عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور:

فروش داروهای فرآوری شده در عطاری‌ها ممنوع است

عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مردم باید بدانند در صورت مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی، امکان تداخل دارویی وجود دارد. عطاری‌ها نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی داروهایی را که به هر شکل فرآوری شده در اختیار مشتریان قرار دهند.
مریم اخگری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این تداخل دارویی بخصوص در افراد مسنی که دارای فشار خون و دیابت هستند، ممکن است موجب مسمومیت یا حتی گاهی مرگ شود.
گیاهی بودن یک دارو دلیل بر بی‌ضرر بودن آن نیست
وی گفت: شورای عالی سلامت وزارت بهداشت در این زمینه می‌خواهد برای عطاری‌ها قوانینی در نظر بگیرد. اما آنچه مهم است و مردم باید دقت کنند این است که حتماً قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کرده و داروها تحت نظر پزشک معالج مصرف شود. صرف گیاهی بودن یک دارو دلیل بر بی‌ضرر و بی‌خطر بودن آن نیست. اخگری درباره توزیع برخی داروها یا شربت‌های گیاهی در داروخانه‌ها گفت: این نوع داروها و شربت‌هایی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، تحت نظر و با مجوز وزارت بهداشت تولید شده است. اما اگر این دارو‌ها در عطاری‌ها عرضه شود یا دست‌ساز باشد و برچسب نداشته باشد یا فاقد مجوزهای لازم باشد، نباید مصرف شود.
داروهای کاهنده وزن حاوی آمفتامین
وی درباره مکمل‌های توزیعی گفت: در بررسی برخی مکمل‌ها مانند داروهای کاهش وزن آمده است که این داروها حاوی آمفتامین هستند که به داروهای گیاهی اضافه شده است. البته در بررسی‌های ما حتی نشان می‌دهد در پودرهای گیاهی مثل آویشن و جعفری نیز این ماده موجود است که داخل آنها داروهای تهدیدکننده حیات نیز یافت می‌شود که می‌تواند کشنده باشد. عوارض مصرف آمفتامین در دستگاه عصبی، بی‌قراری، بی‌خوابی، سرگیجه، سردرد، بی‌حوصلگی و در طولانی‌مدت افسردگی شدید است. همچنین بی‌اشتهایی، خشکی دهان، کاهش وزن، اسهال، یبوست، افزایش فشارخون و دیستونی سر و گردن و افزایش فشار داخل چشم از دیگر عوارض آن است.
جستجو
آرشیو تاریخی