صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

شاگرد راستین شهید بهشتی
حمید هنرجو، شاعر، با انتشار تصاویری از مراسم تشییع شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش در یادداشتی با مقدمه گرامیداشت یاد همه شهدا نوشته است: «اما نمی‌دانم چرا داغ شهید آیت‌الله رئیسی مشهور به ابراهیم رئیس الساداتی اینقدر سنگین است! می‌توانم با یقین بگویم که سنگینی این سوگ، به‌دلیل تصدی ایشان در ریاست جمهوری نیست، هر چند در مدت خدمتگزاری، فداکاری‌ها و تحرکات بسیاری از خود نشان داد تا جایی که نهایتاً جان عزیزش را بر سر پیمان با مردم در طبق‌اخلاص گذاشت و از دنیای فانی رفت. سید ابراهیم رئیسی که شاگرد راستین شهید مظلوم آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی است، آماج هجمه‌های ناروا قرار گرفت و توهین‌ها و تهمت‌های پی‌ در پی نثارش شد، اما چون هدفش رضای الهی و خدمت به مردم بود خم به ابرو نیاورد. این حکایت یادآور همان اتفاقی بود که برای استادش دکتر بهشتی افتاد و دست بر قضا هر دو هم از سلاله پاک سادات هستند. آخرین دیدارم با سید والاتبار دکتر رئیسی در ضیافت افطاری با جمع هنرمندان کشور، اسفند ۱۴۰۲ سالن اجلاس سران بود. تعداد قابل توجهی صحبت کردند و با پخش اذان مغرب از بلندگو، زمان اقامه نماز و افطار رسید و وقت گذشت، اما آقای رئیسی زمان صرف افطاری هم به گفت‌وگپ‌اش با اهالی فرهنگ و هنر ادامه داد. من از یک میز آن طرف‌تر شاهد بودم که آن بنده خدا حتی زمان افطار هم ترجیح می‌داد با تمام وجود، شنونده درددل‌ها و پرسش‌ها و... باشد، آن هم با توجه و علاقه و تواضع...»

سانسور فلسطین و آزادی فحاشی به ایران
سعید مستغاثی منتقد سینما با انتشار تصاویری از حضور بازیگرانی که در جشنواره فیلم کن به مسأله فلسطین پرداختند، یادداشتی را منتشر کرده است. او با انتشار تصاویری از جمله کیت بلانشت با لباسی که رنگ‌های آن از ترکیب رنگ‌های پرچم فلسطینیان الهام گرفته شده بود، یادداشتی با عنوان «سانسور فلسطین و آزادی فحاشی به ایران در جشنواره کن» منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت با اشاره به تناقض تأکید مدیران این جشنواره به ممنوعیت مطرح کردن مباحثی خارج از سینما با ایجاد فضای آزاد برای سخنرانی‌های سیاسی فیلمساز ضد ایرانی، به تمهیدات چهره‌های مطرح سینمای جهان در پرداختن به فجایع نسل‌کشی فلسطین آمده است: «از همه تمهیدات هوشمندانه‌تر، طراحی لباس کیت بلانشت، بازیگر معروف هالیوودی بود که رنگ مشکی در جلو و رنگ سفید در پشت داشت ولی هنگامی که پشت آن را کمی بالا می‌گرفت، مشخص می‌شد رنگ آستر آن سبز بوده و این ترکیب مشکی و سبز و سفید در تلاقی با رنگ فرش قرمز، شمایل پرچم فلسطین را به‌وجود می‌آورد! گای پیرس (هنرپیشه معروف هالیوود) هم دستبندی با رنگ‌های پرچم فلسطین به دست‌هایش بسته بود. پاسکال کن (بازیگر انگلیسی) لباسی پوشیده بود که حروف عربی روی آن نقش بسته و از کنار هم قرار دادن آن حروف، کلمه فلسطین حاصل می‌گردید. کانی کاسروتی (هنرپیشه هندی) کیفی در دست داشت مانند برشی از یک هندوانه که رنگ‌های سبز و قرمزش، نماد پرچم فلسطین در تظاهرات اخیر کشورهای مختلف به شمار آمد. لیلا بختی (بازیگر فرانسوی الجزایری تبار) و جاسمین ترینکا (بازیگر ایتالیایی) هم سنجاق یقه‌ای برای حمایت از فلسطین به یقه‌شان زدند. اسماء ال مدیر (فیلمساز مراکشی) هنگام عکس گرفتن روی فرش قرمز، دستکش‌هایی پوشید که کف آنها پرچم فلسطین نقش بسته بود. گروه عوامل فیلم «سرزمین ناشناخته» هم همگی پیکسل پرچم فلسطین را روی یقه‌هایشان زده بودند. مقابل این بگیر و ببندها و سانسور فلسطین و نسل‌کشی اسرائیل و ایجاد محدودیت‌ها و پنهان‌کاری هنرمندان مختلف برای بیان آن، اما شبه فیلمساز ایرانی یعنی محمد رسول‌‌اف که در وقت اضافی و با فیلمی ناقص در جشنواره چپانده شد، بدون هیچ محدودیتی در فرصت‌های مختلف (قبل و بعد از نمایش فیلمش در کنفرانس مطبوعاتی، روی صحنه مراسم اختتامیه و...) علیه ایران و جامعه ایرانی لجن‌پراکنی کرد؛ حتی وقتی زمان صحبتش تمام شد، بازهم جمله‌ای دیگر به لجن‌پراکنی‌اش افزود همین مدیران و حتی برخی منتقدان هم وقتی خواستند به رسول‌اف جایزه و امتیاز بدهند، بازهم بحث سینما را کنار گذاردند و اساساً فیلمش را در نظر نگرفته و تأکید داشتند که در واقع ژانگولربازی او جایزه و امتیاز داشته و نه شبه فیلم ناقص و طولانی و کسالت‌بارش! از طرف دیگر نمایشگاه‌های عکس هم علیه ایران و جامعه ایرانی در حاشیه این جشنواره برگزار شد که اعتراض برخی را به‌دنبال داشت و با ادعای مدیران جشنواره که در اینجا فقط از فیلم و سینما صحبت می‌کنیم در تناقض آشکار بود.»

جدایی قنبر از صنم
شبنم مقدمی تصویری از قسمت دوم فیلم سینمایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی منتشر کرده و از آغاز اکران این فیلم از چهارشنبه 16 خرداد خبر داده است. آن طور که او نوشته، این قسمت با عنوان «جدایی قنبر از صنم» ادامه فیلم سینمایی «خجالت نکش» است. او با انتشار متنی به‌عنوان خلاصه آنچه در بخش اول این فیلم دیده شد و آنچه قرار است در قسمت دوم روایت شود، آورده: «امیدوارم ببینین و‌ دوستش بدارین و کمی خنده به لب‌هاتون بیاد.» مقصودی فیلمنامه قسمت دوم «خجالت نکش» را با همکاری همسرش افرا جورابلو به نگارش درآورده و در این قسمت صنم و قنبر با بازی شبنم مقدمی و احمد مهرانفر را در موقعیت متفاوتی قرار داده است؛ موقعیتی که منجر به جدایی آنها در مقطعی از قصه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی