صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

اخبــــــار

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:
ارسال پیامک برای کاهش جرم کافی نیست
گروه حوادث/ مدتی است که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ارسال پیامک‌های آموزشی و هشداری به‌دنبال افزایش آگاهی شهروندان برای مقابله با جرایم و کاهش میزان جرم است. این در حالی است که روز گذشته معاون اجتماعی قوه قضائیه ارسال این پیامک‌ها را به تنهایی در کاهش جرم کافی ندانسته و آن را منوط به فرهنگ‌سازی در این حوزه و علل و عوامل متعددی می‌داند.
علی‌اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع ارسال پیامک از جمله موضوعاتی است که برای ارتقای آگاهی‌های حقوقی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، گفت: کاهش جرم دارای علل و عوامل متعددی است و به صرف اعلام و ارسال پیامک ممکن است منجر به کاهش جرایم نشود اما آنچه که برای ما مهم است، فرهنگ‌سازی در این حوزه است که از طریق ارسال پیامک‌های پیشگیرانه جامعه را آگاه می‌کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مردم نسبت به پیامک‌هایی که از سوی این معاونت برای آنها ارسال می‌شود ابراز خوشحالی و رضایت‌مندی کرده‌اند. همچنین لینک‌هایی را ایجاد کردیم که در کنار ارسال پیامک‌ها می‌تواند مردم را در جریان جزئیات حقوقی بیشتری قرار دهد و به این طریق آگاهی‌های حقوقی شهروندان را افزایش دهد.
جهانگیر با بیان اینکه در سند تحول مأموریت‌های مختلفی در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد، گفت: از جمله این مأموریت‌ها موضوع هویت‌بخشی به کسانی است که به‌عنوان طرفین معامله قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه مردم را گرفتار کرده است، بحث اعتبار داشتن و صلاحیت معامله است. بسیاری از پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی تولید می‌شود، ناشی از نبود اطلاع مردم از اعتبار طرف معامله است.
وی ادامه داد: این سامانه در سند تحول پیش‌بینی شده تا دستگاه‌های مختلف به آن متصل شوند و اعتبار مالی اشخاص رصد شود و امیدواریم که این سامانه به‌زودی و با تمهیدات دستگاه‌های مختلف عملیاتی شود، البته زیرساخت‌های آن مهیا شده است.
جهانگیر با بیان اینکه بر اساس سند تحول حدود یک سال دیگر فرصت داریم که تمامی مأموریت‌های این سند را انجام دهیم، گفت: امیدواریم تا پیش از زمان مقرر شاهد راه‌اندازی این سامانه‌ها باشیم.
پایان خوش آدم‌ربایی 300 دلاری
گروه حوادث/ دو مرد شرور که پسر جوانی را ربوده بودند با دریافت 300 دلار از خانواده‌اش او را رها کردند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، چند روز قبل پسر جوانی به پلیس رفت و از ربوده شدنش خبر داد و گفت: به صورت غیرقانونی به ترکیه رفته بودم، اما پلیس مرا به ایران برگرداند. در زمانی که در کمپ بودم با پسری ایرانی به نام اردلان آشنا شدم و او از من خواست بعد از برگشت به ایران باهم در رابطه باشیم و حتی اگر بشود کاری هم باهم شروع کنیم. مدتی بعد از آمدن به ایران با من تماس گرفت و قرار ملاقات گذاشت.
او ادامه داد: اما زمانی که به محل قرار رفتم، او به همراه دو مرد دیگر با زور دست و پایم را بستند و مرا به باغی در اطراف تهران بردند. آنها در تماس با خانواده‌ام شرط آزادی‌ام را 5 هزار دلار اعلام کردند. از آنجا که خانواده‌ام توانایی پرداخت چنین پولی را نداشتند، در نهایت 300 دلار فراهم کرده و طبق خواسته آدم‌ربایان، دلارها را زیر گلدانی در پارکی که آنها می‌گفتند، قرار دادند. آدم‌ربایان نیز با برداشتن دلارها، رضایت به آزادی من داده و پس از سه روز حبس، مرا در محلی خلوت رها کردند.
با شکایت مرد جوان به دستور بازپرس جنایی، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهمان ادامه دارد.
آزادی 5 زندانی به مناسبت روز پدر
گروه حوادث/  ۵ زندانی در شهرستان حمیدیه، به مناسبت روز پدر مشمول ارفاقات قانونی شدند.
به گزارش خبرگزاری میزان، پنج نفر از محکومان شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان حمیدیه که طی احکام جداگانه‌ای قبلاً به تحمل حبس محکوم شده بودند ولی توانستند خسارت وارده به شاکی‌ها را جبران نمایند و در دوران تحمل حبس همواره از خود حسن اخلاق نشان دادند با استناد به ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و با مساعدت یاسر فرج‌وند دادرس این شعبه، در سالروز میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) و روز پدر با بهره‌مندی از پابند الکترونیکی از زندان رهایی یافته و به کانون گرم خانواده بازگشتند.
لازم به ذکر است یکی از این محکومان سرپرست سه خانواده بود که با استفاده از این ارفاق قانونی مقدمات آزادی ایشان از زندان فراهم شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی