اکنون، کسب و کارهایی پایدار و ماندگار خواهد بود که درآن، عدالت و همدلی و همراهی، اساس و پایه باشد. فناوری، کمک کرده است تا تبدیل یک ایده به محصول، آسانتر از گذشته باشد و سرعت رسیدن به نتیجه هم، سریع تر. یا اصلاً همان ابتدای کار میشود نتیجه گرفت که این ایده، راه به جایی نمیبرد و آن دیگری احتمال موفقیتش، بالاست. فناوری در واقع، کمک کرده است که فاصله بهرهکش و بهرهدهنده بسیار کمتر شود و چهرههایشان نمایان. گرچه کسب و کارهایی هستند که دردنیا، همچنان میتازند و استثمار میکنند، اما فرصت اعتراض و حقخواهی نیز برای سمت دیگر ماجرا فراهمتر شده است و میتواند در حد توانش، بزند زیر میز. درچنین شرایطی، نقش فرهنگ آنقدرها پررنگ است که میتوان از آن، بهعنوان قدرتی نامتناهی و بلامنازع، یاد کرد. هیچ چیز یارای سیطره و چیرگی بر آن را ندارد و هر آنچه که در برابرش بایستد، محکوم به شکست و کرنش است. فرهنگ، توانسته است ابزاری قدرتمند در اختیار انسان قرار دهد که ما آن را رسانه مینامیم. این دستگاه بیبدیل، میتواند حکم دادگاهی را داشته باشد که درآن، بدویت و سطحینگری را از میان بردارد و حق را و حقیقت را، دستمایه داوری قرار دهد و آنکه از اخلاق و اعتبارعمومی، به دوراست را به چهارچوب درستی و عدالت بکشاند و درآن، تنبیهاش کند. کسب و کارهایی هستند که تحت پوشش کارآفرینی، درجامعه ظهور میکنند و با سرعت نسبتاً زیادی، رشد مییابند و صاحب تشکیلات و دم و دستگاه میشوند. از دور، براق و درخشان و رشکانگیز به نظر میرسند اما وقتی به آنها نزدیک میشویم، رخوت و محنت را از خشت به خشت آن، میبینیم و میشنویم. اینان به سیاق گذشته، بهرهکشی میکنند و ابزارشان، فناوریهایی است که زشتیهایشان را بزک میکند و نمیگذارد، کراهت نابرابری خواهانهشان، نمایان شود. اما همان فناوری، به کمک فرهنگ میآید و تبدیل به میشود به رسانهها و رسوایشان میکند. به سرعت هرچه تمامتر. آنگاه بر همگان معلوم میشود که کارآفرین، اویی نیست که به دنبال بیشتر کردن طبقات ساختمان دفتر مرکزیاش است و افزایش تعداد کارکنانش بلکه، کارآفرین کسی است که با استفاده از خلاقیت، تلاش میکند که نیازی و مشکلی را در جامعه مرتفع کند و اول از همه، از کار همراهان و همکارانش گره گشایی کند. از این رو، باید بگوییم که در عرصه کارآفرینی و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، ما نیاز جدی و فوری داریم که رسانه را بیش از گذشته، وارد فعالیتهای استارتاپی و کارآفرینی کنیم. این واقعیت از گذشتههای دور تا به امروز، وجود داشته است که هرجا، رسانه نباشد، آنجا تاریک است و مستعد رشد ویروسهای انسانیتکش و ضدعدالت.