با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت 2 باند بزرگ منهدم شد

جاسـاز شیــشه و هروئیـن از شکم اسب تا دل محموله سیمان

گروه حوادث- مرضیه همایونی/ قاچاقچیان حرفه‌ای که قرار بود 350 کیلوگرم هروئین و 120 کیلوگرم شیشه را از کشور خارج کنند و به کشورهای اروپایی بفرستند در عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت دستگیر شدند.

به گزارش «ایران»، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه مأموران پلیس از داخل ۳ تریلر که حداقل ۶۰ تن بار داشت ۳۵۰ کیلوگرم هروئین کشف کرده‌اند گفت: برخورد و جمع‌آوری معتادان و قاچاقچیان و توزیع کنندگان با قوت ادامه دارد.
وی افزود: در این عملیات ۴ قاچاقچی اصلی دستگیر و خودروهایی که توقیف شده بخشی از اموال آنها است که برابر قانون مصادره می‌شود.
 این محموله در یکی از جاده‌های بیرونی شهر تهران در حال انتقال به سمت مرز بوده البته احتمال توزیع محموله داخل تهران هم وجود داشت که بر همین مبنا، با تلاش شبانه‌روزی همکاران ، خاطیان شناسایی و توقیف شدند.
سردار محمدیان به قاچاقچیان مواد مخدر هشدار داد و گفت: برابر قانون همه کسانی که در قاچاق و توزیع مواد مخدر نقش دارند باید مجازات سنگینی متحمل شوند. مجرمین از همه بسترها برای توزیع مواد مخدر استفاده می‌کنند که یکی از آنها فضای مجازی است و به تمام کسانی که از بستر فضای مجازی توزیع مواد مخدر دارند هشدار می‌دهیم که پلیس توانمند است و اشراف بر مجرمین دارد و عاقبتشان مجازات و بازداشتگاه است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: تعدادی از افراد دستگیر شده در این پرونده کم سن هستند که این افراد به دلایلی از جمله داشتن خانواده معتاد به راه غلط کشیده شده‌اند.
 در عملیات ۳ ماهه رزمندگان خاموش پلیس مبارزه با مواد مخدر که شبانه روزی در حال مبارزه هستند ۵ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از ابتدای سال‌جاری کشف شد که این ۳۵۰ کیلوگرم قسمتی از کشفیات است.

انتقال مواد به اروپا
کشف محموله 350 کیلوگرمی هروئین از سه خودرو و دستگیری 4 متهم در طرح پلیس مواد مخدر پایتخت تازه‌ترین دستاورد پلیس است. یکی از متهمان در گفت‌و‌گو با «ایران» از جزئیات این پرونده می‌گوید:
سابقه داری؟
من نه، اما دو نفر از همدستانم به خاطر ترانزیت و فروش 700 کیلو مورفین تحت تعقیب پلیس بودند. از آنجایی که در تحقیقات پلیسی آنها به عنوان عاملان اصلی این ترانزیت شناسایی شده اما فراری بودند، دادگاه به صورت غیابی حکم اعدام برای دو نفر از آنها صادر کرده بود.
چطور با همدستانت آشنا شدی؟
بچه محل بودیم. البته من در این ماجرا نقشی نداشتم و از جاسازی مواد مخدر داخل بار بی‌خبر بودم. من ورزشکارم اما همدستانم با اینکه تحصیلاتشان دیپلم است تاجر هستند و وضع مالی خوبی دارند؛ زندگی در خانه‌های ویلایی شمال شهر، داشتن چندین خودروی مدل بالا، مثل پورشه ، بنز و بی‌ام و که از راه قاچاق به دست آمده بود.
کامیون‌ها این محموله را از کجا بار زده اند؟
تا جایی که می‌دانم در انبار دوم کارخانه شن و سیمان، در پوشش محموله کارخانه و داخل بسته‌هایی با مارک کارخانه جاساز کرده بودند. انبار کارخانه اطراف تهران بود.
بار کامیون چه بود؟
یک ماده‌ای مانند سیمان و شن است که برای عایق کف استخرها از آنها استفاده می‌شود. این مواد به کشورهای خارج هم ارسال می‌شود که در فرصتی مناسب با کیسه‌هایی که داخل آن مواد مخدر بودند جا به جا شده و بسته‌بندی کاملاً شبیه محموله کارخانه بود.
این محموله قرار بود به کجا برود؟
با کشتی به کشورهای اروپایی و تصور می‌کنم انگلیس قرار بود ترانزیت شود.
چرا به اروپا ترانزیت می‌شد؟
قیمت هروئین اینجا کیلویی 550 میلیون تومان است اما در کشورهای اروپایی که با پوند، دلار و یورو مبلغ آن پرداخت می‌شود دست کم دو میلیارد تومان است. به همین دلیل است که وضع مالی قاچاقچیان از این رو به آن رو می‌شود. البته که ریسک کار بالاست و اگر گیر بیفتند نه تنها دارایی شان را از دست می‌دهند بلکه با مجازات اعدام مواجه خواهند شد.
مسئولان کارخانه از این کار با خبر بودند؟
اصلاً. مواد به صورت جداگانه داخل این بسته‌ها جاسازی شده بود و مسئولان و کارگران کارخانه نیز از این ماجرا بی خبر بودند. حتی راننده‌های کامیون‌ها هم بی‌خبر و  بی‌تقصیر بودند و همان روز اول آزاد شدند، فقط مواد به صورت حرفه‌ای در بسته‌ها جاسازی شده و به صورت حرفه‌ای به انبارهای این کارخانه‌ها انتقال داده می‌شود و در فرصتی مناسب و بدون اینکه کسی متوجه شود، بسته‌های حاوی مواد با بسته‌های اصلی جا به جا می‌شود.
 به این فکر نکردید که شاید هنگام انتقال مواد با کشتی و خروج از کشور لو بروید؟
جاساز ما به قدری حرفه‌ای بود که حتی سگ مواد یاب هم متوجه نمی‌شد. فکرش را نمی‌کردیم که پلیس تهران در این حد حرفه‌ای عمل کند و قبل از اینکه از پایتخت خارج بشویم دستگیر شویم.

 استخدام معده برای قاچاق
در کنار کشف بزرگ 350 کیلوگرم هروئین، مأموران مبارزه با مواد مخدر پایتخت باند دیگری را بازداشت کردند که 120 کیلوگرم شیشه را به صورت بسته‌های پلاستیکی درآورده بودند تا محموله را از کشور خارج کنند. یکی از متهمان در این باره گفت: من اوایل خودم جاساز بودم یعنی معده‌ام در استخدام قاچاقچیان مواد مخدر بود. بسته‌ها را اینجا بار می‌زدیم و در ترکیه خالی می‌کردیم. معمولاً با هواپیما، مواد را منتقل می‌کردم اما در ترکیه گیر افتادم و دستگیر شده و به زندان افتادم.
چه مدت در آنجا بازداشت بودی؟
خیلی نبود. یعنی با مردی در آنجا آشنا شدم که به کمک او زمانی که می‌خواستند مرا به دادسرا انتقال بدهند، فرار کردم. مخفیانه به کشور برگشتم و همان شخص به من پیشنهاد کار داد.
پیشنهادش چه بود؟
شیشه را جاساز می‌کردم. آخرین بار هم شیشه را به صورت پلاستیک در آوردیم بطوری که هیچ کسی باورش نمی‌شد. تکه‌های پلاستیکی که می‌بینید شیشه‌هایی هستند برای قاچاق و قرار است آن طرف آب‌ها با قیمتی باور نکردنی به فروش برسد اما نمی‌دانم چطور شد که پلیس به ما شک کرد چون من در جاسازی مواد خیلی عالی عمل می‌کنم. یکی از دوستانم هم یکبار مواد را به اسب داده بود و اسبی که داخل شکمش مواد مخدر بود را سوار هواپیما کرده بود.
به خاطر تفاوت قیمت مواد را به خارج می‌برید؟
بله در تهران قیمت شیشه بین خرده فروش‌ها کیلویی 120 میلیون تومان و بین عمده فروش‌ها 70 میلیون تومان است اما خارج از کشور قطعاً چندین برابر این قیمت است. البته من در نقش انتقال دهنده بودم و به این جزئیات زیاد توجه نمی‌کنم.

جستجو
آرشیو تاریخی