دولت تمام‌قد پای مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال ایستاد

نرخ بیکاری تک‌رقمی در 24 استان

ایران زمین - اشتغالزایی از شاخص‌های مهم رشد اقتصاد در هر دولت محسوب شده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هر دولت ایجاد اشتغال و کارآفرینی است. آمارها نشان می‌دهد در دولت گذشته تعداد جمعیت غیرفعال یا به زبان ساده‌تر افرادی که از بازار کار خارج شده بودند روند افزایشی داشته به‌طوری که از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ به تعداد افراد غیرفعال کشور ۳ میلیون و 300 هزار نفر اضافه شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نرخ بیکاری تک‌رقمی شد و این اتفاق برای دو سال متوالی تکرار شد. نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲ که 7.6 دهم درصد بود نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸.۲ درصد بود ۶ دهم درصد کاهش پیدا کرد. این آمار علاوه بر اینکه کاهش نرخ بیکاری را نشان می‌دهد گویای این موضوع است که نرخ بیکاری در این بازه زمانی تک‌رقمی باقی مانده است. توجه به ظرفیت‌هایی چون کارهای تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مهم‌تر از همه احیای کارخانه‌هایی که در دولت قبل تعطیل شده بودند مبنای کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم بوده است.
آمار نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۲ در ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشت. این نرخ در ۲۴ استان تک‌رقمی بوده و در ۱۰ استان نرخ بیکاری‌شان کمتر از ۷ درصد بوده است. این دستاورد در استان‌ها در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی با اهتمام دولت سیزدهم و هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه اشتغال به‌دست آمده است. البته هدف دولت این نیست که در این نقطه متوقف شود و سعی دارد تا بر‌اساس برنامه هفتم توسعه حوزه اشتغال در کشور را بیش از گذشته فعال‌ کند.

 

تهران پیشگام در اشتغالزایی

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در سال ۱۴۰۲ بر‌اساس اطلاعات ثبت‌‌شده در سامانه رصد تعداد ۱۶۲هزار و ۸۷۲ نفر مشغول به کار شدند. این آمار حاکی از تحقق بیش از ۱۰۸ درصدی تعهد ابلاغ شده به استان تهران بوده است.
محمد آذرپناه تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۷ هزار و ۳۸۱ مجوز در حوزه مشاغل خانگی صادر شد و بیش از ۲ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه نیز به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شد که این رقم نیز بیش از سهم تسهیلات ابلاغ‌شده برای مشاغل خانگی استان بوده و عملکرد ۱۰۲ درصدی را رقم زده‌ است.
وی با اعلام اینکه تعهد اشتغال استان تهران در سال ۱۴۰۳ با رویکرد حمایت از اشتغال و کار‌آفرینی با محوریت تقویت مهارت نیروی کار، دانش‌بنیان‌ها و مشاغل خانگی دانش‌پایه صورت خواهد گرفت، افزود: امسال با توجه به ضرورت پیش‌بینی الزامات توسعه استان در میان‌مدت و بلند‌مدت اشتغال‌های ایجاد ‌شده در استان تهران با رویکرد حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، ارتقای مهارت منابع انسانی متناسب با اقتضائات فناوری و مشاغل خانگی دانش‌پایه و تلاش در راستای توسعه صادرات آنها در اولویت نظام اجرایی استان قرار گرفته است.

 

عملکرد مثبت سامانه جست‌وجوی شغل در خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اعلام اینکه سامانه جست‌و‌جوی شغل به آدرس shoghl.mcls.gov.ir از تابستان سال گذشته راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: تا دوازدهم خرداد ماه امسال، ۱۷ هزار نیروی جویای کار استان در این سامانه درخواست شغل داده‌اند که نزدیک به ۲ برابر این عدد یعنی ۳۲ هزار و ۳۶۲ فرصت شغلی در محدوده این استان برای آنان به ثبت رسیده است.
محمدامین بابایی به سهم قابل توجه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از فرصت‌ شغلی ثبت شده در سامانه اشاره و تصریح کرد: حلقه مفقوده اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، «مهارت» است و برای این چالش باید برنامه‌ریزی کرد.

 

افزایش بیش از 50 درصدی بازرسی‌ از کارگاه‌های قم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه از سال ۹۷ تا ۹۹ تعداد کل بازرسی‌های صورت گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار چه ادواری و موردی و همچنین حادثه و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار بیش از ۱۱ هزار و ۳۱۴ بازرسی بوده است، گفت: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته تعداد کل بازرسی‌های صورت گرفته شامل کارگاه‌های مشمول قانون کار ۱۷ هزار و ۲۹۸ مورد بود که در مقایسه با سال‌های گذشته بیش از ۵۲ درصد رشد داشته است.
به گفته وحید وزیری راد، تعداد عناوین مشاغل بررسی شده در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ طبق آمار ۲ هزار و ۲۴۲ مورد بوده که اگر بخواهیم عملکرد سه ساله را بررسی کنیم طی سال‌های ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ با ۳ هزار و ۶۴۳ عنوان ۶۲ درصد رشد داشتیم.
وی با اشاره به عملکرد این اداره کل در زمینه تعداد جلسات کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور افزود: این اداره در طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ برای مشاغل سخت و زیان آور ۱۱۴ جلسه برگزار کرده است که در سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۲۳ جلسه برگزار شد که نشان از رشد ۷ درصدی این نوع جلسات دارد.
وزیری راد اظهارداشت: تعداد بازرسی ادواری طی سال ۱۴۰۰ تا سال گذشته با بیش از 10 هزار جلسه با رشد ۱۵۷ درصدی روبه‌رو بوده این در حالی است که تعداد بازرسی‌های ادواری در سال ۹۷ تا ۹۹ تنها ۳ هزار ۹۲۰ بازرسی ادواری صورت گرفته است. این مسئول تعداد درخواست‌های بررسی شده در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را ۴ هزار و ۴۲۳ درخواست عنوان کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ هزار و۴۴۴ مورد درخواست بررسی مشاغل سخت داشتیم که این رقم حکایت از رشد ۲۳ درصدی این درخواست‌ها دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم یادآور شد: تعداد پرونده بررسی شده در کمیته تجدید نظر مشاغل سخت وزیان آور نیز ۳۵ درصد افزایش یافته است.

 

رشد ۱۰۶ درصدی تعهد اشتغال
در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه میزان اشتغال پیش‌بینی شده سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۳۵ هزار و ۸۴۰ نفر بود، گفت: تا پایان فروردین ۱۴۰۳ اطلاعات ۳۸ هزار و ۱۳۳ نفر به‌عنوان شاغل جدید در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی در تعهد اشتغال را نشان می‌دهد. خلیل احمد سلامی افزود: تعهد اشتغال استان امسال، ۴۱ هزار و ۶۵۱ نفر با اولویت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که به صورت یک اولویت مورد پیگیری قرار دارد، در این رابطه تعهدات هر شهرستان و دستگاه توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص و به فرمانداران ابلاغ شده است. وی تأکید کرد: موضوع حائز اهمیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که سهم استان حدود هشت درصد بوده و تا ۲۵ درصد قابل افزایش خواهد بود.

 

صدور ۱۶ هزار مجوز مشاغل خانگی در بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اعلام اینکه یک‌هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی مشاغل خانگی مصوب شده است، اظهار داشت: این تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد به‌صورت قرض‌الحسنه در قالب مستقل و پشتیبان به استان بوشهر پرداخت می‌شود که سهم همه شهرستان‌های استان بر‌اساس نسبت صدور مجوز مشاغل خانگی تعیین شده است. علی باستین از صدور مجوز ۱۶ هزار مشاغل خانگی در سال گذشته در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: برخی از طرح‌های مشاغل خانگی که به بانک‌ها ارسال شده در اولویت پرداخت تسهیلات قرار گرفته است. باستین سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی برای هر فرد را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سقف پرداخت تسهیلات پشتیبان به ازای به‌کارگیری تعداد افراد تحت پوشش متناسب با سقف فردی حداکثر تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. وی با تأکید بر تسریع در جذب تسهیلات مشاغل خانگی اضافه کرد: با توجه به ابلاغ وزارت کار اگر تا مهر ماه امسال ۷۰ درصد این تسهیلات جذب نشود امکان اینکه سهم استان کاهش یابد وجود دارد اما اگر در موعد مقرر اعتبارات نسبت مناسبی از این سهم جذب شود وزارت کار حتماً سهم بیشتری به استان‌ها ابلاغ می‌کند.

 

نتیجه پرثمر احیای واحدهای تولیدی راکد استان اردبیل

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اعلام اینکه دولت سیزدهم با تزریق سرمایه به واحدهای تولیدی راکد و راه‌اندازی مجدد پروژه‌های نیمه‌فعال، با صرف هزینه ۲ هزار میلیارد تومانی منجر به اشتغال بیش از ۱۵۰۰ نفر در این واحدهای تولیدی شده است، اظهار داشت: در استان اردبیل ۱۲۰۰ پروانه بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی صادر شده که از این تعداد ۲۰۰ واحد به صورت نیمه‌فعال و یا راکد بوده که با تلاش دولت سیزدهم ۱۰۰ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند.
مسعود ایرانی افزود: علاوه بر شرکت‌های دولتی، بخش خصوصی نیز نقش پررنگی در ایجاد اشتغال داشته و بسیاری از واحدهای تولیدی فعال نیز با سرمایه‌های خصوصی و مردم‌نهاد به مرحله تولید قدم گذاشته‌اند که امیدواریم این روند مثبت ادامه پیدا کند.

 

بازشدن گره کور اشتغالزایی در قزوین

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین درخصوص فعالیت دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی گفت: دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود یعنی ۱۴۰۰ توانست ۲۵ واحد تولیدی را در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان احیا و راه‌اندازی کند. همچنین در سال نخست دولت، با ۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۸۳۳ نفر در واحدهای احیا شده مشغول به کار شدند که برای شروع فعالیت دولت گام بزرگی محسوب
می‌شود. محسن رستمی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۵۶ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری 5 هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال احیا شد و یک هزار و ۶۸۷ مشعول به کار شدند. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۵ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال احیا شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی