صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۸

افتتاح و سرمایه گذاری 36 هزار میلیارد تومانی در صنعت آب و فاضلاب کشور

بخش خصوصی با قرارداد 19 هزار میلیاردی در طرح ها مشارکت دارد

ثبت یک نمره بسیار خوب در کارنامه کاری وزارت نیروی دولت سیزدهم با عمل به یک وعده مهم دیگر، این بار با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری فوق‌سنگین در طرح‌های توسعه‌ای آب و فاضلاب پایتخت با حضور رئیس‌جمهور.
۱۶ پروژه صنعت آب و فاضلاب استان تهران با اعتبار ۱۷هزار میلیارد تومانی صبح پنجشنبه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو به صورت رسمی افتتاح شد.
از تأمین و تصفیه آب 3 پروژه مهم به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان شامل افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه ششم آب شرب تهران به میزان ۱۲۵۰ لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز ۸۵حلقه چاه به ظرفیت ۲۳۷۵ لیتر بر ثانیه جهت افزایش ظرفیت تأمین آب شهر تهران و احیا و بهسازی چاه‌های موجود در شهرهای تحت پوشش آبفای استان تهران به عنوان بخشی از طرح‌هایی یاد می‌شود که در تهران به بهره‌برداری رسیده‌اند.
همچنین 5 پروژه دیگر که در استان تهران به بهره‌برداری رسید مربوط به حوزه انتقال و توزیع آب و شامل توسعه‌ ایستگاه پمپاژ آب به ظرفیت ۲۶۵۰ لیتر بر ثانیه، توسعه خط انتقال آب با تکمیل ۳۲ کیلومتر از طرح آبرسانی الغدیر، توسعه مخازن ذخیره آب به میزان ۲۲۲ هزار مترمکعب، نصب مخازن اضطراری آب و توسعه و اصلاح بیش از ۸۶ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب تهران با اعتبار ۴ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان است. در بخش فاضلاب نیز، طرح توسعه شبکه فاضلاب نیمه غربی تهران برای پوشش ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت پایتخت در مناطق ۲۱، ۱۸، ۵، ۳، ۲ و ۲۲ به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه دیگری است که به بهره‌برداری رسید. در عین حال ۱۴قرارداد سرمایه‌گذاری تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب کشور نیز با مشارکت بخش خصوصی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان به امضا رسید.
در این ۱۴ قرارداد از طریق واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به صنایع بزرگ و کوچک، سرمایه‌گذاری به میزان بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان با حجم ۴۷ میلیون مترمکعب در سال در بخش تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و طرح‌های فاضلاب صورت خواهد گرفت.
به موجب این قراردادها، پروژه‌های تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب در ۷ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، سمنان و فارس در ازای واگذاری بخشی از پساب این استان‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری به انجام خواهد رسید. واقعیت این است که بسیاری از طرح‌های آب و برق کشور پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تعطیل بوده یا با سرعت اندکی در حال تکمیل بود که این روند با آغاز به کار دولت مردمی تغییر کرد و طرح‌ها با سرعت مناسب در حال تکمیل است. از قرار معلوم، عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت دیگر از طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. رئیس‌جمهور در آیین انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری طرح‌های پساب کشور و بهره‌برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران با اشاره به گام‌های خوب دولت مردمی برای بهبود مدیریت و ارتقای بهره‌برداری از منابع آبی کشور، گفت: تاکنون به ۵ هزار روستا آبرسانی شده و باقی آن در دست اقدام است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اجرای انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری طرح‌های پساب کشور و بهره‌برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب تهران به میزان ۱۷ هزار میلیارد تومان کار بزرگی است، عنوان کرد: این پروژه با کار و تلاش شبانه‌روزی مهندسان، متخصصان و عزیزان در وزارت نیرو و پیمانکاران این پروژه انجام شد که از همه آنها قدردانی می‌کنم. همچنین قراردادی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان امضا شد تا برای همه نقاط کشور این پروژه اجرایی شود. وی ادامه داد: پروژه ۱۹ هزار میلیارد تومانی در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم و دیگر استان‌های کشور اجرایی خواهد شد که کار ارزشمندی است. البته حداکثر زمان اجرای این پروژه یک سال تا یک سال و نیم است ولی بهره‌برداری آن ۲۰ سال است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تبدیل پساب برای صنایع و کشاورزی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: خوشبختانه این موضوع در وزارت نیرو با قوت انجام می‌شود و تلاش وزارت نیرو طبق برنامه این بود که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آبرسانی انجام دهد ولی امروز بیش از یک میلیارد مترمکعب آبرسانی انجام شده که با کار جهادی وزارت نیرو، بسیار جلوتر از برنامه است.
رئیس‌جمهور با قدردانی از وزارت نیرو برای پیشرفت کار در طرح‌های آبی کشور از ۹ به ۴۵ درصد در یک سال گذشته، اظهار داشت: صمیمانه از همت همه دست‌اندرکاران، متخصصان و کارگران قدردانی دارم که پیشرفت کار بالایی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنایع کشور انجام داده‌اید.

جستجو
آرشیو تاریخی