اسماعیلی گزارش عملکرد سه‌ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارائه کرد

پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر به روایت آمار و ارقام

آخرین جلسه هیأت دولت یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر، سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. دراین جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارش عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت که شامل ابلاغ سند موسیقی، افزایش سالن‌های سینما، اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به مطبوعات، تأسیس بنیاد ملی تئاتر ایران، اختصاص 5هزار میلیارد ریال به صندوق اعتباری هنر برای تأمین معیشت هنرمندان در دوران کرونا، راه‌اندازی حج عمره بعد از ۹ سال تعطیلی و... بوده است.

مهم‌ترین دستاورد دولت
آیت‌الله شهید؛ خلق شادی
نشاط و آرامش بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین جلسه بیان داشت: فرهنگ، هنر و رسانه یکی از حوزه‌های مهم است و از ابتدای حضور آیت‌الله شهید رئیسی درعرصه مدیریت اجرایی، تلاش ‌شد بین نشاط، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی رسانه‌ها، گفت‌و‌گو‌های انتقادی، نشاط اجتماعی مردم با نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض و تباین شود.
او درادامه افزود: مهم‌ترین دستاورد دولت آیت‌الله شهید؛ خلق شادی، نشاط، آرامش، افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصدی و پُررونق‌ترین دوره فرهنگ وهنردرتاریخ این کشوربود. بدون اینکه ازاصول و موازین دینی ومعیارهای شرعی عقب‌نشینی کند واین مهم حاصل نشد مگربه واسطه شخصیت منحصربه فرد رئیس محترم دولت، که یک شخصیت فرهنگی، دانشمند، مجتهد و مورد وثوق همه جریان‌های مختلف دینی و مذهبی و سیاسی بود.

 اختصاص 500میلیارد تومان برای تأمین معیشت هنرمندان
محمد مهدی اسماعیلی اظهارداشت: درابتدای دولت، در وزارت فرهنگ با دو مسأله مهم روبه‌رو بودیم؛ عارضه اول کرونا بود که درهمه حوزه‌ها تأثیرگذاشت. همان‌طور که می‌دانید حوزه فرهنگ هنر و رسانه مسأله اجتماع محور است و کرونا تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما را به حالت تعلیق و تعطیلی کشاند.بنابراین اولین مسأله ما در آن زمان، عادی‌سازی و توجه به معیشت هنرمندان بود و در همان گام اول رئیس جمهورعزیز ما 500میلیارد تومان برای تأمین معیشت هنرمندان به صندوق اعتباری هنر تخصیص داد و در این راستا به هر عضو صندوق کمک‌های بلاعوض تعلق گرفت و این حوزه توانست اندکی از وضعیت ناراحت کننده‌ای که بود خارج شود. وزیر فرهنگ به موضوع اعتراضات خیابانی اشاره کرد و دراین باره گفت: سال ۱۴۰۱، کشور دچار فتنه فرهنگی شد و تلاش همه اربابان زر و زور و قدرت و تزویر بر این بود، فرهنگ و هنر را در این کشور تعطیل کنند و حکمرانی دینی را در تقابل با فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرار دهند. چهره‌های اصلی که سردمداران این فتنه بودند عموماً از کسانی بودند که در این حوزه‌ها سابقه کار داشتند اما آمدند و مقابل نظام اسلامی ایستادند و به دنبال تعطیلی بودند. ما در آن دوران با برگزاری جشنواره‌های فجر، به عادی‌سازی شرایط پرداختیم و توانستیم از عادی‌سازی به بهترین و پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور برسیم. کارسخت ما این بود بتوانیم دربرابرجریانی که تلاش داشت حوزه حکمرانی دینی را در مقابل فعالیت‌های فرهنگی و دینی قرار دهد این تعارض را حل کنیم.
اختصاص 1200 میلیارد
بودجه وزارتخانه
اسماعیلی به بودجه وزارت فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: درسال‌جاری، بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیریت خوب همکاران در سازمان برنامه و بودجه به بیش از ۲۰ هزار میلیارد افزایش یافت.یعنی حدود 20 برابر و این اتفاق بزرگی است. اگر می‌خواهید حوزه فرهنگ، حوزه پیشران تحولات باشد، باید دارای اقتصاد قوی و محل توجه باشد.
او درادامه افزود: شهید رئیسی، در زمان ریاست جمهوری، در ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری شرکت کرد و هیچ برنامه مهم فرهنگی و هنری نبود که من ایشان را دعوت کنم و آقای رئیس جمهور با علاقه در آن برنامه شرکت نکند. نکته دیگر اینکه هنرمندانی که سال‌ها دراین کشور اجازه فعالیت نداشتند، با نگاه انشراحی رئیس جمهورعزیز وارد فعالیت شدند.  به گفته اسماعیلی دردولت سیزدهم، صدهزارهنرجو در مناطق محروم آموزش دیدند و در حوزه کتاب و زیر ساخت‌های فرهنگی و راه‌اندازی فناوری‌های نوین نیز امکان بهره‌مندی همه مردم از محصولات فرهنگی فراهم شد. نکته دیگر اینکه مردمی‌سازی فرهنگ و هنر و رسانه در دولت سیزدهم تکمیل شد و در کلان نظریه فرهنگی دولت، معتقد به تنظیم گری، حمایت و نظارت هستیم.

راه‌اندازی حج عمره
پس از 9 سال تعطیلی
 البته تصدی‌گری برعهده مردم، جبهه‌های فرهنگی و انجمن‌هاست و ما این را اجرا کردیم و در این دو سال نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان به مجموعه‌های مردمی تزریق شد تا آنها بتوانند تصدی‌گری فرهنگی را در جامعه انجام بدهند.
وزیر فرهنگ در ادامه صحبت‌های خود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بین وزارتخانه‌ها، تنها وزارتخانه مزین به داشتن نام اسلامی است، بنابراین مسئول انجام فعالیت‌های دینی است.ما در حوزه حج و زیارت، اوقاف، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، قرآن و عترت تحولات بسیاری داشتم و توانستیم حج عمره را بعد از ۹ سال تعطیلی راه‌اندازی کنیم و اعزام عمره مجدد نیز انجام خواهد شد و امسال نزدیک به ۶ میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام شده داشتیم.

اعطای۵۰۰ میلیارد تومان
یارانه مستقیم به مطبوعات
بخش دیگر صحبت‌های اسماعیلی به مطبوعات و حوزه کتاب اختصاص داشت و دراین باره بیان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به مطبوعات اعطا شد و این میزان حمایت از رسانه‌ها سابقه نداشته است؛ رسانه‌هایی که بعضاً اعضای دولت انتقاد می‌کردند که بخشی از این رسانه‌ها با دولت معارضه می‌کنند، اما رئیس‌جمهور می‌گفتند آزادی بیان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: چندین بار در هیأت نظارت بر مطبوعات تصمیم بر برخورد با برخی رسانه‌ها شد رئیس‌جمهور از طریق من مطلع شدند و جلوی این کار را گرفتند.

تولید 130 هزار تن تولید کاغذ
نکته دیگر اینکه سالی که دولت را تحویل گرفتیم، تولید کاغذ حدود ۴ هزار تن بود وامسال به حدود ۱۳۰ هزار تن رسیده است. ما به دنبال ملی شدن صنعت نشر بودیم و درحال راه‌اندازی خانه ملی چاپ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. ناگفته نماند نزدیک به ۴ هزار کتابخانه عمومی درایران حدود ۸۰ نوع خدمات ارائه می‌دهند. وزیر فرهنگ به حوزه‌های سینما و تئاتر و موسیقی اشاره کرد و دراین باره اذعان داشت: در این دولت، ۵۰ درصد سالن‌های سینما را افزایش دادیم و سال گذشته ۳۰ میلیون نفر برای تماشای فیلم به سینما رفتند و 1200میلیارد تومان فروش داشتیم.
درحوزه موسیقی هم برای اولین بار سند ملی موسیقی ایران توسط یک فقیه ابلاغ شد و همه تعارض‌ها و مشکلاتی که بود مورد بررسی قرار گرفت. درحوزه تئاتر نیز بنیاد ملی تئاتر ایران را تأسیس کردیم.
درحوزه دیپلماسی فرهنگی، اولین برادر اهل سنت را به عنوان رایزن به قاهره فرستادیم و یک خانم انقلابی را که فارغ التحصیل فرانسه بود، به پاریس اعزام کردیم. همچنین با همکاری معاونت فناوری، در۱۲ استان، شهرصنایع خلاق فرهنگی را تأسیس کردیم. باید به این مسأله اذعان ‌کنم که برای همه اعضای این دولت، بزرگ‌ترین افتخار دوره کاریمان همکاری با شهید بزرگوار رئیسی بوده و امیدوارم همه ما با عاقبت بخیری به این شهید عزیز و همرا‌هان ایشان واصل شویم.

جستجو
آرشیو تاریخی