صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد

همکاری ایران و روسیه به امریکا و شرکایش آسیب می زند

گروه سیاسی/ مقامات امریکایی با استناد به ادعای منتشر شده توسط وال استریت ژورنال هجمه رسانه‌ای جدیدی را آغاز کرده‌اند. این روزنامه امریکایی چند روز قبل مدعی ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران شد و نوشت این کارخانه قادر به تولید حدود 6 هزار پهپاد طراحی شده از سوی ایران است و قرار است این پهپادها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.
اکنون «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در جمع خبرنگاران تأکید کرده است واشنگتن به دنبال اهدافی است که بتواند با روابط ایران و روسیه مقابله کند. به گزارش فارس، بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه امریکا، پرایس در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش اخیر روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت: «من این گزارش‌ها را مشاهده کردم. در جایگاهی نیستم که از این‌ تریبون بخواهم آن را تأیید کنم اما چنین چیزی در سطح وسیع‌تر، چیز جدیدی که قبلاً نمی‌دانستیم، ‌به ما نمی‌گوید.»
خیابان دوطرفه همکاری
وی بار دیگر ادعاهای پیشین مقام‌های امریکایی را تکرار کرد و گفت: «ما در حدود شش ماه گذشته به طور گسترده در مورد روابط امنیتی رو به رشد بین روسیه و ایران و در مورد ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه و همچنین اینکه این یک خیابان بسیار دوطرفه است، صحبت کرده‌ایم. روسیه نیز به نوبه خود اقلام نظامی و امنیتی را که ایران درخواست می‌کند، در اختیار آن قرار می‌دهد.» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا سپس با اشاره به تعمیق روابط میان ایران و روسیه ادامه داد: «این بخشی از دلیلی است که ما تعدادی از تحریم‌ها را نه تنها علیه عوامل روسیه بلکه در این زمینه علیه عوامل ایرانی نیز وضع کرده‌ایم.»
پرایس سپس به تلاش امریکا برای مقابله با روابط جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: «من می‌توانم به شما بگویم که ما البته اقدامات تحریمی آینده را پیش‌بینی نمی‌کنیم اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما امکان مقابله با این رابطه بین ایران و روسیه بخصوص به طور دقیق‌تر در زمینه ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه را بدهد که منجر به خسارات و ویرانی بی‌شمار در سراسر اوکراین و علیه مردم اوکراین شده است.»
افزایش همکاری‌های مسکو و تهران
همچنین «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اشاره به نگرانی واشنگتن از خطر همکاری نظامی ایران و روسیه برای شرکای امریکا، مدعی شد مسکو همچنان از تهران پهپاد دریافت می‌کند. به نوشته رسانه‌های امریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید گفت که تقویت همکاری‌های نظامی-فنی بین ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب بزند. وی در این‌باره اظهار داشت: «روابط بین ایران و روسیه در حوزه دفاعی در حال گسترش و تعمیق است. آنها آشکارا اعلام می‌کنند که می‌خواهند تبادلات بیشتری با یکدیگر [در حوزه نظامی] داشته باشند.»
طبق این گزارش، این مقام کاخ سفید با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران و مسکو، ادعا کرد: «واشنگتن شکی ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپاد از ایران، برای استفاده در جنگ اوکراین، ادامه می‌دهد.
به همان اندازه این نگرانی وجود دارد که روسیه ممکن است به‌دنبال راه‌هایی برای تقویت توانمندی‌های [نظامی] ایران در خاورمیانه باشد.» کربی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این روابط رو به توسعه در حوزه دفاعی، نه تنها برای اوکراین بد است بلکه می‌تواند چیز بدی برای شرکا و دوستان ما در خاورمیانه نیز باشد، البته اگر واقعاً مشخص شود که روسیه می‌تواند توانمندی‌های بیشتری به نیروهای مسلح ایران بدهد.»
سود ایران از همکاری با روسیه
شبکه انگلیسی آی‌تی‌وی نیوز نیز در خبری مدعی شد روسیه در تلاش است تا پهپاد بومی خود را با کمک کارشناسان ایرانی در کارخانه خود در روسیه تولید کند و این کارخانه در شهری صنعتی به نام یلابوگا که دارای صنعت بزرگ موتورسازی است در مرکز روسیه شناسایی شده است. این شبکه همچنین گفت ایرانیان بابت تحویل دو محموله از پهپادها به روسیه، تاکنون ۳۵۰ میلیون یورو درآمد داشته‌اند.
این ادعاها در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبرسازی‌ها گفته است: «کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.» دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه نیز اخبار تکراری منتشر شده را بار دیگر تکذیب کرد.
عصبانیت از خنثی‌سازی تحریم‌ها
به نظر می‌رسد جنجال‌های صورت گرفته بیش از آنکه ریشه در نگرانی طرف‌های غربی از همکاری‌های نظامی دو کشور داشته باشد به دلیل همکاری اقتصادی دو کشوری است که در شرایط تحریمی توانسته‌اند فرصت‌های اقتصادی جدیدی را برای یکدیگر خلق نمایند. به عنوان نمونه چند روز قبل بود که سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های مرکزی دو کشور ایران (سپام) و روسیه (SPFS) به یکدیگر متصل شد و رسماً امکان اتصال پیام‌رسان‌های بانک‌های ایرانی با ۱۰۶ بانک غیر از بانک‌های روسی در ۱۳ کشور هم فراهم شد تا در بستری غیر غربی و مستقل همکاری‌های اقتصادی ایران تحریم‌ناپذیر شود.

 

بــــرش

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان سفر به روسیه خبر داد

تحول راهبردی در مبادلات تجاری تهران و مسکو

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه‌ای به مسکو سفر کرده است، بعدازظهر دیروز با «ایگور لویتین» دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با او گفت‌و‌گو کرد. به گزارش نورنیوز، در این دیدار شمخانی با اشاره به تلاش های مشترک دو کشور برای سرعت بخشیدن به تکمیل کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدورشمال - جنوب که قرار است با سرمایه‌گذاری روسیه انجام شود تحولی راهبردی در مبادلات تجاری و ترانزیت کالا در منطقه ایجاد خواهد کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بی‌اثر‌سازی تحریم‌های یکجانبه امریکا را از دیگر نقاط مشترک مورد توافق تهران - مسکو برشمرد و بر اتخاذ راهکارهای اصولی در این مسیر تأکید کرد. شمخانی گفت: ایجاد راه‌آهن اینچه برون- گرمسار نیز که در ردیف توافقات دو کشور محسوب می‌شود ضمن آنکه اقدامی مهم در تکمیل زنجیره ترانزیت کالا در منطقه محسوب می‌شود در توسعه و شکوفایی استان‌های ساحلی خزر بسیار تعیین کننده است.
«ایگور لویتین» دستیار ولادیمیر پوتین نیز در این ملاقات با اشاره به نتایج سفر اخیر خود به تهران که در راستای تسریع در پیگیری و اجرای توافقات دو کشور در حوزه اقتصادی بویژه تکمیل پروژه راه‌آهن شمال- جنوب قطعه رشت- آستارا صورت گرفت، بر اراده قاطع فدراسیون روسیه برای اجرای تعهدات خود تأکید کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی