صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

بنگاه

حمایت دولت از کیش اکسپو به معنای اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران است

وحید زارع فکری، معاون اقتصادی و  سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در گفت‌وگویی به به تشریح ویژگی‌های اکسپوی کیش پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 اولین دوره از اکسپوی کیش را در پیش داریم، پیش‌بینی می‌کنید پس از برگزاری این رویداد چه تحولی در تراز تجاری منطقه ایجاد خواهد شد؟
تراز تجاری به معنی اختلاف صادرات از واردات و شاخصی است که برای ثبات ارزی کشور لحاظ می‌شود. اینکه بخواهیم همه فعالیت‌های داخل کشور را با تراز تجاری بسنجیم لزوماً کار دقیقی نیست. قاعدتاً در اکسپو سرمایه‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که از لحاظ تولید کالا و خدمات، جایگزین خارجی‌ها می‌شود؛ سرمایه‌گذاری در اکسپو اگر در حوزه گردشگری انجام شود، خروج ارز از کشور را کاهش می‌دهد؛ ممکن است تولیداتی را برای ما ایجاد کند که امکان صادرات آن را داشته باشیم. پس از اکسپو قاعدتاً اتفاق مثبتی خواهد افتاد ولی اینکه بگوییم یک عدد مشخص را در یک محل مشخص شاهد خواهیم بود، لزوماً این اتفاق تنها هدف برگزاری نمایشگاه اکسپو نیست.
 
برای برگزاری بهتر کیش ‌اکسپو چه برنامه‌ای دارید؟
در دو حوزه می‌شود در اکسپو کار کرد؛ یکی اینکه سازمان مناطق آزاد حمایت کند برای اینکه این نمایشگاه پرشور برگزار شود، از این جهت که در فصول کم‌رونق و رکود گردشگری، ما گردشگر را در کلاس بازرگانی و تجاری وارد جزیره کنیم و کسب‌و‌کارهای جزیره از جمله بازارها، هتل‌ها، تفریحات دریایی و... از این طریق رونق بگیرد. یک بعد دیگر آن است که نمایشگاه که در ابعاد ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد، سرریزی برای جزیره کیش داشته باشد.
 
شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که اکسپوی کیش با اکسپوهای داخلی و خارجی مانند اکسپوی تهران یا دبی دارد، چیست؟
شباهت آن در موضوع فعالیت است، ولی تفاوت آن این است که ما در فضای متمرکزتری می‌توانیم گردشگر را در این حوزه بیاوریم. بازدیدکننده نمایشگاه از فعالیت روزمره در شهر خودش، فارغ می‌شود و در جزیره مشغول می‌شود و با تمرکز بیشتری کار را پیگیری می‌کند. معمولاً توافقات مثمرثمرتری در نمایشگاه‌های مشابه در جزیره کیش بسته می‌شود. دلیل اینکه برگزاری نمایشگاه در کیش برای بسیاری از هلدینگ‌های بزرگ جذاب است، همین است. علاوه بر این در نمایشگاه تهران، رده حاکمیتی با توجه به ابعاد وظیفه‌ای که بر عهده دارد، شاید نتواند از نمایشگاه به طور مستقیم حمایت کند. کاری که سعی می‌کنیم برای نمایشگاه‌هایی که خاص هست و هم‌راستایی آن با سازمان مناطق آزاد را تشخیص می‌دهیم، امکان آن را با دعوت‌نامه‌های مستقیم فراهم کنیم.
 
 حمایت شما از نمایشگاه اکسپو دقیقاً از چه نوع است؟
اینکه اعتبار نمایشگاه را با دعوت‌نامه سازمان دولتی تأمین کنیم؛ اینکه فرصت مواجهه کسب‌وکارهای جزیره را در بستر سازمان مناطق آزاد با غرفه‌دارها و شرکت‌کنندگان فراهم کنیم. اینکه ما فرصت‌های اقتصادی جزیره را ارائه دهیم و زمینه همکاری طرفین را فراهم کنیم. اینکه برای تأمین مالی و اضافه شدن رده‌هایی که لازم است در پروژه همکاری کنند، پیگیری کنیم. اینها حمایت است که به سرمایه‌گذار اطمینان می‌دهد تا آخر پروژه رها نخواهد شد.

 

کیش‌ اکسپو، فرصتی برای دیده شدن

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق بازرگانی کردستان در گفت‌و‌گویی به تشریح ویژگی‌های اکسپوی کیش پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
 
اکسپوی کیش چه اهمیتی دارد و حضور در آن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنید؟
اکسپوی کیش رویداد بسیار مهمی است که در آذرماه برگزار خواهد شد و من از بزرگوارانی که به هر دلیلی نتوانستند در اکسپوی تهران حاضر شوند می‌خواهم حتماً خودشان را به اکسپوی کیش برسانند که فرصت بسیار مناسبی برای دیده‌شدن است.
 
 در منطقه آزاد کیش چه تسهیلاتی برای بازدیدکنندگان وجود دارد؟
قطعاً با توجه به اینکه در منطقه آزاد کیش به نحوی برای اخذ ویزا از مسافران خارجی مشکلی وجود ندارد، به‌راحتی می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند. هم هتل‌های زیادی برای اقامت وجود دارد و هم پروازهای بین‌المللی زیادی هست. یعنی ما محدودیت برای حضور بزرگواران در اکسپوی کیش نداریم.
 
 چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن این رویداد دارید؟
 این نمایشگاه باید به طوری باشد که اولاً اطلاع‌رسانی دقیقی شکل بگیرد که تمامی ذی‌نفعان صنعت‌، معدن، تجارت، گردشگری، خدمات و کشاورزی حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران را به طور کاملاً حرفه‌ای به جهانیان بشناسانند. ما در اتاق بازرگانی سعی می‌کنیم حمایت مادی و معنوی خودمان را داشته باشیم و امیدوارم در آذرماه یک رویداد فوق‌العاده را داشته باشیم.
 
 چه زمینه‌های همکاری میان مجموعه برگزارکننده اکسپوی کیش و اتاق بازرگانی وجود دارد و شما به رویداد چه کمکی می‌توانید انجام دهید؟
در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران، در اکسپوی تهران سالن 35 را در اختیار گرفته و در آنجا تمام اتاق‌های بازرگانی حضور دارند. ما می‌توانیم همین کار را در اکسپوی کیش انجام دهیم و به‌طور اختصاصی یک سالن در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گیرد که در آنجا به صورت کاملاً حرفه‌ای غرفه‌آرایی و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را در آنجا جانمایی می‌کنیم. استان‌ها هم تمام ظرفیت‌شان را در قالب کاتالوگ، بروشور یا CD در اختیار تمام بازدیدکنندگان قرار خواهند داد و ما این‌گونه نقش خودمان را ایفا خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی