شماره دو - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
باور - شماره دو - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۶۳

The earliest writings on the life of Muhammmad

انتشارات «Gerlach Press» در ماه‌های پیش رو اثری را با عنوان «The earliest writings on the life of muhammmad» و به قلم آندریاس گورکه و گرگور شولر منتشر خواهد کرد که دارای رویکرد متفاوت از جریان موسوم به تجدیدنظر طلبان بوده و منابع نخستین اسلامی در زمینۀ تاریخ، حدیث و سیرۀ پیامبر(ص) را یکسره ساختگی نمی‌داند. در معرفی کتاب چنین آمده است که بخش اصلی این اثر شامل گردآوری و ارزیابی مجموعه روایاتی مربوط به زندگی پیامبر است که منسوب به عروة بن الزبیر (حدود 643 الی حدود 712) می‌باشند. عروه یکی از تابعان و محدّثان مدینه و همچنین از فقیهان مشهور آن دیار بود که روایاتش دربارۀ پیامبر اسلام(ص) هستۀ اولیۀ کتاب‌های سیره و مغازی را تشکیل داد و این روایات بعدها توسط واقدی و ابن اسحاق نقل شده است.  از منظر نویسندگان این اثر، صحت بخش قابل توجهی از این روایات مسلم است، زیرا آنها توسط دو یا چند نفر از راویانِ عروه، به طور مستقل از یکدیگر نقل شده‌اند. بنابراین، چنین گزارش‌هایی قدیم‌ترین گزارش‌های معتبر مسلمانان دربارۀ پیامبر(ص) هستند. نویسندگان بر این باور هستند که گزارش‌های عروه به درستی ویژگی‌های اساسی وقایع تاریخیِ توصیف‌شده را منعکس می‌کنند. یکی از نکات قابل توجه این کتاب، توجه به برخی منابع همزمان با پیامبر(ص) است که مدتی پیش از نگارش منابع اسلامی نوشته شده‌اند. برای نمونه نویسندگان معتقدند که پیش از روایات عروه، گزارشی در یک منبع مسیحی منسوب به سبئوس (نوشته حدود 660م) درباره پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که این امر و سایر شواهد بیرونی تا حدی با منابع اسلامی موافق هستند و گاه دیدگاه‌های جدیدی درباره زندگی پیامبر(ص) ارائه می‌کنند. اما در این بین تناقضاتی نیز وجود دارد که نویسندگان نشان داده‌اند در چنین مواردی روایات «عروه» ارجحیت دارد. به باور نویسندگان، ایده مطرح شده در کتاب جنجالی «هاجریسم»، نوشتۀ پاتریشیا کرون و مایکل کوک مبنی بر ارائۀ روایتی جایگزین از سرچشمه‌های اسلام و این ادعا که محمد(ص) جامعه‌ای متشکل از اعراب و یهودیان را تأسیس کرد که سپس قصد فتح فلسطین کردند به وضوح بر خوانشی نادرست از منابعی مانند همین نوشته سبئوس استوار است. 
جستجو
آرشیو تاریخی