انگیزه‌های متفاوت انگلیس و هلند

رویای فینال برلین

انگلیس در دو بازی حذفی یورو 2024 ناپلئونی به پیروزی رسیده و حالا می‌خواهد با شکست هلند، برای دومین بار پیاپی حضور در فینال یورو را تجربه کند. برنده بازی امشب در دورتموند یکی از فینالیست‌های یکشنبه خواهد بود.
انگلیس در چهار تورنمنت مهم آخر سه بار به نیمه نهایی رسیده اما در دو بار قبلی دستش از جام کوتاه مانده و برای همین تیم گرت ساوت گیت به کمتر از قهرمانی راضی نمی‌شود.
سه شیر در یک چهارم نهایی مقابل سوییس عقب افتاد؛ مثل بازی مرحله قبل با اسلواکی. اما این بار نتوانستند در وقت قانونی و اضافه کار حریف سرسخت را یکسره کنند و کار به ضربات پنالتی کشید. انگلیس هنوز در این جام بازی دلچسبی انجام نداده و بردی مقتدرانه به دست نیاورده اما در فوتبال فقط نتایج اهمیت دارند. انگلیس در صد و یکمین بازی با مربیگری ساوت‌گیت می‌خواهد ششمین تیم اروپا شود که دو فینال پی در پی قاره را تجربه می‌کند و بر سر راهش برای رسیدن به فینال برلین، یک حریف آشنا قرار دارد. این چهارمین بازی انگلیس و هلند در تورنمنت‌های مهم است. نارنجی‌پوشان در مسیر قهرمانی یورو 1988 با نتیجه 3 بر یک انگلیس را شکست دادند که مارکو فان باستن هت‌تریک کرد، بعد در جام جهانی 1990 به تساوی کسالت‌بار بدون گل رسیدند و انگلیس در یورو 1996 چهار بر یک برنده شد.
انگلیس که در 9 بازی قبلی با هلند در رقابت‌های مختلف، تنها یک برد به دست آورده، با وجود استعدادهای هجومی فوق‌العاده هنوز نتوانسته ریتم خوبی پیدا کند و الهام‌بخش هوادارانش باشد.
آخرین بازی از آن 9 بازی در نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا بود که تیم رونالد کومان 3 بر یک سه شیر را شکست داد. هلند هم مثل انگلیس در مرحله قبل باخت را با برد عوض کرد و تیم شورانگیز ترکیه را 2 بر یک برد تا برای نخستین بار بعد از 20 سال در جمع چهار تیم برتر اروپا حاضر شود.
هلند تنها قهرمانی در تورنمنت‌های بزرگ را در یورو 1988 به دست آورد و حالا که بخت یارش بوده و در سمت آسان قرعه قرار گرفته، می‌خواهد این عنوان را تکرار کند. این می‌تواند دومین عبور هلند از مرحله نیمه نهایی یورو باشد.
بازگشت لوک شاو به عنوان تنها مدافع چپ تخصصی انگلیس می‌تواند مغتنم باشد، او چهار بازی اول را از دست داد و در دیدار با سوییس دقایقی در زمین بود. هری کین هم که در وقت اضافه بازی با سوییس تعویض شد، می‌خواهد به تنهایی رکورددار گلزنی در مراحل حذفی یورو باشد. او در حال حاضر با پنج گل در کنار آنتوان گریزمان قرار دارد.
رونالد کومان که اعلام کرده تا سال 2026 در سمت خود می‌ماند، باید تصمیم مهمی در خط حمله بگیرد. آمدن ووت وخهورست در بین دو نیمه بازی با ترکیه تیم را متحول کرد و مهاجم برنلی می‌تواند زوج ممفیس دپای در خط حمله باشد هرچند شاید دوباره به عنوان تعویض طلایی مورد استفاده قرار بگیرد. دپای و کودی خاکپو روی شش تا از 9 گل هلند در این تورنمنت تأثیر مستقیم داشته‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی