صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

آبله میمونی خطر جدی برای ایران ندارد

از دو سال قبل موارد آبله میمونی در 12 کشور به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. شواهد نشان می‌دهد بیشتر افرادی در معرض ابتلا قرار دارند که در تماس فیزیکی نزدیک با فرد مبتلا به آبله میمونی دارای علائم بوده‌اند به طور کلی دوره کمون این بیماری 6 تا 13 روز است اما تا 21 روز هم می‌تواند باشد اما شیوع این بیماری در ماه‌های اخیر و گسترش مجدد آن در قاره آفریقا سبب شد سازمان بهداشت جهانی بار دیگر هشدار‌هایی برای آبله میمونی صادر کند، به طوری که اکنون موارد ابتلا در چندین کشور مختلف از جمله پاکستان، تایلند، فیلیپین، استرالیا و سوئد هم مشاهده و برخی از آنها تأیید رسمی شدند. اما به گفته یک متخصص بیماری‌های عفونی باید برای هر بیماری به اندازه اهمیت، خطرات و تعداد مبتلایان آن توجه شود و نباید نگرانی بی‌موردی را به جامعه تزریق کنیم.

محدثه جعفری
خبرنگار

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر آبله میمونی خطر جدی برای ایران ندارد، عنوان می‌کند: آبله میمونی بیماری شایعی در کشور نیست و هنوز هیچ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی نشده است. آبله میمونی از مدت‌ها پیش بوده و بیماری جدیدی محسوب نمی‌شود و بیشتر شیوع این بیماری در قاره آفریقاست و به تازگی یک مورد مثبت آن در سوئد تأیید شده است که در بررسی‌ها مشخص شد فرد بیمار به آفریقا سفر داشته است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در سوئد یک مورد مثبت داشتیم اما بیمار مثبت دومی گزارش نشده است و در سوئد با وجود یک مورد مبتلا گسترش بیماری را شاهد نبودیم.

بزرگ شدن غدد لنفاوی نشانه آبله میمونی
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به همه‌گیری این بیماری در سال 2022 می‌گوید: این بیماری در گردهمایی همجنسگرایان در آن سال چرخید و تعدادی از کشورها مبتلا داشتند که منجر به توجه جامعه جهانی به بیماری آبله میمونی شد، اما فروکش کرد تا اینکه دوباره در شهرهای آفریقا شاهد طغیان مجدد آن شدیم و با تغییرات در سویه ویروس آبله میمونی سبب شد دوباره در صدر اخبار قرار گیرد.
دکتر عمادی در خصوص روش‌های انتقال بیماری می‌گوید: تماس مستقیم، ترشحات دهان، بینی، تنفسی و رابطه جنسی می‌تواند سبب انتقال بیماری در افراد دیگر شود. این بیماری درمان خاصی ندارد و علائم آن همراه با تب است. آنچه که این بیماری را متمایز می‌کند، غدد لنفاوی است که در بدن بزرگ می‌شود و با داشتن سایر علائم و مسافرت به کشورهای خارجی می‌توان این احتمال را داد که فرد به آبله مبتلا شده است که بعد از چند روز هم دانه‌های پوستی در بدن ظاهر می‌شود. این دانه‌های پوستی با خارش همراه است و گاهی تبدیل به زخم می‌شود.

لزوم توجه بیشتر به تب دنگی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یک مورد ابتلا در تایلند گزارش شده است، می‌گوید: تایلند کشور توریستی است و از همه جای دنیا مسافر به این کشور تردد دارد به همین دلیل این ابتلا دور از ذهن نیست اما همان یک نفر هم در قرنطینه است و دیگر شاهد مورد مثبت دیگری نبودیم و به عبارتی اپیدمی در این بیماری نداشتیم.
به گفته دکتر عمادی، باید برای هر بیماری به اندازه اهمیت، خطرات و تعداد مبتلایان آن توجه شود و نباید نگرانی بی‌موردی را به جامعه تزریق کنیم و در عوض از موارد مهم‌تر غافل شویم به طوری که اکنون باید نگرانی و دغدغه ما تب دنگی باشد.

آبله مرغان یا آبله میمونی
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مسافرت‌های بین‌المللی که هر روز صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: با توجه به اینکه آبله میمونی هنوز در کشورهای منطقه شایع نشده و اپیدمی محسوب نمی‌شود قرار دادن سیستم‌های نظارتی در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی مقرون به صرفه نیست، چرا که این بیماری در حال حاضر برای کشور جدی محسوب نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما آبله‌مرغان بیماری شایع در فصل بهار است، عنوان می‌کند: آبله مرغان بیماری اواخر زمستان و ابتدای بهار است اما امسال شاهد بودیم در اوج تابستان هم این بیماری در گردش بوده و موارد ابتلا داشتیم و اینکه گفته می‌شود فردی در ایران مبتلا به آبله میمونی شده و عکس‌هایی از خودش منتشر کرده است می‌تواند فرد مبتلا به آبله مرغان شده باشد و احتمال آبله میمونی را به خودش داده است و فقط با آزمایش می‌توان این دو را از هم تفکیک کرد. آبله مرغان بیماری به‌شدت مسری است اما تا جایی که بنده اطلاع دارم بیماری آبله میمونی هنوز در ایران دیده نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی