توپ و تور

9876
دختران بسکتبالیست فرانسوی هنوز برای بازی با حجاب می‌جنگند

دختران بسکتبالیست فرانسوی هنوز برای بازی با حجاب می‌جنگند

قوانین سکولار فرانسه در آستانهٔ المپیک پاریس ۲۰۲۴، بازیکنان زن مسلمان بسکتبال را مجبور می‌کند که بین حجاب و بازی یکی را انتخاب کنند.

سایت الجزیره گزارشی درباره دیابا کُناته بسکتبالیست مسلمان در فرانسه منتشر کرد. دیابا یک ستارهٔ در حال ظهور در بسکتبال فرانسه بود. فدراسیون بسکتبال فرانسه (FFBB) او را در ۱۷ سالگی به تیم ملی دعوت کرد و در سه تورنمنت بزرگ با تیم‌های ملی جوانان بازی کرد. او به فینال‌های مسابقات قهرمانی زیر ۱۸ سال اروپا و بازی‌های المپیک جوانان در سال ۲۰۱۸ رسید و مدال طلای بازی‌های جهانی ساحلی در سال ۲۰۱۹ را به دست آورد. در آن زمان، هیچ حد و مرزی برای موفقیت او وجود نداشت.

دیابا با دریافت بورسیهٔ کامل به ایالات متحده نقل مکان کرد تا در دانشگاه UC Irvine بازی کند و در دوران دانشگاهی خود بیش از ۱۰۰۰ امتیاز کسب کرد.

کناته اکنون در ۲۴ سالگی، آرزوی بازی دوباره برای تیم ملی فرانسه را دارد؛ اما این کار سخت‌تر شده است. او دو سال پیش شروع به بازی با حجاب کرد. کناته به الجزیره گفت: «هیچ وقت فکر نمی‌کردم که مانع بزرگی باشد.»

وقتی او همان سال قصد داشت که در تورنمنتی به میزبانی فرانسه شرکت کند، مسئولان برگزاری تاکید کردند که تنها با برداشتن حجاب می‌تواند بازی کند. او احساس «تحقیر» کرد و بعداً متوجه شد که این بخشی از آیین‌نامه‌های جدید FFBB بود که بازیکنان را از «هر تجهیزاتی با داشتن پیام دینی یا سیاسی» منع می‌کند. هیچ یک از مربیان و هم تیمی‌های سابق او هم بعد از این قانون با کناته تماس نگرفتند.

او حالا به کمپینی با عنوان «بسکتبال برای همه» ملحق شده که که اغلب اعضای آن دختران جوان مسلمان با حجاب در فرانسه و عاشق بسکتبال هستند. آن‌ها در برابر ممنوعیت حجاب در بسکتبال و ورزش فرانسه مقاومت می‌کنند. کمپین آنها پیش از المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ در فرانسه مورد توجه قرار گرفته است.

آملی اودیا-کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، در سپتامبر گذشته اعلام کرد که ورزشکاران فرانسوی که حجاب دارند از رقابت منع خواهند شد و در حال حاضر، هر ورزشکاری که حجاب داشته باشد می‌تواند در پاریس ۲۰۲۴ رقابت کند، مگر اینکه فرانسوی باشد.

فعالان به طور مکرر به فدراسیون بسکتبال فرانسه فشار وارد کرده‌اند تا ماده ۹٫۳ را که بدون مشاوره با باشگاه‌های بسکتبال اجرا شد، لغو کند.

قبل از المپیک، «بسکتبال برای همه» در حال فشار بر کمیته‌های بین‌المللی المپیک (IOC) و فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) است که علیه ممنوعیت حجاب در فرانسه مداخله کنند.

فدراسیون بین‌المللی بسکتبال هم تا سال ۲۰۱۷ ممنوعیت حجاب داشت؛ اما پس از فعالیت‌های زیاد این ممنوعیت لغو شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های توپ و تور