صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

ایرلاین‌‌ها هم یارانه می‌گیرند هم بلیت را گران می‌فروشند

سفر به مصر؛ شاید یک ماه دیگر

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اما و اگرهایی احتمال می‌دهد گردشگران ایرانی بتوانند تا یک ماه دیگر به مصر سفر کنند. «حرمت‌الله رفیعی» که به تازگی سفری به مصر داشته است یک پیش شرط برای حضور گردشگران ایرانی در مصر دارد؛ سفر به همه نقاط گردشگری و تاریخی مصر باشد نه تنها شرم‌ الشیخ. توافق نهایی به گفته او منوط به سفر هیأت دولتی و خصوصی مصری به ایران است که در هفته آتی اتفاق می‌افتد. مدیرکل وزارت گردشگری مصر هم در این سفر حضور دارد.
به گفته رئیس انجمن صنفی سفر مذاکرات توسعه سفر با مصر بواسطه کشور عراق انجام گرفته است و در این مسیر پیشنهاد یک همکاری سه‌جانبه برای تعریف سفر بین ایران، عراق و مصر هم مطرح است. البته رفیعی اعتقاد دارد مذاکرات باید به سمت ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور ایران و مصر پیش برود تا سفر برای گردشگران ایرانی ارزان‌تر دربیاید.
به گفته رفیعی هنوز هزینه نهایی سفر به مصر برآورد نشده است اما اعتقاد دارد اگر تنها مقصد گردشگری مصر برای ایرانی‌ها شرم‌الشیخ باشد ترجیح این است که گردشگران به مقاصد نزدیک‌تری با هزینه کمتر بروند. او می‌گوید: «به‌دنبال تعریف گردشگری تفریحی و تاریخی در مصر هستیم.» او از موافقت مصری‌ها با این پیش شرط خبر می‌دهد و می‌گوید: «ویزایی که به او و هیأت همراه داده‌اند، ویزای مصر بود نه فقط شرم‌الشیخ.» رفیعی می‌گوید:«این گفت‌و‌گو‌ها به این نتیجه رسید که اولین پرواز میان دو کشور به‌صورت نمادین از تهران به مصر صورت بگیرد. تا زمان ایجاد کنسولگری بین دو کشور، پرواز ایرانی‌ها به مقصد مصر از سوی کشور عراق انجام می‌گیرد.» عراقی‌ها خواستار انجام این پرواز از سوی ایرلاین‌های عراقی به مقصد مصر شده‌اند. به گفته رفیعی ویزای فرودگاهی در فرودگاه قاهره برای گردشگران ایرانی صادر می‌شود. سفر به مصر با توجه به یک ساعت ترانزیت عراق، سه ساعت و نیم طول می‌کشد.
ورود سه جت روسی به ناوگان هوایی
رفیعی بازار کشور روسیه را بازاری دست‌یافتنی برای گردشگری ایران می‌داند اما برای آن هم شرط و شروط دارد. یکی از شروط او ایجاد دفاتر مشترک ایران با کشورهای هدف از سوی بخش خصوصی گردشگری است. او از تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران توسط تلویزیون‌های روسیه از سوی این کشور خبر‌ می‌دهد و می‌گوید: «روس‌ها از آمدن به ایران خوشحال هستند. مقاصد تاریخی و تفریحی از یزد و اصفهان و شیراز گرفته تا کیش در فهرست مقاصد آنها جای دارد. اکنون در تلویزیون‌های رسمی‌شان هم تبلیغ ایران را دارند. با وجود این ما استاد فرصت‌سوزی هستیم، زیرا حدود ۵ میلیون گردشگر روس سالانه به ترکیه می‌روند‌. او نمی‌داند چرا لغو ویزای صورت گرفته در دولت گذشته اجرایی نمی‌شود و می‌گوید: «حدود ۳ سال است که با روسیه لغو روادید شدیم اما تاکنون اجرایی نشده. حتی آژانس‌هایی که به روسیه معرفی شده بودند، دولت معرفی کرد اما هنوز موفق نشده‌اند.» رفیعی همچنین از ورود سه هواپیمای جت صد نفره اجاره‌ای به ناوگان هوایی ایران خبر می‌دهد و این گزاره را که گردشگر روس تنها به‌دنبال ساحل است گزاره صحیحی نمی‌داند. او مسلمانان روسیه را علاقه‌مند به حضور در ایران می‌داند و می‌پرسد چرا روی این بخش از گردشگران روس کار نکنیم؟
ایرلاین‌‌ها هم یارانه می‌گیرند هم بلیت را گران می‌فروشند
او سفر در ایران را گران می‌داند و می‌پرسد چرا بلیت سفر تهران به نجف که باید 5 میلیون تومان باشد 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد. او اعتقاد دارد بخش خصوصی ناوگان هوایی دارد اما گرانفروشی می‌کند و در حالی که سود می‌برد مدام اعلام می‌کند که دارد ضرر می‌دهد. او مسافران مسیر نجف و کربلا را قشر متوسط و رو به پایین اقتصادی می‌داند و می‌گوید بخش خصوصی ناوگان هوایی یارانه دولتی می‌گیرد که بلیت را به این قشر گران بفروشد! رفیعی اعتقاد دارد که هیچ کشوری به گردشگری یارانه نمی‌دهد چون گردشگری در هر کشوری درصد بالایی از درآمد ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.
تشکیل یک اتحادیه
رفیعی اعتقاد دارد که 50 درصد گردشگران دنیا در کشورهای هدف گردشگری بازار ایران چون روسیه، چین، هند و... قرار دارد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است که اگر بتوانیم تشکل و اتحادیه‌ای با حضور این کشورها و ترکیه و قزاقستان و... تشکیل دهیم، کار بزرگی خواهد بود. در حال حاضر بیشترین گردشگران ایران از کشور عراق هستند و اگر این اتحادیه راه بیفتد تبادل گردشگر بین این کشورها خواهیم داشت.

 

بــــرش

محمد حسین سلطانی‌فرد، رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در واکنش به خبرهای رئیس انجمن دفاتر مسافرتی و جهانگردی ایران گفت: اظهارات اخیر در خصوص پرواز نمادین بین تهران و قاهره و سفر مدیرکل گردشگری مصر از طریق کانال‌های رسمی صورت نگرفته و صحت و سقم این اظهارات مورد تأیید نیست

جستجو
آرشیو تاریخی