کاربرد علم دادهها برای تحلیل فرهنگ معاصر
مانوویچ، استاد علوم رایانه دانشگاه نیویورک، از برجستهترین نظریهپردازان فرهنگ دیجیتال و از پیشگامان کاربرد علم دادهها برای تحلیل فرهنگ معاصر است. او دکترای مطالعات دیداری و فرهنگی از دانشگاه روچستر دارد و آثاری چون «زیباییشناسی هوشمصنوعی»، «نظریههای فرهنگ نرمافزار» و «اینستاگرام و تصویر معاصر» در کارنامه علمیاش به چشم میخورد. او معتقد است، برای اینکه بتوانیم درباره «فرهنگ دیجیتال» استدلال نظری داشته باشیم، باید بتوانیم آن را ببینیم و برای دیدنش به دلیل مقیاس آن، به رایانه نیاز داریم. او برای مطالعه رسانههای معاصر، ابزارهایی کاربردی در اختیار محققان قرار میدهد و با تمرکز بر رسانههای تصویری توانسته است مفاهیم و روشهایی برای تحلیل رایانهای دادههای فرهنگی ارائه کند. تحلیل دادهها در واقع، درک و آمادهسازی دادهها به منظور استخراج اطلاعات سودمند برای تصمیمگیری و سیاستگذاری است و این روزها به یک مهارت پرتقاضا و مهم برای سیاستگذاران بدل شده است و در اغلب شاخههای علمی و صنعتی از جمله اقتصاد، رشتههای مهندسی، بازاریابی، پزشکی و... کاربرد دارد.
اهمیت کلاندادههای فرهنگی برای سیاستگذاران
به نظر میرسد که امروزه «دادهها» اطلاعاتی بیش از درک و بینش کمی را منعکس میکنند و به قول آلبرت-لازلو باراباسی، استاد علوم شبکه در دانشگاه نورث ایسترن، «دادهها، درک ما از فرهنگ را مجدداً شکل میدهند» و این نکتهای است که امروزه برنامهریزان و متفکران برجسته دنیا به آن پی بردهاند. بنابراین، در جهان دیجیتالیزه شده امروز، پژوهشگران و سیاستگذاران فرهنگی برای رسیدن به تصویری جامع از فرهنگ، ناگزیر از شناخت و بهکارگیری روشهای تحلیل کلاندادههای فرهنگی هستند و رسیدن به این سطح از تحلیل و مهارت، توصیه لو مانوویچ برای برنامهریزان و سیاستگذاران فرهنگی است و معتقد است که این مهارتی پرتقاضا در دنیای آینده خواهد بود.