صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

چگونه حافظه گوشی را خالی کنیم

 میترا جلیلی/ یکی از اولویت‌های بسیاری از کاربران هنگام خرید گوشی، جدا از برند و قیمت تلفن همراه، حافظه بالای آن است. کاربران غالباً بنا بر میزان نیاز خود برای دانلود فیلم و عکس ترجیح می‌دهند گوشی‌هایی با حداقل حافظه 128 گیگابایتی خریداری کنند اما گاه با وجود انتخاب چنین گوشی‌هایی، پس از مدتی پیغام‌هایی مبنی بر پر شدن حافظه روی صفحه گوشی ظاهر می‌شود؛ پیام‌هایی که اصلاً برای کاربر خوشایند نیست.
 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با آنکه بیشتر عکس‌های گالری و فیلم‌ها را پاک کرده‌اید اما همچنان پیام «فضای شما به طور خطرناکی کم است»، روی صفحه گوشی پابرجا باشد؛ انگار با وجود پاکسازی، ظاهراً اتفاق چندانی برای آزادسازی فضای گوشی نیفتاده است.
نخستین فکری که به ذهن بیشتر کاربران می‌آید، ویروسی شدن گوشی است؛ موضوعی که نگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد. برخی معتقدند ویروس‌ها اصولاً نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند و تنها ممکن است شاهد خاموش شدن خود به خود یک گوشی ویروسی شده باشیم یا اینکه گوشی به‌عنوان مثال بسیار کند شود. برخی دیگر اما معتقدند هر روز مدل رفتاری بدافزارهای مختلف عوض می‌شود و ممکن است ویروس‌ها هم باعث شوند که حافظه گوشی پر نشان داده شود.اما جدا از درست یا غلط بودن این دیدگاه، باید گفت بسیاری از ما برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را در طول وب‌گردی خود روی گوشی‌مان نصب می‌کنیم، در حالی که هرگز از آن استفاده نمی‌کنیم. بنابراین با حذف این موارد، می‌توان به آزادسازی حافظه گوشی پرداخت. تنها کافی است با ورود به setting گوشی، وارد قسمت apps شوید و با انتخاب اپلیکیشن‌هایی که نیازی به آنها ندارید، به پاکسازی حافظه تلفن همراه خود بپردازید.برای پاک کردن فایل‌های دانلود شده می‌توانید به بخش Download مراجعه کنید و تک تک فایل‌های دانلود شده‌ای را که استفاده‌ای برای شما ندارند، حذف کنید. توجه داشته باشید که اگر مثلاً آهنگی دانلود کرده باشید و از این بخش، آن را حذف کنید، فایل مربوطه، از داخل گوشی هم حذف می‌شود و دیگر امکان گوش کردن به آن وجود نخواهد داشت.
انتقال عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌های صوتی گوشی به کامپیوتر هم می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند. انتقال این فایل‌ها به کارت حافظه هم تا حدودی راهگشاست.
از مهم‌ترین مواردی که باعث پر شدن حافظه گوشی شما می‌شود، می‌توان به کش‌های اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ، فیلم‌ها و عکس‌های دانلود شده از اینترنت اشاره کرد؛ کش‌هایی که احتمالاً از آنها بی‌اطلاع هستید و فکر می‌کنید تنها با حذف عکس و فیلم و انتقال آن به سطل زباله، موفق به آزادسازی کامل حافظه گوشی خود شده‌اید.
برای پاک کردن این کش‌ها ابتدا باید سراغ فایل منیجر خود از قسمت تنظیمات گوشی یا همان Setting بروید و دانلودهای خود را مدیریت کنید. باید گفت که برای بسیاری از کاربران، کش‌های تلگرام و اینستاگرام بسیار دردسرساز می‌شود. باید برای پاک کردن کش اینستاگرام، به گزینه my files بروید و با انتخاب گزینه حافظه داخلی یا internal storage و انتخاب گزینه اندروید، بر گزینه data کلیک کنید. حالا نوبت به گزینه android.instagram.com می‌رسد. در این پوشه، بر گزینه clear cash کلیک کنید تا حافظه گوشی‌تان آزاد شود. در تلگرام هم باید به پاک کردن کش بپردازید تا گوشی سبک شود.
جستجو
آرشیو تاریخی