در گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح شد

در افق ۱۴۲۰؛ بیست درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های اتمی تولید خواهد شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر اهمیت صنعت هسته‌ای کشور تأکید داشته و این صنعت را به عنوان یکی از مؤلّفه‌های اساسی و مهم اعتبار کشور؛ همچنین مایه‌ قوت، قدرت و توسعه آن برشمرده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۱ خردادماه سال گذشته از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند. ایشان این نمایشگاه و توانمندی‌های ارائه شده در آن را خشنودکننده و بشارت‌بخش توصیف کردند. رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگویی تفصیلی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در بخش صنعت هسته‌ای پرداخته است.
اسلامی در خصوص دستیابی به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای پیش‌بینی شده در سند راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ بر تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که در همان سال نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود؛ تأکید داشتند. این مهم در دولت سیزدهم و در این دوره به‌طور جدی‌تر در سازمان انرژی اتمی پیگیری شد و طبق برنامه در افق ۱۴۲۰؛ برق بیست درصد از سبد انرژی کشور توسط نیروگاه‌های اتمی تولید خواهد شد تا با شناسایی و ارزیابی قابلیت‌های مهندسی و صنعتی کشور و همچنین سازکارهای تأمین مالی که بتواند بخش‌های خصوصی و غیردولتی را هم به مدد این طرح بیاورد، به‌عنوان دو مؤلفه مؤثر در زمینه تحقق برنامه توسعه نیروگاه‌های اتمی مدنظر قرار داده‌ایم.
اسلامی با بیان اینکه هدف صهیونیست‌ها و نظام استکباری نابود کردن صنعت هسته‌ای ایران است و با پیشرفت‌های ایران بشدت مخالف هستند، اضافه کرد: آنها می‌خواهند تأسیسات ما روی زمین باشد تا راحت‌تر بتوانند به این صنعت آسیب برسانند. هنگامی‌که تأسیسات را از دسترس آنها دور می‌کنیم، ناراحت می‌شوند. این ناراحتی و عصبانیت طبیعی است اما اصلاً برای ما ارزش ندارد زیرا تصمیم‌گیری درست، خردمندانه و حفاظت پایدار از ثروتی که به همت جوانان و غیورمردان کشور به‌دست آمده بسیار مهم است. این مسأله اصل اعتقادی ما بوده و درباره آن به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و در این راه به هیاهوهای ایجاد شده کاری نداریم. وی در ادامه افزود: دشمنان کار تروریستی انجام دادند و دانشمندان ما را ترور کردند، انفجار انجام دادند، با کوادکوپتر حمله کردند یا هر هفته وعده حمله به تأسیسات هسته‌ای می‌دهند. همه این موارد را برای از بین بردن انگیزه نیروی انسانی شاغل در صنعت هسته‌ای انجام می‌دهند که الحمدلله تاکنون این هدف محقق نشده است. البته این موارد یک وجه ماجرا است. می‌توان گفت که به لطف پروردگار نقاط آسیب پذیری‌ خود را از بین برده‌ایم.
ملموس بودن کاربردهای صنعت هسته‌ای برای مردم
اسلامی درمورد تأکید رهبری بر ملموس بودن کاربردهای صنعت هسته‌ای برای مردم هم گفت: بحث خیلی مهمی است و حضرت آقا هم با ادبیات بسیار صریح و قاطعی هم رهنمود دادند و هم تذکر دادند. در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهداف جهاد تبیین را به عنوان یک جریان، سازماندهی و برنامه‌ریزی کردیم، زیرا به این باور رسیده‌ایم که دشمن می‌خواهد نشان دهد سازمان انرژی اتمی ایران یک سازمان سیاسی - امنیتی مخوف است که معلوم نیست پشت دیوارش چه اتفاقی می‌افتد. برای نمونه توسعه کاربرد پرتوها در دستور کار ما قرار دارد و در این دوره به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم با یک شبکه‌سازی سامانه‌های مولد پرتو را طراحی و تولید کنیم. ۱۲ قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور شناسایی شده و برای توسعه کاربرد پرتوها در این مناطق برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با پرتودهی محصولات کشاورزی، باقیمانده‌ آفات موجود در آنها زدوده شده و همچنین ماندگاری محصولات افزایش یافته و در نتیجه مواد غذایی در مدت زمان کوتاه تبدیل به ضایعات نمی‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی