امیرمحمد سلطانپور

امیرمحمد سلطانپور

گزارش

9740
دوناروما؛ با ریشه‌هایی در خاک و بال‌هایی برای پرواز

دوناروما؛ با ریشه‌هایی در خاک و بال‌هایی برای پرواز

جیانلوییجی دوناروما درست مثل یورو ۲۰۲۰ ستاره اصلی ایتالیا در این دوره از جام ملت‌های اروپاست.

با اینکه هنوز طرفداران ایتالیا به ضربه بی‌نقص ماتیا زاکانی فکر می‌کنند که چگونه با گل تساوی‌بخش خود مقابل کرواسی شرایط ادامه جام را برای آنها عوض کرد اما قهرمان واقعی آتزوری در یورو ۲۰۲۴ کسی بوده که آماج حملات حریفان را یکی پس از دیگری دفع کرده است.
جیان لوئیجی دوناروما که در فوتبال باشگاهی ایتالیا به خاطر شکل جدا شدنش از میلان یک مطرود محسوب می‌شود، در بازی‌های ملی امسال نشان داده که چرا در ۲۵ سالگی بازوبند کاپیتانی کشورش را به بازو دارد. در این برهوت ستاره در ترکیب ایتالیای بزرگ، جایی که چهره‌های تأثیرگذار گذشته آن در تاریخ فوتبال در این متن جا نمی‌شود، دوناروما تنها کسی است که به فوتبالدوستان، آن حس و حال یک ایتالیایی واقعی را می‌دهد.
آتزوری پیش از این هر وقت اوضاع بر وفق مرادش پیش نمی‌رفت، یکی از بزرگان خود را فرا می‌خواند تا با خلق لحظه‌ای جادویی دست آنها را بگیرد و دوباره از زمین بلند کند اما قبل از شروع تورنمنت آلمان، وقتی به ترکیب آنها نگاه می‌کردیم، نگران شدیم که کسی در این حد و اندازه‌ها دیگر نیست تا در جلوی دروازه حریفان غوغا کند.
وقتی بازی‌ها آغاز شد و پیروزی خفیف مقابل آلبانی، شکست قاطع مقابل اسپانیا و تساوی نفسگیر با کروات‌ها را دیدیم مطمئن شدیم که درست فکر می‌کردیم. فقط تفاوت اینجا بود که تک ستاره آنها نه در جلوی دروازه حریف بلکه در جلوی دروازه خودی حضور دارد.
فریادی که دوناروما بعد از دریافت گل از مودریچ، بر سر مدافعان تیمش کشید آن هم تنها یک دقیقه بعد از گرفتن پنالتی از او و یک سیو خارق‌العاده پس از آن، از سر استیصال بود، از ناامیدی و غم. همه ما در غصه او شریک بودیم که چرا فقط باید او همه چیز را به دوش بکشد؟ اما گلی که زاکانی در آخرین ثانیه زد مزد زحمات دوناروما را داد که تیمش را با سیوهای خود در این بازی نگه داشته بود.
روزنامه‌های ایتالیایی به خوبی نقش دوناروما را در تیم خود دیده‌اند. گاتزتا دلواسپورت او را بهترین بازیکن زمین لقب داد و رهبری خواند که اگر این عنوان به زاکانی هم می‌رسید به خاطر موفقیت تیمش باز هم لبخند می‌زد. کوریره دلااسپورت هم سیو پنالتی او از مودریچ را معجزه‌وار خواند و به هت‌تریک او در سیوهای دیگرش در این بازی اشاره کرد. توتو اسپورت در تمجید از دوناروما پا را فراتر گذاشته و این سؤال را مطرح می‌کند که او دیگر باید چه کاری انجام دهد تا ایتالیا موفق شود؛ چون او همه کار برای نجات دروازه‌اش انجام می‌دهد اما دیگر سوپرمن که نیست. روزنامه کوریره دِلاسِرا نیز به همکاری دوناروما با یک مربی روانشناس در چند وقت گذشته اشاره دارد و معتقد است اعتماد به نفس او به گونه‌ای شده که می‌تواند جوری روی زمین شیرجه بزند انگار در زمین ریشه داشته و جوری برای مهار توپ‌ها پرواز کند انگار بال دارد. ایتالیایی‌‌ها با کمک قهرمان قفس توری خود، از اتفاقی ترسناک در دور گروهی گریختند و باید خیلی زود به خودشان بیایند تا نشان دهند نه فقط دوناروما بلکه همه آنها می‌توانند نام بزرگان گذشته فوتبال این کشور را به دوش بکشند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های گزارش