صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

اخبار

در جلسه مخبر با فعالان صنعت پتروشیمی مطرح شد
تشکیل قرارگاه حل مسائل و توسعه صنعت پتروشیمی
نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان صنعت پتروشیمی صبح دیروز (سه‌شنبه) برگزار و مقرر شد قرارگاه حل و پیگیری مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی و همچنین قرارگاه توسعه این صنعت تشکیل شود.
محمد مخبر در نشست فعالان صنعت پتروشیمی با اشاره به تعامل و رابطه خوب و سازنده دولت سیزدهم و فعالان صنعت پتروشیمی تأکید کرد: باید انتظارات دوطرفه دولت و پتروشیمی برآورده شود که در این راستا قرارگاه پیگیری مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی در حوزه معاون اول رئیس‌جمهور ایجاد خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: علاوه بر تشکیل قرارگاه رفع مسائل و مشکلات پتروشیمی، یک قرارگاه توسعه این صنعت با سه برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای جهش تولید در بخش پتروشیمی برنامه‌ریزی و ایجاد می شود. مخبر ادامه داد: باید طرح‌های کوتاه‌مدت ظرف یک ماه آینده جمع‌آوری شود و برنامه‌ریزی و اقدام لازم برای بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ پتروشیمی در سال‌جاری نهایی شود و همچنین در جلسات منظم قرارگاه توسعه برنامه‌ریزی میان‌مدت سه‌ساله با جمع‌بندی دستگاه‌های مربوطه در راستای تسهیل امور و رفع موانع به‌صورت مستمر دنبال خواهد شد و اقدامات بلندمدت نیز با توجه به مزیت‌های کشور در این قرارگاه تدوین شود. معاون اول رئیس‌جمهور تعاملات و دیپلماسی بین‌المللی دولت سیزدهم را فرصتی بسیار مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان و تأکید کرد: جذب سرمایه خارجی و بازار سرمایه باید در اولویت شرکت‌های پتروشیمی قرار گیرد و با توجه به اینکه توسعه زنجیره پایین‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی است، ضرورت دارد در دستور کار شرکت‌های پتروشیمی قرار گیرد.

سخنگوی دولت در نشست خبری:
برنامه ای برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس نداریم
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته در مقدمه نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در این جلسه  تصریح کرد:  نمایشگاه اکسپو با حضور بیش از ۲ هزار تاجر خارجی در این ایام برگزار شد. حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک‌ مرکزی در اجلاس بانک توسعه اسلامی را شاهد بودیم. در این رویداد اتاق بازرگانی میزبان اتاق‌های بازرگانی خارجی است و تبادلات ادامه دارد، همچنین نمایشگاه اینوتکس را  پیش رو داریم  و در حوزه اقتصادی واقعیت‌های عیانی را در عرصه تجارت رقم زده‌ایم، این هم‌آوایی بین دستگاه دیپلماسی با بخش اقتصادی کاملاً وجود دارد.
 
پانزدهمین مقصد دور دوم سفر‌های استانی
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت به دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان قم هم اشاره داشت و بیان کرد: پایان این هفته رئیس‌جمهور برای دومین بار به استان قم سفر می‌کند. این پانزدهمین سفر استانی در دور دوم به شمار می‌رود.
 
ابلاغ فوری قانون ساماندهی اجاره‌بها
 بهادری جهرمی در ادامه با بیان اینکه طرح ساماندهی اجاره‌بها با همکاری دولت و مجلس تدوین شد، تصریح کرد: دولت لایحه‌ای در این خصوص داشت که در ادامه با همکاری مجلس این طرح یکپارچه شد. نهایی شدن این قانون که به‌زودی به فوریت ابلاغ می‌شود به ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها کمک می‌کند و تعیین سقف اجاره‌بها و نیز نظارت بر حسن اجرای آن و نظارت بر بنگاه‌های املاک را فراهم می‌کند.
 
دولت به دنبال تحقق حقوق کارگران
وی همچنین درخصوص تغییر یا عدم تغییر نحوه تعیین دستمزد کارگران گفت: دولت به سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد دارد و هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد و تضمین حقوق کارگر و کارفرما در سه‌جانبه‌گرایی است. وی افزود: دولت هیچ برنامه‌ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس ندارد، من سخنگوی دولت هستم و این نظر دولت را بیان می‌کنم، دولت با نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی مخالف است.
 
نهایی شدن برنامه اجرایی اقتصاد دریامحور
بهادری جهرمی همچنین با اشاره به پیگیری ابلاغیه سیاست‌های کلی دریامحور از سوی رهبر انقلاب، گفت: دولت مکلف به ارائه برنامه اجرایی در این زمینه بود که برای اولین بار بعد از انقلاب این اتفاق در موعد شش ماهه خود افتاد. وی افزود: سند مربوطه در ۳ بخشِ «تکالیف دستگاه‌ها، زمانبندی اجرا و راهکارهای اجرایی احکام» تهیه شد و به تصویب هیأت وزیران رسیده است.
 
اجرای مجدد طرح ویژه کالابرگ در صورت تأمین اعتبار
سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی با استقبال ۹۰ درصدی دهک‌های پایین مردم روبه‌رو شد و منابع مالی آن مستقیماً به سفره مردم رسید، اظهار کرد: با توجه به اینکه جداول بودجه در مجلس در حال نهایی شدن است، برای استمرار طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی باید ببینیم منابع اعتباری لازم در بودجه چگونه امکان پیش‌بینی خواهد داشت. در سقف تأمین اعتبار منابع، دولت از استمرار این طرح استقبال می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی