صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۷

گزارش «ایران» از تخلف گرانفروشی قوت غالب مردم

افزایش قیمت ها در حوزه نان غیرقانونی است

نفیسه امامی
خبرنگار

 
نان قوت غالب مردم کشور است و تغییر قیمت آن می‌تواند تأثیر مستقیمی بر زندگی عده زیادی از اقشار مختلف داشته باشد، اما در حال حاضر بعضی از نانوایی‌ها با تخلف آشکار از قیمت‌های مصوب نان عبور کرده‌اند و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. بعضی از نانوایان حتی وزن چانه‌های نان را کاهش داده‌اند و با وزن کمتری چانه‌گیری می‌کنند درحالی که تحت عنوان آزادپز از آرد یارانه‌ای هم استفاده می‌کنند.
افزایش قیمت نان موضوعی است که طی هفته‌های اخیر در تهران و بعضی از استان‌های کشور رخ داده است و به عنوان مثال نان سنگکی که تا چند روز گذشته در نانوایی‌های آزادپز با قیمت پنج هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، به رقم ۱۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نان تافتون از رقم هزار تومان به ۲ هزار تومان و نان بربری که تا چند روز گذشته ۳ هزار تومان فروخته می‌شد، به قیمت ۵ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری باید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده ۳ هزار تومان و تافتون هزار و ۲۰۰ تومان باشد.
در استان‌های دیگری مانند تبریز، قزوین و کرمان نیز نان با افزایش قیمت همراه بوده است. داریوش ماهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان درباره افزایش قیمت نان در این استان گفته است: مجوز افزایش قیمت نان در نانوایی‌های دولتی سراسر استان تا سقف ۲۵ درصد صادر شده و نرخ‌ها افزایش یافته است. از دوشنبه هفته گذشته با به‌روزرسانی کارتخوان‌های نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای و دولتی استفاده می‌کردند، بین ۲۲ تا ۲۵ درصد به قیمت افزوده شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان تصریح کرده است: نان لواش ۲۲ درصد و سایر نان‌های نوع یک مثل تافتون و سنگک تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند.
ماهری یادآور شده است: افزایش قیمت نان فقط برای نانوایی‌های دولتی است و تغییر قیمت برای نانوایی‌های غیردولتی توسط اداره صمت و صنف انجام می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در حالی صحبت از افزایش قیمت نان می‌کند که طبق گفته حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران، جلسه‌ای با حضور اتحادیه‌های مختلف از جمله اتحادیه نان سنگک، نان فانتزی، نان لواش و بربری برگزار شد و مقرر شده است جلسه‌ای مشترک با استانداری به عنوان تنظیم‌گر شورای آرد و نان با همراهی کارگروه آرد و نان اتاق اصناف برگزار و در این جلسه قیمت نان قطعی شود.
 
نبود تصمیم برای افزایش قیمت
رستگار با اشاره به اینکه احتمال تغییر در مسئولیت حوزه‌های مربوط به آرد و نان با توجه به تغییر دولت وجود دارد، گفته است: به محض اتخاذ تصمیم جدید درباره قیمت نان، اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌شود.
وی در مورد افزایش قیمت نان در برخی از واحدهای صنفی، تأکید کرده است: با توجه به اینکه مصوبه‌ای در این خصوص صادر نشده و هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها اتخاذ نشده، افزایش قیمت‌ها در حوزه نان غیرقانونی بوده و مورد تأیید نیست. با توجه به عدم تغییر یا افزایش در قیمت نان، افراد در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی می‌توانند تخلفات را از طریق شماره ۱۲۴ یا بازرسی اتاق اصناف به صورت حضوری، مکتوب یا تلفنی اعلام کنند.

 

برش

 فروش اجباری نان کنجدی؛ ترفندی برای تخلف
اتاق اصناف ترفند فروش اجباری نان کنجدی را تخلف بعضی از نانوایی‌ها عنوان کرده است چراکه بعضی از نانوایان با استفاده از این روش از پخت انواع نان‌های ساده جلوگیری می‌کنند. طبق اعلام بازرسی اتاق اصناف، هر نانوایی که اعلام کند نان ساده نداریم، تخلف کرده است زیرا فروش اجباری نان کنجدی ممنوع است. بعضی از نانوایی‌ها اعلام می‌کنند فقط نان کنجدی پخت می‌کنند که این کار آنها تخلف است و مردم در صورت مشاهده می‌توانند این تخلف را به اتاق اصناف گزارش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی