صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۳

اخبار

۴۰ درصد از مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند
بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۰ درصد افرادی که برای کسب مهارت به مراکز تحت نظارت این سازمان مراجعه می‌کنند، دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی ناموفق در یافتن شغل مناسب هستند.
به گفته کارشناسان بازار کار، مراجعه بالای تحصیلکردگان به مراکز مهارت‌آموزی نشان از عدم کفایت تحصیلات دانشگاهی برای ورود به بازار کار است. این شرایط همچنین نیاز بازار کار به افراد دارای مهارت جهت رشد و ارتقای بهره‌وری را نشان می‌دهد.
بر این اساس، ارتباط توسعه ظرفیت مهارتی و رشد تعداد نیروی کار علاوه بر تأمین نیاز بازار کار، زمینه بهره‌وری بالاتر و نفع دوسویه نیروی کار و کارفرما را موجب می‌شود. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفته بود: بهره‌مندی از روش‌های متنوع آموزش مهارت، ارتقا و رشد بهره‌وری تولید و نیروی کار را با استفاده از چاشنی مهارت فراهم خواهد کرد. امکان جذب نیروی کار برای فراگیری مهارت و تبدیل شدن به افراد ماهر با تنوع در ارائه آموزش‌های مهارتی ممکن خواهد شد. تاجیک در ادامه با اشاره به اینکه اهمیت مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این حوزه در مباحث کار و اشتغال کشورهای توسعه‌یافته بروز پیدا کرده است، می‌گوید: ارائه دوره‌های آموزش مهارت برای نوجوانان و جوانان در این مناطق باعث نهادینه شدن فرهنگ مهارتی برای آنان می‌شود. تأثیر این روند بعدها با ورود این افراد به بازار کار در ارتقای بهره‌وری تولید مشخص خواهد شد.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در ادامه گفت: البته در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد‌شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی اجرا شد که عدم مطابقت با چهارچوب قانون کار و بی‌توجهی به نظر کارشناسی تشکل‌های کارگری در این‌باره، باعث عدم موفقیت این طرح‌ها شد. این فعال حوزه کارگری می‌گوید: با توجه به ارتباط مهارت‌آموزی و وجود نیروی کار ماهر با رشد بهره‌وری تولید، ضرورت هدفگذاری کلان در این بخش باید مورد تأکید قرار گیرد که البته این مسأله در دهه اخیر کمرنگ‌تر از گذشته دنبال شده است.
ظرفیت‌های گسترده و آزموده‌شده مسأله مهارت‌آموزی و ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای برآورده کردن نیازهای امروز و آتی بازار اشتغال باید نقطه تمرکز سیاستگذاران و تصمیم‌سازان بخش‌های اشتغال و مهارت باشد.

کارگران باربر بازار میادین میوه و تره‌بار تهران بیمه می‌شوند
دبیرانجمن صنفی کارگران باربر تهران از برقراری بیمه اجتماعی کارگران باربر بازار و میادین میوه و تره‌بار تهران خبر داد.
کاظم احمدیان به ایلنا گفت: با درخواست انجمن صنفی کارگران باربر تهران و همراهی صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر استان تهران تمامی کارگران باربر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه در نشست مشترک که با حضور مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران و مسئولان ستادی صندوق بیمه و دبیر انجمن صنفی کارگران باربر تهران برگزار شد، تفاهمنامه بیمه اجتماعی کارگران باربر تهران به امضا رسید، گفت: بر اساس این تفاهمنامه منعقد شده کارگران باربر سنین ۱۸ تا ۵۰ سال تهران می‌توانند با مراجعه به دفتر انجمن باربران و دریافت معرفی‌نامه توسط دفتر کارگزاری معین، از بیمه اجتماعی برخوردار شوند. احمدیان با بیان اینکه کارگران باربر میادین تهران به دلیل آنکه در رسته مشاغل آزاد قرار گرفته‌اند تاکنون فاقد بیمه تأمین اجتماعی بودند، افزود: به ندرت پیدا می‌شود کارگر باربری بیمه شده باشد چون بیمه این افراد از طرف خودش یا فرد دیگری ناقص پرداخت می‌شود؛ به همین دلیل آنها بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال کار حتی امکان بازنشسته شدن هم ندارند.
بنابر این گزارش، براساس داده‌های آماری حوزه اشتغال بیش از ۱۴ میلیون نفر در کشور دارای شغل شایسته نیستند که قطعاً جمعیت کارگران فصلی نیز در کنار شاغلان حوزه اشتغال غیررسمی در این فهرست جای دارند.
البته در کنار اشتغال نیمه وقت و عدم توان تأمین معیشت خانوار از طرف کارگران فصلی، عدم پوشش حمایتی بیمه‌های اجتماعی به دلیل نبود اشتغال پایدار را نیز باید از جمله مشکلات و نیازهای بارز جامعه کارگران فصلی دانست که به تبع آن عدم حمایت‌ها و دریافت خدمات درمانی نیز اتفاق می‌افتد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی