یادداشت

عملیات قدس، نویدبخش رمضان داغ اسرائیل

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل خاورمیانه

عملیات شامگاه جمعه مقاومت فلسطین از هر نظر دارای اهمیت بود. این عملیات در بالاترین سطح ارزش عملیاتی و در بهترین و مناسب‌ترین زمان و هچنین مؤثرترین مکان برای تأثیرگذاری بر دشمن صهیونیستی واقع شد. شرایط وقوع این عملیات به‌گونه‌ای بود که به رغم آماده باش صهیونیست‌ها، مقامات امنیتی و اطلاعاتی این رژیم را غافلگیر کرد و ضعف و نقص آنها را در مقابله با مبارزان فلسطینی به نمایش گذاشت. از سوی دیگر همزمانی این عملیات با برهه‌ای که راهبرد اصلی رژیم صهیونیستی، زهر چشم گرفتن از فلسطینی‌ها و بهره‌برداری از این ابزار برای آرام کردن شرایط داخلی فلسطین اشغالی است نیز دارای اهمیت است. به عبارت دیگر می‌توان گفت کابینه افراطی این رژیم در مراحل اولیه کار خود و در ابتدای راهش به یکباره و غافلگیرانه با واقعه‌ای روبه‌رو شد که همه دستاوردهای پیش رویش به چالش کشیده شد و فاصله دولت نتانیاهو را تا دسترسی به اهدافش در این کابینه بسیار طولانی‌تر کرد.
در عین حال رژیم صهیونیستی پس از حملات اخیرش، منتظر عملیات از جانب غزه یا تحرکاتی در داخل شهرک‌های کرانه باختری بود اما اینکه درست در مرکزی‌ترین بخش‌های تصمیم‌گیری و قلب این رژیم یعنی بیت‌المقدس چنین عملیاتی رخ دهد، اهمیت آن را از بعد انتخاب مکان عملیات دو چندان کرده و همچنین حاکی از آن است که نه‌تنها دشمن صهیونیستی دیگر در هیچ کجای فلسطین اشغالی امنیت ندارد، بلکه آسیب‌پذیری این رژیم را در همه نقاط سرزمین‌های فلسطین به نمایش گذاشته است. چراکه اگر گروهی بتواند در بیت‌المقدس عملیات انجام دهد، بالطبع کاری سهل و آسان‌تر برای انجام عملیات مشابه در دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی دارد. بنابراین این شرایط صهیونیست‌ها را در شوک فرو برده است.
فاکتور مهم دیگر این عملیات شرایط خاص آن بود که تا به حال صهیونیست‌ها چنین چیزی را تجربه نکرده بودند؛ موضوعی که می‌تواند مبنای یک انتفاضه به معنای واقعی باشد. گرچه برخی معتقدند این انتفاضه از مدتی قبل آغاز شده است و رژیم صهیونیستی در حال حاضر با وحدت و اتحاد کم نظیر فلسطینی‌ها طی هفتاد و چند سال گذشته روبه‌رو هستند. این وحدت به نوعی از رمضان سال گذشته کلید خورد اما با گذشت زمان این انسجام، همکاری و یکدلی در میان فلسطینی‌ها افزایش یافت. بنابراین رژیم صهیونیستی در موقعیتی است که چه در غزه، چه در کرانه باختری و چه در سرزمین‌های 1948 و همچنین بیت‌المقدس با مقاومتی روبه‌رو است که اعضای آن یکصدا با شور و هیجان کم‌نظیر خواستار مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند. نسل جدید فلسطینی‌ها نسلی شگفت‌انگیز است. این نسل با شور و هیجان مبارزاتی بویژه در میان نسل جوان و نوجوان فلسطین نسبت به تمامی دوره‌های مبارزاتی فلسطینیان می‌درخشد. نشانه این امر نیز مجری 21 ساله عملیات جمعه شب است که با پذیرش شهادت وارد صحنه شد و ضربه‌ای کاری به صهیونیست‌ها زد. در واقع همین صحنه‌ها است که می‌تواند نشان‌دهنده یک انتفاضه باشد که مسلماً با رسیدن ماه رمضان گسترش پیدا خواهد کرد و صهیونیست‌ها نگران همین مسأله هستند.
موضوع مهم دیگری در این برهه این است که پایگاه‌های این رژیم و دولت افراطی بسیار متزلزل شده است. این رژیم از یکسو با میلیون‌ها فلسطینی مبارز روبه‌رو است که شامگاه جمعه، شور و هیجان مبارزاتی را به نمایش گذاشتند و از سوی دیگر شاهد عقبه‌ای در سرزمین‌های اشغالی است که هیچگاه اینگونه در قالب ده‌ها هزار نفر در جبهه‌ای واحد مقابل دولت تل‌آویو نایستاده و خواستار سقوط کابینه نشده بودند. این تظاهرات‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی نشانه یک اختلاف داخلی و انشعاب و تضادهای بسیار فلج‌کننده این رژیم است که موقعیت آن را در سست‌ترین وضعیت ممکن قرار داده است.
دولت افراطی رژیم صهیونیستی از پشتیبانی لازم در جامعه صهیونیستی برخوردار نیست و این امر می‌تواند مشوقی برای مبارزات فلسطینی‌ها باشد و همین شرایطی استثنایی را برای این مبارزان رقم زده است. موج خروشان فلسطینی‌های مقابل این رژیم علاوه بر اتکا به ‌ایمان و گرایش اسلامی، با نهضت‌های مقاومت پیوندهای خوبی دارند و انصارالله در یمن، حشدالشعبی در عراق و گروه‌های مبارز در سوریه را به نوعی پشت این وحدت می‌بینند که می‌تواند انتفاضه منطقه‌ای را به وجود آورد. رژیم صهیونیستی همچنین در پشت سر خود صدها هزار مخالفی را دارد که خواستار سرنگونی آن هستند و همین امر این رژیم را در منجلابی قرار می‌دهد که با نزدیک شدن به ماه رمضان و افزوده شدن شور هیجانی نیروهای مقاومت بیشتر نیز خواهد شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی