صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

مادورو برای سومین بار رئیس جمهور ونزوئلا شد

سلام ضدامپریالیستی به رفیق فرمانده

امیر فرشباف
خبرنگار


نیکولاس مادورو رئیس جمهور مستقر و نامزد جریان سوسیالیست ونزوئلا با کسب حدود 51 درصد آرا، به مدت ۶ سال دیگر رئیس‌ جمهور ونزوئلا باقی ماند. مادورو در حالی برای بار سوم به ریاست جمهوری ونزوئلا رسید که فشارهای امریکا و متحدانش بر کاراکاس، انتخابات این دوره را با حساسیت خاصی مواجه کرده بود.
گفتنی است در این انتخابات «ادموندو گونزالس» رقیب اصلی مادورو ۴۴ درصد آرا را کسب کرد و دوم شد. شورای ملی انتخابات ونزوئلا میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌ جمهوری روز یکشنبه را ۵۹ درصد اعلام کرد.
 
سایه مستدام دخالت خارجی
مداخلات دولت ایالات متحده و متحدانش چند هفته پیش از انتخابات ونزوئلا شروع شد و پس از اعلام نتایج نیز تداوم داشت. در تازه‌ترین واکنش، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا مدعی شد نتایج اعلام شده، منعکس کننده اراده و آرای مردم ونزوئلا نیست و واشنگتن عمیقاً نگران اعلام پیروزی نیکولاس مادورو برای بار سوم است!
بلینکن دقایقی پس از اعلام رسمی پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که بسیار مهم است که هر رأی منصفانه و شفاف شمرده شود. دخالت‌های دولت دموکرات امریکا در مسائل داخلی ونزوئلا درحالی است که در سال 2018 و در زمان ریاست جمهوری یک جمهوری‌خواه نیز این اتفاق به صورتی مشابه تکرار شده بود؛ در زمان ترامپ تشدید حریم‌ها و تلاش برای انقلاب مخملی در ونزوئلا با شکست مواجه شد.
در میان دولت‌های نزدیک به واشنگتن نیز شیلی، آرژانتین، پرو و کاستاریکا مواضعی مشابه ایالات متحده گرفتند. «گابریل بوریچ» رئیس‌ جمهور شیلی در واکنش به پیروزی انتخاباتی مادورو گفت: «رژیم مادورو باید درک کند که باور کردن نتایج سخت است.»
به گزارش ایسنا، او افزود: «جامعه بین‌المللی و بویژه مردم ونزوئلا، از جمله میلیون‌ها ونزوئلایی در تبعید، خواستار شفافیت کامل هستند. از طرف شیلی می‌گوییم، ما هیچ نتیجه‌ای را که قابل تأیید نباشد، به رسمیت نخواهیم شناخت.»
«خاویر گونزالس اولاچیا» وزیر امور خارجه پرو هم مدعی شد: «من مجموع بی‌نظمی‌هایی را که توسط دولت ونزوئلا انجام شده است، بشدت محکوم می‌کنم. پرو نقض اراده مردمی مردم ونزوئلا را نخواهد پذیرفت.»
وزیر خارجه پرو تأکید کرد که سفیر پرو در جمهوری بولیواری ونزوئلا بلافاصله برای رایزنی فراخوانده شد.
ریاست جمهوری کاستاریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت کاستاریکا قاطعانه اعلام نیکولاس مادورو به‌عنوان رئیس جمهور بولیواری ونزوئلا را رد می‌کند. ما با دولت‌های دموکراتیک این قاره و سازمان‌های بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا اراده مقدس مردم ونزوئلا محقق شود.»
«خاویر میلی» رئیس ‌جمهور آرژانتین هم قبل از اعلام نتایج گفت: «آرژانتین امیدوار است که این بار نیروهای مسلح از دموکراسی و اراده مردم دفاع کنند.»
 
دوستان چه گفتند؟
برخلاف رویکرد مداخله جویانه امریکا و متحدانش، سایر کشورها با صدور پیام نتیجه انتخابات را به نامزد پیروز و دولت ونزوئلا تبریک گفتند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی اعلام کرد: «برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و‌ دولت این کشور و نیز به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک می‌گوییم. این انتخابات که علی‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمان‌ها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم سالاری در این کشور است.»
وزارت خارجه چین نیز پیروزی مجدد رئیس ‌جمهور کنونی ونزوئلا در انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور را تبریک گفت. در پیام تبریک وزارت خارجه چین آمده است: چین آماده است تا شراکت راهبردی‌مان را غنی‌تر و منافع بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد کند. چین و ونزوئلا دوستان و شرکای خوبی هستند که از یکدیگر حمایت می‌کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در پیامی پیروزی مجدد نیکولاس مادورو را در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا تبریک گفت. پوتین در بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرد، بر آمادگی خود به منظور تداوم همکاری سازنده در مسائل روز در سطح دوجانبه و بین‌المللی با ونزوئلا تأکید کرد.
«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه نیز در پیام تبریکی برای نیکولاس مادورو، گفت: من به رئیس ‌جمهور و ملت دوست ونزوئلا به خاطر موفقیت تبریک می‌گویم که در این انتخابات پایبندی خود را به حاکمیت کشور و قانون اساسی آن و اراده آزاد و مستقل خود را دور از هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی آن نشان دادند.
«میگوئل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا در واکنش به پیروزی انتخاباتی مادورو گفت: «نیکولاس مادورو! برادرم! پیروزی تو، که از آن مردم بولیواری و چاویستا است، اپوزیسیون طرفدار امپریالیسم را به طور واضح شکست داده است.»
او پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را پیروزی شجاعت مردم بر «فشار و دستکاری» خواند. دیاز کانل در شبکه «ایکس» نوشت: «امروز، عزت و شجاعت مردم ونزوئلا بر فشار و دستکاری پیروز شده است.» دفتر دیاز کانل همچنین اعلام کرد، «رائول کاسترو» رئیس‌ جمهور پیشین کوبا، تلفنی با مادورو گفت‌وگو کرد و پیروزی انتخاباتی او را تبریک گفت.
«ژیومارا کاسترو» رئیس ‌جمهور هندوراس هم گفت: «تبریک ویژه ما و درودهای دموکرات، سوسیالیست و انقلابی ما به رئیس جمهور نیکولاس مادورو و مردم شجاع ونزوئلا به خاطر پیروزی‌ای که حاکمیت آنها و میراث تاریخی فرمانده هوگو چاوز را تثبیت می‌کند.»
«لوئیس آرسه» رئیس ‌جمهور بولیوی نیز در پیامی اعلام کرد: «ما از نزدیک این جشنواره دموکراتیک را دنبال کرده‌ایم و از این واقعیت استقبال می‌کنیم که به اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رأی احترام گذاشته شده است. ما می‌خواهیم تمایل خود را برای ادامه تقویت روابط دوستی، همکاری و همبستگی خود با جمهوری بولیواری ونزوئلا تأیید کنیم.»
«الهام علی‌اف» رئیس ‌جمهور آذربایجان نیز روز گذشته انتخاب مجدد نیکولاس مادورو، رئیس‌ جمهور ونزوئلا را تبریک گفت.

جستجو
آرشیو تاریخی