صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اعضای کابینه دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران چه گفتند؟

افزایش تولید نفت به بیش از 3 میلیون بشکه

در پایان جلسه چهارشنبه هیأت دولت، اعضای کابینه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند. وزیر نفت از افزایش تولید نفت به 3 میلیون و 600 هزار بشکه خبر داد، معاون اجرایی رئیس‌جمهور شایعات کناره‌گیری‌اش از دولت را تکذیب کرد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات سخن گفت و وزیر کار نیز از افتتاح طرح‌های باقی مانده در دولت سیزدهم خبر داد.
 
وزیر نفت: تولید نفت به ۳‌میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است
جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود. اوجی با اشاره به افزایش تولید نفت در سه سال اخیر اظهار داشت: هر صدهزار بشکه نفت که به تولید اضافه شود، ۲.۸ میلیارد دلار درآمد زایی در سال برای کشور دارد. البته در سه سال گذشته این موضوع انجام شد و تولید نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید.
وزیر نفت یکی از راهکارهای جلوگیری از کسری بودجه و افزایش منابع درآمدی دولت را تولید نفت عنوان کرد و افزود: همچنین ذخایر هیدروکربنی مایع بیش از ۱۵۳ میلیارد بشکه است و هر چه بتوانیم تولید نفت را افزایش داده و ظرفیت پالایشگاهی را ارتقا دهیم، درآمدهای ارزی خوبی به دولت خواهد رسید و توان اقتصادی دولت را افزایش خواهد یافت.

منصوری شایعات را رد کرد
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز روز گذشته به میان خبرنگاران آمد. وی در جریان گفت‌و‌گو با خبرنگاران، ضمن رد شایعاتی که در ارتباط با استعفا و کناره‌گیری‌اش از کابینه دولت مطرح بود، اظهار داشت: تا زمانی که تکلیف بر گردنمان باشد کار می‌کنیم و مسائلی که در این مورد در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه برخی اخبار بر پایه صحیح منتشر نمی‌شود البته دوستان ما از فردای انتخابات اطلاعیه دادند که در محل کار حاضر و انجام وظیفه می‌کنیم.

وزیر کار از افتتاح طرح‌های باقی مانده در دولت سیزدهم خبر داد
صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح‌هایی که در مدت باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: یکی از این موارد پروژه پتروشیمی در عسلویه است و دیگری یک کارخانه تولید طلا در استان سیستان و بلوچستان با تولید سالانه بالغ بر 500 کیلو طلا. وی افزود: چندین سامانه و تعداد قابل توجهی پروژه کوچک نیز در حوزه بهداشت و درمان، حوزه ورزشی و بخش تعاون در مدت باقیمانده از عمر دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعاهایی مبنی بر انجام برخی استخدام‌ها در وزارت کار در روزهای پایانی دولت تأکید کرد: دولت مستقر تا آخرین لحظه‌ای که مسئولیت دارد، به مردم و مجلس و هم رئیس دولت پاسخگوست. مرتضوی تصریح کرد: نامه آقای مخبر در مورد دستگاه‌های اداری است، انتصاب‌هایی که صورت گرفته در شرکت‌هایی است که تابع مؤسسات عمومی است. در مورد نامه آقای پزشکیان باید از شخص ایشان سؤال شود که نامه‌ای که صادر کرده اصلاً مبنای حقوقی دارد یا نه و آیا رسم و قاعده بوده و قانون اساسی چنین اجازه‌ای می‌دهد؟

وحیدی: مراسم تحلیف پیش از نیمه مرداد
احمد وحیدی وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت، در پاسخ به سؤالی درباره موعد قانونی برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب هم گفت: آنچه در قانون اساسی تصریح شده، حداکثر مهلت برای مشخص کردن رئیس‌جمهور جدید بوده که ۵۰ روز در نظر گرفته شده است که این کار انجام شد.
وزیر کشور افزود: البته تاریخ ۱۵ مرداد نیز ظاهراً قطعی نیست و احتمالاً این مراسم زودتر انجام می‌شود. به هر حال محدودیت‌هایی بوده که باید در نظر گرفته شود.

سلاجقه: توافقات ارزشمندی برای معضل گردوغبار انجام شد
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقداماتی که در حوزه محیط زیست بر اساس پیمان شانگهای صورت گرفته، اظهار داشت: در حوزه محیط زیست برای توسعه سبز طبق پیمان شانگهای اتفاق‌های بسیار خوبی در دولت سیزدهم رخ داد و دستاوردهای بسیار عالی برای آن می‌توان تعریف کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره همکاری‌های فناورانه و نوآورانه طبق پیمان شانگهای افزود: شرایط کشورهای عضو شانگهای با یکدیگر متفاوت است ولی در پدیده‌های نوظهور مقرر شد کشورهای عضو با یکدیگر همکاری داشته باشند که یکی از این مسائل، موضوع رفع مشکل گرد و غبار است. سلاجقه با اشاره به توافقات انجام شده با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه برای رفع معضل گرد و غبار تصریح کرد: مقرر شد نقشه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقشه عمل که برای شمال و شمال شرقی کشور درنظر گرفته شده است، با استفاده از داده‌های کشور ترکمنستان این نقشه به‌روز شود تا به صورت میدانی اقدامات لازم را در ترکمنستان انجام دهیم.
عضو دولت سیزدهم درباره اقداماتی که قرار است در عراق و سوریه در حوزه رفع معضل گرد و غبار انجام شود، گفـت: مقرر شد ۴ استان در جمهوری اسلامی و ۴ استان در کشور عراق در خصوص گردو غبار وارد حوزه میدانی شوند تا همراه با روش‌های بیولوژیک، مهندسی و سایر روش‌ها و ظرفیت‌های دو کشور این اقدامات عملی شوند.

وزیر ارتباطات: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ به ۶۴ درصد رسید
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم سندی برای ارزیابی شبکه ملی اطلاعات تهیه کردیم که در این ارزیابی، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود و الان به ۶۰ درصد رسیده است. وی ادامه داد: در این سه سال به اندازه یک دهه به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزوده شده است؛ یکی از ارکان پیشرفت این شبکه زیرساخت ارتباطاتی است که پروژه فیبرنوری و نسل پنجم در حال اجراست. در پایان برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده است که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به صد درصد برساند.

عادلانه سازی حقوق کارکنان دولت یک گام دیگر به پیش
علی‌ بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح مصوبات دیروز هیأت دولت پرداخت. وی در بیان جزئیات این مصوبات اظهار داشت: مرحله دیگری از وعده رئیس جمهور شهید در راستای عادلانه‌سازی نظام پرداخت کارکنان دولت انجام شد، در امتداد سلسله اقداماتی که در سه سال گذشته به این منظور صورت گرفته بود؛ مثلاً بیشتر شدن افزایش‌های حداقل‌بگیران، ساماندهی پرداخت‌های خارج از حکم، منضبط کردن پرداخت شرکت‌های دولتی و شرکت‌های شبه‌دولتی، اتصال بین بهره‌وری و پرداخت‌ها و مواردی از این دست. در این جلسه دولت با ارسال لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی نظام پرداخت کارکنان دولت موافقت کرد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: مصوبه دیگر این بود که با توجه به اینکه هیأت وزیران سالانه باید منابع لازم برای پرداخت حق عضویت سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی‌ای که جمهوری اسلامی عضو آنهاست را پیش‌بینی کند، هر سال مصوبه‌ای به پیشنهاد مشترک معاونت حقوقی، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه ارائه می‌شود و مواردی که نیازمند پرداخت حق عضویت است تصویب شد.
بهادری جهرمی در بیان جزئیات سومین مصوبه هیأت دولت خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌ای به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارتقای مشارکت در حفظ محیط زیست و رونق کسب و کار محیط زیستی به تصویب هیأت وزیران رسید.
سخنگوی دولت در مورد نامه مسعود پزشکیان - رئیس‌جمهور منتخب - به سرپرست ریاست جمهوری نیز گفت: رئیس جمهور منتخب در مورد انتصابات، درخواستی از سرپرست ریاست جمهوری داشتند البته درست است هنوز رئیس جمهور، مستقر نشده است و الان سرپرست ریاست جمهوری آقای مخبر است و مفاد این درخواست هم یک ماه پیش یعنی خردادماه از سوی آقای مخبر اعلام شد که انتصابات غیر ضروری انجام نشود، بدیهی است اگر استعفایی صورت گیرد نمی‌توان روال امور را متوقف کرد.

زاکانی: محکم‌تر از قبل به کار ادامه می‌دهیم
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت، در پاسخ به این سؤال که کارزار مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر درخواست برای عزل وی تا چه حد ناظر به مسائل شهر بود، گفت: سراسر آن متن هم تهمت بود و هم غیرقانونی، نمی‌دانم از کجا چنین تهمت‌هایی مطرح می‌شود. زاکانی درخصوص ادامه کار تا سال آینده و زمان پایان این دوره شهرداری، اظهار داشت: محکم‌تر از قبل به کار ادامه می‌دهیم و خدمت به مردم را با کارکرد ویژه‌ای خواهیم داشت، به هر حال کشور سازکارهای خودش را دارد و در کنار دولت محترم، گام‌هایی برای خدمت به مردم بر خواهیم داشت. وی افزود: این رویه، اساساً رویه‌ نادرستی است و من تعجب می‌کنم چرا عده‌ای این مسیر را دنبال می‌کنند. ما به‌ازای آن این است که یک تکانه و بی‌ثباتی‌ای را در جامعه القا می‌کند. البته این کار به لحاظ قانونی اثر ندارد ولی از نظر افکار عمومی کاملاً مضر است چه برای شهرداری اجرا شود، چه برای دولت، این کار، کار نادرستی است.

قاضی‌زاده هاشمی: پرونده ۷۰ هزار نفر در بنیاد شهید تعیین تکلیف شد
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت در مورد پرونده‌های امور ایثارگران و شهدا گفت: پرونده ۷۰ هزار نفر رسیدگی و تعیین تکلیف شد و در حال حاضر هیچ پرونده پشت نوبتی در بنیاد شهید نداریم، مگر اینکه نیروهای مسلح پرونده‌های جدید بفرستند.

لطیفی: برنامه‌ جدیدی برای تغییر ساعت کاری ادارات نداریم
میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد ساعات کاری ادارات دولتی گفت: فعلاً ساعات کار اداری از ۶ صبح تا یک بعدازظهر است که البته یک ساعت اول را برای برخی دستگاه‌ها، خانواده‌ها، بانوان و افرادی که شرایط خاص دارند شناور گذاشتیم و دستگاه‌ها هم می‌توانند در این مورد تصمیم‌گیری کنند.
وی در مورد برگزاری آزمون استخدامی جدید هم اظهار داشت: آخرین دفترچه آزمون فراگیر دوازدهم که قرار است نیمه مرداد برگزار شود آماده است و این آزمون به صورت روتین برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی