صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

واکنش عجزآلود رئیس شورای منطقه‌ای تل‌آویو درپی حمله موشکی حزب الله:

ما در پادشاهی حزب الله زندگی می کنیم

در حمله موشکی بی‌سابقه مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی، یک صهیونیست کشته و برق منطقه قطع شد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
درحالی که رژیم صهیونیستی تلاش دارد با تهدید لبنان به جنگی فراگیر، مسیر موازنه وحشت در شمال سرزمین‌های اشغالی را جابه‌جا کند اما مقاومت لبنان با اتخاذ استراتژی تهاجمی علیه هسته‌های مهم ارتش صهیونیستی و ترکیب تصاعدی ارتقای رزمی و سیاسی علیه صهیونیست‌ها نه تنها مانع آن شده بلکه با تزلزل در معادلات بازدارندگی رژیم صهیونیستی، این موازنه را به نفع خود تغییر داده است. یکی از نمونه‌های آن حملات بی‌سابقه جنبش مقاومت لبنان پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله بود که به صراحت الزامات و فرامتن موجود در آن را به تصویر عملی مبدل کرد.
منابع عبری روز گذشته خبر دادند که به‌دنبال حمله موشکی گسترده به شهر صفد در روز چهارشنبه به شمال مناطق اشغالی که از سمت جنوب لبنان صورت گرفت، آژیر خطر در بخش‌های وسیعی از منطقه الجلیل علیا به ‌صدا درآمد. العالم گزارش داد، شهردار صفد گفت، آسیب جدی به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در این شهر وارد شده است. نکته مهم این است که این حمله یکی از بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین حملات به اراضی اشغالی از سمت جنوب لبنان طی هفته‌های اخیر بوده و شلیک موشک به سمت منطقه‌ای نسبتاً دور از مرزها، یک رویداد استثنایی است. سخنگوی ارتش اشغالگر نیز گفت: پایگاه فرماندهی شمال در ارتش در معرض حملات موشکی قرار گرفت. طبق گزارش منابع رسانه‌ای صهیونیستی در این حمله از موشک‌های نقطه‌زن استفاده شده و سامانه‌های گنبد آهنین در رهگیری آنها ناکام مانده است. همچنین سازمان امداد و ‌نجات رژیم صهیونیستی خبر داد که طی این حمله یک صهیونیست کشته و ۸ نفر دیگر زخمی شدند که حال سه تن از آنها وخیم است. رئیس شورای شهرک‌سازی در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز حملات موشکی حزب‌الله را به بارش باران بر سر صهیونیست‌ها تشبیه کرد. از سوی دیگر رادیو ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد، ۱۰ فروند موشک از جنوب لبنان به سمت صفد در سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. گفته می‌شود که در پی این حمله گسترده موشکی، برق منطقه صفد قطع شده است.
طبق گزارش خبرگزاری سما به نقل از حزب‌الله، از پایان روز سه‌شنبه، ۸ عملیات علیه رژیم صهیونیستی انجام شده است. همچنین حزب‌الله تأکید کرد که از زمان هشتم اکتبر (یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی) تاکنون یک‌هزار و ۲۸ مورد عملیات نظامی علیه اهداف صهیونیستی صورت داده است.
این حملات مقامات رژیم صهیونیستی را در یک شوک فرو برده است. چرا که آنها ضمن تهدیدات فشرده هفته گذشته انتظار داشتند که فضای حملات بر شمال سرزمین‌های اشغالی تلطیف گردد؛ امری که نه تنها محقق نشد بلکه تشدید فزاینده موشک باران از سوی جنبش حزب‌الله نشان داد که بازدارندگی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی بشدت متزلزل است. در همین راستا آویگدور لیبرمن، رهبر حزب یسرائیل بیتنو با انتقاد از موضع نتانیاهو در قبال لبنان گفت: حزب‌الله از خط قرمز رژیم اسرائیل عبور کرده و تل‌آویو پرچم سفید را بالا برده است.
المیادین نیز گزارش داد که متیه اشیر موشه داوودوویچ، رئیس شورای منطقه‌ای طی واکنشی اعلام کرد: «ما در پادشاهی نصرالله زندگی می‌کنیم. ما در پادشاهی حزب‌الله زندگی می‌کنیم.»
 
پاسخ رژیم صهیونیستی
در واکنش به این عملیات بی‌سابقه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی آن را یک جنگ واقعی برشمرد و از بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر خواست تا نشستی فوری در این باره برگزار کند. بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی نیز اعلام کرد پاسخ به پرتاب موشک به سمت شمال بزودی و با قدرت خواهد بود. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم گفت: ما در حمله به حزب‌الله دستاوردهای بزرگی به دست آورده‌ایم و اکنون زمان توقف نیست، بلکه زمان ادامه کار است. المیادین نیز گزارش داد که ارتش رژیم‌ صهیونیستی در واکنش به حملات حزب‌الله، به حومه باسلیه در اقلیم الطوفاح یورش برد و مناطقی از شهرهای عدشیت، الصوانه و الشهابیه را مورد هدف قرار داد. همچنین جنگنده‌های اشغالگران حومه شهرک کفردونین و جبشیت را هدف قرار دادند. منابع رسانه‌ای از شهادت و مجروح شدن چهار غیرنظامی لبنانی از جمله یک مادر و ۲ فرزند او در این حملات خبر دادند.
 
واقعیت‌های عملگرایانه حزب‌الله
حملات روز گذشته نشان داد که تهدیدات حزب‌الله به صورت عملی نیز محقق می‌شود. امری که تحلیلگران صهیونیست هم به آن اذعان داشته و گفتند، پاسخ نصرالله به ابتکارعمل‌ها و میانجیگری‌ها در حد صحبت‌هایش در روز گذشته نماند، بلکه او در عمل نیز پاسخ داد. حزب‌الله تلاش دارد که با تداوم و ارتقای سطح حملات خود، پاسخ مناسبی به تاکتیک ارعاب نتانیاهو داده و بازدارندگی را برای لبنان تثبیت کند. این جنبش همچنین با رونمایی از موشک‌های جدید پیامی هشدار‌آمیز را به کابینه جنگ مخابره می‌کند که برآوردهای رژیم صهیونیستی از توان ضدزره حزب‌الله ناچیز است و این امر طرح‌ریزی حملات احتمالی به لبنان را با چالش اساسی روبه‌رو می‌کند. بر این اساس بود که روز گذشته تحلیلگران صهیونیست با استناد به بی‌سابقه بودن این حمله بیان داشتند که رژیم صهیونیستی در بحبوحه معادله گسترده، پیچیده و نگران‌کننده حزب‌الله قرار دارند؛ بویژه اکنون که معادلات رژیم صهیونیستی در منطقه جنوبی نوار غزه(رفح) که حجم بسیاری از مردم را در خود جای داده به پیچیدگی برخورده و نبرد با حماس در آن به سختی برقرار است. لذا عدم تمرکز ارتش صهیونیستی به مرزهای شمالی و نبود چشم‌انداز برای توقف حملات فزاینده، خود به نوعی توان ارتش را کاهش داده که این موضوع می‌تواند در مقابله با حزب‌الله لبنان تبعات منفی ایجاد کند. بر همین اساس بود که روز گذشته ارتش صهیونیستی اعلام کرد که آماده پذیرش 20 هزار مجروح جنگی در آینده خواهد بود، جایی که آمار تقریبی تا بدین لحظه حدود 2 هزار و 500 نفر اعلام شده است.
 
آتش‌بس؛ نه!
آتش‌بس دستوری فرانسه که با حمایت غرب همراه بود و طی روزهای گذشته از سوی حزب‌الله رد شد، دارای مفادی طرح‌ریزی شده بود که طی آن به تضعیف قدرت تهاجمی این جنبش می‌انجامید و از طرفی بار فشار از سوی لبنان بر رژیم صهیونیستی را تقلیل می‌داد که این موضوع در تضاد آشکار با هدفگذاری حملات حزب‌الله از فردای طوفان‌الاقصی بود. از این‌رو، مقاومت تلاش کرد با حمله اخیرش نشان دهد که تابع چنین ترفندهای دیپلماتیکی نیست تا وقتی که مردم نواز غزه از زیر بمباران رژیم صهیونیستی خارج شوند و حملات متوقف شود. به عبارت دیگر نتیجه مطلوب برای حزب‌الله، تحقق اهداف اعلامی این جنبش برای آزادی نوار غزه در تناقض با آتش‌بس با رژیم صهیونیستی قرار دارد.
 
انطباق سیاسی داخلی با موضع حزب‌الله
از سویی دیگر اقدامات نظامی حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی با اراده جمعی در ساحت سیاسی لبنان همخوانی دارد، چرا که حزب‌الله به ثبات درونی لبنان بسیار پایبند بوده و بارها ضمن هشدار درخصوص عدم تشکیل دولت پایدار در این کشور، اقدامات سیاسی لازم را در این راستا به انجام رسانده است. بنابراین اقدامات نظامی حزب‌الله بارها مورد تأیید بسیاری از مقامات داخلی لبنان بوده است. لذا حزب‌الله به خوبی سطوح درگیری‌ها را در چهارچوب قواعد سیاسی داخل لبنان مدیریت می‌کند و این امر مستلزم پشتیبانی طیف‌های سیاسی مطرح در لبنان است.

جستجو
آرشیو تاریخی