فوتبال ایران

9656
گزینه ریجکت شده فولاد روی نیمکت پرسپولیس

با ۳۰۰ هزار دلار کمتر هم او را نخواسته بودند

گزینه ریجکت شده فولاد روی نیمکت پرسپولیس

به نظر می رسد چرخه محدود انتخاب سرمربی ها، تنها به گزینه های داخلی محدود نمی شود و مدیران فوتبالی حتی در انتخاب سرمربی خارجی هم تنها به سراغ اسامی تکراری می روند!

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان سرمربی تیم پرسپولیس انتخاب شد. آن هم در حالی که مدیران این در بوق و کرنا کردند که از دلال ها مربی نمیگیریم و دنبال گزینه های نامدار هستیم اما در نهایت به سرمربی تیم چهارم لیگ نه چندان معتبر الحزایر رسیدند!

در کارنامه مرد اسپانیایی رد اخراج‌های متعددی به چشم می‌خورد که نشان از دوران مربیگری پرنوسان برای او است.

گاریدو فعالیت مربیگری خود را در سال ۱۹۹۳ و از سن ۲۴ سالگی با تیم «ال پوج» که یک تیم محلی بود آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۸ هدایت این تیم را برعهده داشت و در سال ۱۹۹۸ به تیم دسته سومی «دیپورتیوو اوندا» پیوست تا نخستین تجربه جدی مربیگری خود را آتجربه کرده باشد. این تیم بخشی از تیم ویارئال اسپانیا است و به نوعی «تیم رزرو» ویارئال محسوب می‌شود.

سپس در تیم دوم ویارئال کار خود را ادامه داد تا اینکه در فصل ۲۰۰۹ به عنوان سرمربی تیم اصلی ویارئال منصوب شد و دراین فصل با ویارئال به مقام هفتم لالیگا رسید و در فصل ۲۰۱۰ این تیم را به موفقیت‌های قابل توجهی از جمله راهیابی به نیمه نهایی لیگ اروپا و صعود به لیگ قهرمانان اروپا رساند. در لالیگا عنوان چهارمی را کسب کرد و فصل موفقی را با این تیم پشت سر گذاشت.

اما در فصل ۲۰۱۱ همه چیز برای او و ویارئال تغییر کرد. ویارئال نتایج ضعیفی در این فصل گرفت و در نهایت پس از یک شکست خانگی تحقیرآمیز در کوپا دل ری برابر تیم دسته سومی میراندرس اخراج شد.

او در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ به عنوان سرمربی کلوب بروژ منصوب شد اما در سپتامبر ۲۰۱۳، پس از تنها کمتر از یک سال، گاریدو از سمت خود برکنار شد.

خوان کارلوس گاریدو در مدت کوتاهی که سرمربی رئال بتیس بود، نتایج چندان مطلوبی کسب نکرد. او در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان سرمربی بتیس منصوب شد، اما پس از تنها ۹ بازی رسمی و تنها یک پیروزی، در ژانویه ۲۰۱۴ از سمت خود برکنار شد. در طول این مدت، بتیس سه شکست متوالی را تجربه کرد که آخرین آن‌ها شکست ۵-۰ در برابر رئال مادرید بود. این نتایج ضعیف باعث شد که بتیس در رده آخر جدول لالیگا قرار گیرد و در نهایت مدیریت باشگاه تصمیم به اخراج گاریدو گرفت.

این مربی در بازه زمانی 2014 تا 2016 حضور نبستا موفق در فوتبال مصر داشت اما آن جا هم دوام نیاورد خیلی زود اخراج شد.

عملکرد گاریدو در ۵ سال اخیر :

2023: یو سی‌ام آلگر، لیگ‌برتر الجزایر رتبه ۴

2022: الویداد، لیگ‌برتر مراکش ۱۳ بازی و اخراج

2022: ایسماعیلس، لیگ‌برتر مصر ۵ بازی و اخراج

2021: کاستلون، لیگ ۳ اسپانیا ۱۹ بازی و اخراج

2020: الویداد، لیگ‌برتر مراکش ۷بازی و اخراج

2019: ساحل، لیگ برتر تونس ۱۳ بازی و اخراج

2019: العین، لیگ برتر امارات ۱۶ بازی و اخراج

به علاوه که سرمربی جدید سرخپوشان تاکنون دوبار برابر استقلال در لیگ قهرمانان قرار گرفته است. خوان گاریدو، سرمربی اسپانیایی جدید پرسپولیس در زمان مربیگری العین سابقه تقابل با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد. سرمربی آبی‌ها در یکی از این دیدارها وینفرد شفر و در دیگر مسابقه فرهاد مجیدی بود:

استقلال ۱-۱ العین (وینفرد شفر)

العین ۱-۲ استقلال (فرهاد مجیدی)

نکته جالب اینجاست که مدیران پرسپولیس اعلام کردند این مربی با مبلغ 700 هزار دلار با پرسپولیس قرارداد امضا کرده اما همین اقای گاریدو در نیم فصل گذشته و در حالی که فولاد به دنبال مربی بود، با مبلغ 400 هزار دلار به مدیران این تیم پیشنهاد شد که در نهایت از سوی مدیران فولاد به دلیل کارنامه ضعیف تر ریجکت شد و خوان مارتینز سرمربی تیم فولاد خوزستان شد.

به نظر می رسد چرخه محدود انتخاب سرمربی ها، تنها به گزینه های داخلی محدود نمی شود و مدیران فوتبالی حتی در انتخاب سرمربی خارجی هم تنها به سراغ اسامی تکراری می روند. علاوه بر گاریدو، نام پاکتا برزیلی دیگر گزینه پیشنهادی به مدیران پرسپولیس هم مدت ها است که در فوتبال ایران به گوش می رسد و احتمالا چند فصل دیگر شاهد حضورش در فوتبال ایران خواهیم بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران