صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رئیس‌کل بانک مرکزی:

دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی منتقل شد

گره ب – ز به دست دولت سیزدهم باز شد


گره یکی از مهم‌ترین و مشهورترین پرونده‌های فساد در کشور بازشد. روز دوشنبه (۳۰ بهمن) رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفاف بدهی‌ها و خسارت‌های او را خواهد داد.
حال روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی نیز از انتقال این دارایی‌ها به خزانه بانک مرکزی خبرداد. بدین ترتیب پرونده‌ای که می‌توانست سال‌ها قبل با پیگیری دولت وقت به سرانجام برسد، با وقفه‌ای چندساله به دست دولت سیزدهم و با همکاری دستگاه قضا حل شد تا پولی که سال‌ها پیش از بیت المال خارج شده بود دوباره به بیت المال بازگردد.
براساس نظر کارشناسان سیاسی، این پول زودتر می‌توانست به خزانه بازگردد اما کارشکنی‌ها و موانع خودساخته در دولت قبل برای برداشت‌های سیاسی باعث شد تا پیگیری‌هایی که باید از سوی دولت صورت می‌گرفت، متوقف شود. بنابراین با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های دستگاه قضا در آن سال‌ها، همکاری نکردن لازم ازسوی دولت قبل مانع از این کار شده بود.  در همین خصوص سید احسان حسینی در حساب کاربری خود دراین زمینه نوشته است: «تسویه بدهی بابک زنجانی در یک دهه اخیر یک مانع جدی داشت که در دولت سیزدهم از میان برداشته شد. از دید ذی‌نفعانِ کارشکن، بدهی او نباید تسویه می‌شد تا همچنان پتکی بر سر منتقدان خود باقی بماند.بازگشت اموال می‌توانست زودتر از اینها انجام شود اگر منافع ملی بازیچه بازی‌های سیاسی نمی‌شد.»
درواقع برخی مسئولان دولت قبل برای اینکه از این تخلف برای حمله به مخالفان خود بهره ببرند، تلاش می‌کردند به رغم شرایط موجود برای بازگرداندن اموال، این فرایند را به عقب بیندازند تا بهره برداری‌های سیاسی خود را صورت دهند و مخالفان را منکوب کنند. اما با آغاز به کار دولت سیزدهم این فرایند با همکاری قوه قضائیه سرعت گرفت و با شناسایی تمام اموال متهم زمینه بازگشت این اموال به کشور فراهم شد و اکنون تمام این پول در اختیار بانک مرکزی قرارگرفته است.
درهمین زمینه، رئیس‌کل بانک مرکزی با تشکر ویژه از اقدامات قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی کشورمان در پیگیری مستمر و شناسایی و انتقال اموال بابک زنجانی در خارج از کشور به تهران اعلام کرد: اموال بازگردانده شده بابک زنجانی، دارایی‌های ارزی است که تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شد. محمدرضا فرزین گفت: پیرو مصاحبه روز دوشنبه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره شناسایی اموال بابک زنجانی در خارج و انتقال آن به تهران تأکید می‌کنم که اموال بازگردانده شده این فرد، دارایی‌های ارزی است و تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی