آنطور که مسئولان مازندرانی اعلام کردهاند این آزادراه از روستای متانکلا در قائمشهر آغاز و در محور ساری به کیاسر در محدوده مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل میشود. در واقع این آزادراه به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستانهای قائمشهر، ساری و میاندورود برای کاهش بار ترافیکی محورهای مواصلاتی این شهرها احداث میشود.
مصوبه هیأت وزیران تا 2 هفته آینده اخذ میشود
«احسان خاندوزی» در بازدید از مراحل اجرای طرح آزاد راه قائمشهر به ساری از تسریع اجرای مراحل ساخت این طرح خبرداد وگفت: با اجرای این طرح بار ترافیک جادههای مازندران کاسته میشود.
وی با تأکید بر اینکه دولت برای تکمیل این طرح مصمم است، اظهار داشت: تکمیل این آزادراه علاوه بر رفاه حال مسافران سبب کاهش بار ترافیکی استان خواهد شد از این رو در تلاشیم با رفع مشکلات اداری و هماهنگی میان مسئولان، اجرای روند تکمیل آن را تسریع کنیم.
خاندوزی تصریح کرد: از استاندار مازندران که برای تکمیل این طرح در ۲ سال اخیر تلاشهای زیادی داشتهاند، نهایت قدردانی را دارم و قول میدهم وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی ساخت این آزادراه همکاریهای لازم را با استان داشته باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اجرای طرحهای جادهای پیوست تصویب منطقه اقتصادی مازندران است، افزود: تملک بخشی از اراضی در نیمه دوم باندهای این آزادراه نیازمند عزم جهادی است. این طرح برای سال ۱۴۰۳ به عنوان یکی از اولویتهای دولت و مجلس مطرح میشود تا پیمانکار بتواند با سرعت بیشتری عملیات اجرایی را آغاز و دنبال کند.
وی افزود: فعال شدن طرح منطقه آزاد مازندران بویژه در محدوده بندر امیرآباد، بار حمل و نقل و ترانزیتی استان را بیشتر خواهد کرد و اگر این طرح اجرا نشود در ایام اوج مسافرتها مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد.
خاندوزی با اشاره به لزوم تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه اظهار داشت: ظرف چند روز آینده برای تأمین اعتبار این طرح تفاهمنامهای میان بانک ملی و وزارت راه منعقد خواهد شد. طبق برنامهریزیها قرار است ۳۵ درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح توسط بانک ملی تأمین شود و سهم شرکت زیرمجموعه وزارت راه و دولت نیز مشخص است.
وی افزود: امیدواریم با همت مسئولان استانی و حمایتهای دولت با تکمیل این طرح هر چه سریعتر زمینه توسعه اقتصادی مازندران و کریدورهای شمال-جنوب فراهم شود. در این زمینه نیازمند مصوبهای از سوی هیأت وزیران هستیم که قرار است تا ۲ هفته آینده این طرح در دستور کمیسیون اقتصادی دولت قرار گیرد و مصوبه اخذ شود.
ترافیک جادههای استان کم میشود
«جواد مولایی قرا»، فرماندار شهرستان قائمشهر نیز در خصوص این طرح اظهار داشت: ساخت این آزادراه در محدوده قائمشهر در حال اجرا است و بخش قابل توجه طول مسیر تملک شده است. حدود ۱۵ کیلومتر مسیر آزادراه از قائمشهر عبور میکند و در حال حاضر کارگاه تجهیز و ادوات راهسازی در آنجا مستقر و در حال کار هستند.
وی ادامه داد: بزرگراه قائمشهر به ساری جزو پر ترافیکترین جادههای کشور به شمار میرود و همواره ترافیک سنگین در کمربندی قائمشهر وجود دارد. با بازگشایی آزادراه قائمشهر- ساری ترافیک عبور به سمت گرگان و مشهد بویژه ماشینهای سنگین، به آزادراه هدایت میشود و بار ترافیکی جادههای قائمشهر بشدت کاهش خواهد یافت.
فرماندار قائمشهر اظهارداشت: قائمشهر به عنوان چهار راه عبوری از سمت شرق تهران، گرگان و مشهد، از غرب و از طریق محور چالوس به رشت و از سمت شمال استان جویبار و بابلسر را به دریا متصل میکند.
وی توضیح داد: در حال حاضر تمام سفرها به استانهای شمال غربی و مشهد از جادههای قائمشهر انجام میشود اما با ساخت این آزادراه، سفر به سمت شرق از این مسیر محقق خواهد شد و زمان سفر کاهش خواهد یافت. در واقع این آزاد راه کریدور شمال به جنوب کشور را تکمیل خواهد کرد.
وی، اتمام کریدور شمال - جنوب را برای توسعه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و افزود: اتصال ترانزیتی بندر امیرآباد به بنادر جنوب با اتمام کریدور امکانپذیر و سهلالعبور خواهد بود که اجرای آزاد راه جهت اتمام کریدور برای دولت بسیار مهم است.