صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

پزشکیان در پاسخ به تماس تلفنی نخست‌وزیر نروژ:
دنبال صلحیم اما زیر بار فشار
 و تحریم نمی‌رویم
مسعود پزشکیان شامگاه چهارشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «یوناس گاهر اشتوره» نخست‌وزیر نروژ، تصریح کرد: ایران علاقه‌مند به گسترش تعاملات با نروژ است و امیدواریم این گفت‌و‌گوها منجر به تقویت و تحکیم روابط دو کشور و همچنین رسیدن به راهکارهای مشترک برای استقرار صلح و ثبات و افزایش امنیت در جهان شود.
رئیس جمهور با تأکید بر نقش امنیت‌ساز ایران در منطقه و جهان گفت: ایران همواره ضمن تلاش برای گسترش صلح و دوستی، هرگونه تجاوزگری در هر نقطه‌ای را محکوم کرده و آماده همکاری برای توقف جنگ، خشونت و نا امنی در جهان است.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پیمان‌شکنی دولت امریکا در برجام و گلایه‌مندی از کشورهای اروپایی در عدم پایبندی به تعهداتشان در این توافق گفت: جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام به تمام تعهدات خود عمل کرد اما این امریکا بود که علاوه بر پیمان‌شکنی و خروج یکطرفه از این توافق، به افزایش فشار و تحریم علیه کشور و مردم ما روی آورد و متأسفانه کشورهای اروپایی نیز برخلاف انتظار، حتی یک بند از تعهدات خود را اجرایی نکردند. 
پزشکیان تأکید کرد: سیاست ما صلح و دوستی، پرهیز از تنش و درگیری و تعامل و گسترش روابط با همه کشورهای دنیاست، ولی اگر قرار باشد کشور ما با تحریم و فشار وادار به انجام کاری شود، قطعاً رویکرد و رفتار ما نیز به سمت و سوی دیگری سوق داده خواهد شد.

انتقاد از رفتار دوگانه امریکا 
رئیس جمهور همچنین ضمن انتقاد از رفتار دوگانه امریکا و برخی کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر و دموکراسی افزود: اینکه امریکا و برخی کشورهای غربی به خاطر بدرفتاری با یک فرد، دیگر کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، اما در مقابل به خاک و خون کشیده شدن دهها هزار بی‌گناه در غزه نه تنها سکوت کرده‌اند، بلکه از این رژیم حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، با کدام معیار و منطقی همخوانی و سازگاری دارد؟
پزشکیان با قدردانی از مواضع دولت نروژ در حمایت از مردم فلسطین، از نخست‌وزیر این کشور خواست در تعامل بیشتر با دیگر کشورهای اروپایی، در جهت توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه تلاش کند.

اشتوره: اقدامات اسرائیل را محکوم کردیم
«یوناس گاهر اشتوره» نخست‌وزیر نروژ نیز روابط ایران و نروژ را دوستانه و تاریخی توصیف کرد و گفت: نروژ همواره خود را دوست ایران دانسته و خواستار پیشرفت و رفاه بیشتر ملت ایران بوده و خواهد بود.
وی با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه بویژه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: ما جنگ اسرائیل علیه غزه و عواقب فاجعه‌بار آن را محکوم کرده‌ایم، نروژ به همراه ایرلند و اسپانیا جزو اولین کشورهای اروپایی بود که حق مردم فلسطین در تشکیل کشور مستقل را به رسمیت شناخته است و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاقات تلخ و تأسفبار پایان یابد.

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت شد
رئیس‌جمهور با صدور حکمی «الیاس حضرتی» را به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب کرد. مسعود پزشکیان در این حکم خطاب به حضرتی تصریح کرد: امید است با اتکال به خداوند متعال و در چهارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم، ضمن برنامه‌ریزی و تعامل مؤثر و مستمر با دفتر اینجانب و اعضای محترم دولت، نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت وفاق ملی اهتمام ورزید. حضرتی سیاستمدار اصلاح‌طلب و صاحب‌امتیاز روزنامه اعتماد است.

گروسی: به دنبال ملاقات با پزشکیان هستم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران برای سفر به ایران در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» در بخشی از این گزارش ابراز امیدواری کرده بزودی به ایران سفر و با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور دیدار کند. گروسی گفت: «تبادل اولیه با رئیس‌جمهور پزشکیان در چهارچوب یک سفر زودهنگام به ایران و برقراری یک گفت‌وگوی سازنده که بسرعت به نتایج ملموس منجر شود، پیگیری خواهد شد.»
این اظهارات گروسی در حال مطرح شده است که خبرگزاری رویترز ادعا کرد مدیرکل آژانس  در گزارشی برای اعضای شورای حکام اعلام کرد، ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. 

جستجو
آرشیو تاریخی