صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

روی خط خبر

تخفیف ۷۰ درصدی دولت به قبض‌های گاز مشمول فصل سرد سال است
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: تخفیف ۷۰ درصدی قبض‌های گاز بنا به دستور رئیس جمهور مربوط به فصل سرد امسال است و مصوبه دولت درخصوص تعرفه‌های جدید همچنان برای سال آینده پابرجا و اعمال می‌شود. مسلم رحمانی افزود: سرمای گسترده، ماندگار و دمای پایین باعث شد دولت در راستای کمک به مردم و معیشت آنان این تخفیف را در نظر بگیرد.  وی یادآورشد: در تاریخ ۱۶ آذر مصوبه دولت در خصوص تعرفه‌های جدید گاز اعلام شد که براین اساس سه پلکان اول که پلکان‌های متعارف هستند و ۶۰ درصد مشترکان گاز را تشکیل می‌دهند بدون تغییر می‌مانند.
 رحمانی ادامه داد: براین اساس سه پلکان چهارم تا ششم ۳۰ درصد و پلکان‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد نسبت به تعرفه سال گذشته افزایش لحاظ شده است.
 وی گفت: پلکان‌های چهارم تا دهم جزء مشترکان پرمصرف و پلکان‌های یازدهم و دوازدهم که ۱.۶ درصد از مشترکان را مشمول می‌شود جزء مشترکان بسیار پر و بد مصرف به شمار می‌روند.
 مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز گفت: شرایط آب و هوایی، استقرار موج بسیار سرد و تجربه دمای زیر صفر درجه در بیش از ۲۶ استان کشور در دی ماه، دمای پایین و ماندگاری این موج سرما در استان‌های نیمه شمالی، مرکزی و برخی از استان‌های جنوبی باعث افزایش میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری کشور شد.

ظرفیت نیروگاه‌های ایران در مرز ۹۰ هزار مگاوات
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: همزمان با اتصال واحد گاز نیروگاه کلاس F دوکوهه اندیمشک به شبکه سراسری برق، ظرفیت نیروگاه‌های ایران از مرز ۹۰ هزار مگاوات عبور کرد.
محمد رمضانی با اشاره به اینکه نیروگاه دوکوهه با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۵۰ میلیون یورو در حال ساخت است، افزود: در راستای توسعه تولید نیروی برق و تقویت شبکه ۲۳۰ کیلوولت در منطقه شمال خوزستان، شرکت برق حرارتی، ساخت نیروگاه راندمان بالای دوکوهه را با برخورداری از یک واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۴ مگاواتی در مجموع به ظرفیت اسمی ۴۵۱ مگاوات در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه ‌داد: تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، بهبود پایداری شبکه برق در منطقه شمال خوزستان، افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی، صرفه‌جویی سوخت به‌ازای هر کیلووات‌ساعت انرژی تولیدی، انتقال دانش فنی و ساخت و داخلی کردن تجهیزات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان بالا، اشتغالزایی، عمر مفید طولانی نیروگاه، کاهش آلایندگی و مصرف آب، از جمله اهداف و ویژگی‌های این پروژه است.

سهم اندک دولت قبل از پیشی گرفتن تولید گاز از قطر
با در نظر گرفتن وزن هر فاز میدان پارس جنوبی از تولید گاز و درصد پیشرفت آن تا پایان دولت دهم، مشخص می‌شود توسعه معادل 17 فاز این میدان، با پیشرفت بیش از 70 درصدی از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسیده بود.
کانال تلگرام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در پستی عنوان کرده که پیشی گرفتن تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر، دستاورد دولت تدبیر و امید بوده است که موجب شده تولید گاز از فازهای این میدان از 280 به 700 میلیون متر مکعب در روز برسد.
یک اصل بدیهی در صنعت نفت وجود دارد که می‌گوید؛ دولت‌ها برای دولت بعد کار می‌کنند و ثمره اقدامات هر دولت در دولت بعدی چیده می‌شود. به بیان دیگر در یک دولت قراردادها امضا شده و کار توسعه میادین شروع می‌شود و در دولت بعد با تکمیل آن، میدان به بهره‌برداری می‌رسد. در نتیجه سهم دولت روحانی در 2,5 برابر شدن تولید گاز از پارس جنوبی تنها تکمیل پروژه‌هایی بود که با پیشرفت‌های 50 تا 90 درصدی و با منابع مالی مشخص از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسید و در برخی از فازهای پارس جنوبی، زحمت دولت روحانی صرفاً در بریدن روبان قرمز این پروژه‌ها خلاصه می‌شود.
با در نظر گرفتن وزن هر فاز از تولید گاز و درصد پیشرفت آن مشخص می‌شود که توسعه معادل 17 فاز این میدان، با پیشرفت بیش از 70 درصدی از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسید.
در واقع با کمی بینایی و انصاف واضح است که سهم دولت دهم از توسعه پارس جنوبی بسیار بیشتر از دولت یازدهم است، دولتی که همه پروژه‌های کشور را معطل برجام و تحریم کرد.

بحران انرژی برای کشور‌های در حال توسعه شروع شد
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها تا حدودی توانستند بحران انرژی زمستان امسال را مدیریت کنند، افزوده است: بحران انرژی واقعی برای کشورهای در حال توسعه و واردکننده انرژی تازه شروع شده مانند کشور پاکستان که متأثر از همین بحران، هفته پیش در خاموشی سراسری فرو رفت.
هفته گذشته یک اختلال بزرگ در شبکه ملی برق پاکستان سبب شد، این کشور با قطعی سراسری برق رو‌به‌رو شود؛ اتفاقی خسارت‌بار که کلانشهر‌های پاکستان را نیز دربر گرفت و اکنون انتقادات فراوانی را متوجه دولتمردان این کشور کرده است.
وب‌سایت «اویل پرایس»، درباره قطع سراسری شبکه برق در کشور پاکستان و ابعاد مختلف آن ضمن اشاره به مشکلات شدید اقتصادی در این کشور مانند تورم و نرخ بالای ارز اضافه کرد؛ به‌دنبال اختلال بزرگ در شبکه ملی برق پاکستان میلیون‌ها شهروند در این کشور حداقل برای ۱۲ ساعت بدون برق و آب ماندند.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنعت انرژی و بویژه صنعت برق پاکستان را تهدید می‌کند و اجازه نوسازی و رفع ایرادات آن را نمی‌دهد، معوقات بالای انرژی است که بواسطه عدم پرداخت‌های بموقع و متناسب از سوی شهروندان و سازمان‌های مختلف به وجود آمده است.
درواقع دلیل اصلی بروز این اختلال بزرگ این بود که شرکت برق پاکستان به ناچار و برای کاهش هزینه‌های تولید برق به سمت کاهش مصرف از طریق خاموشی‌های مقطعی حرکت کرد و در این برنامه‌ها دچار خطا و اشتباه محاسباتی شد. توضیح بیشتر اینکه مدیران صنعت برق پاکستان تصور کردند می‌توانند با قطع برق در ساعات پایانی شب که میزان مصرف کمتر است و راه‌اندازی دوباره شبکه در اوایل صبح هزینه‌های تولید را کاهش دهند، اما هنگامی که صبح دوشنبه تکنیسین‌ها برای راه‌اندازی شبکه اقدام کردند، متوجه شدند که زیرساخت‌های موجود قادر به راه‌اندازی کل شبکه آن هم به‌صورت سراسری نیست! نتیجه آن شد که شهر‌های بزرگ از جمله اسلام آباد پایتخت و همچنین شهر‌های کوچکتر در سراسر کشور روز دوشنبه به مدت ۱۵ ساعت در تاریکی قرار گرفتند.
در همین رابطه خرم دستگیر خان وزیر انرژی پاکستان به رسانه‌های محلی گفت: «به‌عنوان یک اقدام اقتصادی، ما به طور موقت سیستم‌های تولید برق خود را تعطیل کردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی