صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

از شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های تأمین آب تا یاری گرفتن از ائمه جمعه

گذر از بحران کم‌آبی در «فارس»

گروه ایران زمین- استان فارس سال‌هاست که با خشکسالی و کم‌آبی دست و پنجه نرم کرده و بسیاری از شهرها و روستاهای مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی این منطقه را با مشکل مواجه کرده است؛ چالشی که با وجود بارش‌های اخیر در پاییز و زمستان سال گذشته، زخم کهنه آن را بر جان این سرزمین عمیق‌تر کرده و بذر نگرانی و دلهره را در دل کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و باغی استان فارس کاشته است. این در حالی است که با فراهم‌سازی و شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های تأمین آب استان، متولیان حوزه آب را به ترویج اقدامات ریشه‌ای مانند فرهنگ مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون‌های نماز جمعه سوق داده است.
 
مدیریت صرفه‌جویی در مصرف
بحران کم‌آبی و خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز، قطعی‌های مکرر آب در مناطق مختلف این شهر و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطمئن، سالم و پایدار، ضرورت بهره‌برداری از پروژه‌های آبی را دوچندان کرده است. یکی از اقدامات اساسی برای رفع کم آبی در استان فارس، تشکیل کمیته پایش و رصد آب شرکت آبفا فارس است؛ کمیته‌ای که به منظور بررسی وضعیت منابع آب شهرها و روستاهای استان و اقدامات پیشگیرانه و رفع نیازمندی‌های این حوزه برای گذر از ماه‌های گرم سال با حضور مدیرعامل شرکت و سایر اعضا تشکیل و مقرر شده تا به صورت روزمره اطلاعات منابع آب شهرها و روستاها را به‌روزرسانی کند. یکی دیگر از اقدامات برای مدیریت صرفه‌جویی در مصرف آب، تسریع در اجرای پروژه‌های تأمین آب در نقاط بحرانی فارس است؛ در همین راستا، مدیرعامل شرکت آبفا فارس با سفر به شهرستان‌های مختلف به بازدید از وضعیت آبرسانی این شهرستان‌ها و حل مشکلات دغدغه آبی مردم در مناطق مختلف فارس پرداخته است.
 
بهبود آبرسانی
«سروستان» یکی از شهرستان‌های استان است که طی روزهای اخیر مقصد متولیان حوزه آب بوده و پس از بررسی وضعیت آب شرب آن، شرکت آبفا فارس اعلام کرد که عملیات اجرایی چند پروژه آبرسانی جدید روستایی در سروستان را بزودی آغاز می‌کند. به گزارش ایرنا، «علی شبانی» مدیرعامل آبفا فارس طی بازدید از پروژه‌های آبرسانی این شهرستان و با حضور در شهر کوهنجان، از مجموعه آبرسانی کوهنجان- شورجه دیدار کرده و درخصوص حفر یک حلقه چاه جدید برای تقویت این مجموعه قول مساعد داد. وی سپس به روستای کنو عزیمت کرده و اجرای خط انتقال آب برای این روستا و حفر یک حلقه چاه برای مجموعه آبرسانی محمدی را یکی از برنامه‌های شرکت آبفا فارس به منظور بهبود آبرسانی در این منطقه عنوان کرد. مدیرعامل آبفا فارس پس از بازدید از روند آبرسانی به مردم روستای مؤمن آباد، به سروستان بازگشت و درخصوص تجهیز چاه شماره پنج این شهر هم دستورات لازم را صادر کرد. در حال حاضر نیز مدیر عامل شرکت آبفای فارس نسبت به بحران کم‌آبی در استان هشدار داده و در نامه‌ای به ائمه جمعه این استان، خواستار ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون نماز جمعه و نماز جماعات مساجد شده است.
 
ترمیم زیرساخت‌های آبرسانی
تعمیر و بازسازی خط انتقال آب سد درودزن به شهر مرودشت از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری برای بهبود آبرسانی به مردم فارس صورت گرفت. خط انتقال ۶۰۰ میلیمتریGRP سد درودزن به مرودشت در این شهرستان دچار مشکل شده بود که با تعمیر و بازسازی این خط، آبرسانی به مردم این شهر به حالت عادی بازگشت. مدیرعامل شرکت آبفای فارس در سفری به شهرستان کوهچنار و شرکت در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان کوهچنار، ضمن بررسی آخرین وضعیت منابع آب شرب، به بحث درخصوص آبرسانی به مردم شهر و روستاهای این شهرستان پرداخت. او همچنین با سفر به شهرستان مهر، مسائل مربوط به آبرسانی شهری و روستایی را مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد کرد که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید زیرساخت‌های آبرسانی ترمیم شود.
 
یاری طلبیدن از ائمه جمعه
از سوی دیگر  مدیرعامل شرکت آبفای فارس نسبت به بحران کم‌آبی در استان هشدار داده و در نامه‌ای به ائمه جمعه این استان، خواستار ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از تریبون نماز جمعه و نماز جماعات مساجد شده است. «علی شبانی» در این نامه خواستار مشارکت و همکاری بیش از پیش ائمه جمعه و جماعات این استان در مدیریت مصرف آب و ترویج و تبیین فرهنگ صرفه‌جویی در جامعه شده است. مدیرعامل آبفا در این نامه ذکر کرده که اقلیم خشک و نیمه خشک استان، تداوم خشکسالی‌های سنواتی، استحصال بی‌رویه از منابع آبی موجود، رشد جمعیت و افزایش الگوی مصرف موجب شده تا روز به روز شاهد ضعیف‌تر شدن سفره‌های زیرزمینی که عمده منابع تأمین آب شرب و بهداشتی جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی