صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

اشغالگران خود را در ماشین کشتارشان محبوس کرده‌‌اند
محمد صرفی، فعال رسانه با انتشار عکسی از اردوگاه نورشمس شهر طولکرم در کرانه باختری در توئیتر نوشت: اگر می‌خواهید نتیجه نهایی نبرد میان فلسطین و رژیم غاصب اسرائیل را بدانید، خوب به این عکس نگاه کنید. اشغالگران خود را در ماشین کشتارشان محبوس کرده‌اند و مرد فلسطینی پرچم کشورش را در دست دارد. استوار و بی‌هراس.
یک کاربر فضای مجازی در توئیتر نوشت: مبارز فلسطینی می‌گه ما توی غزه به هر جا می‌رسیم سربازای اسرائیلی از اونجا فرار می‌کنن. ارتش اسرائیل از پسِ کوچک‌ترین عضو مقاومت هم برنمیاد!
ذاکرحسین، فعال فضای مجازی در توئیتر نوشت: وکلای شیطان! چند وکیل انگلیسی و دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را که خود در انگلستان وکیل است تهدید کرده‌اند که در صورت عدم بازپس‌گیری اتهام ارتکاب جنایت جنگی نخست‌وزیر اسرائیل، علیه کریم‌خان‌ در هیأت تخلفات وکلای بریتانیا شکایت خواهند کرد!
 
تصویر دردناک از سیل یمن
عکسی از یک مادر و کودک در سیل یمن در فضای مجازی پربازدید شده و توسط کاربران در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربران با انتشار این عکس نوشته است: در چند روز اخیر در بخشی از یمن سیل بزرگی اومده که خسارات زیاد و کشته‌های زیادی داشت، از جمله این مادر و کودک...
کاربر دیگری با انتشار عکسی از خانه‌های تاریخی صنعا نوشت: خانه‌های زیادی در کشور یمن که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند، زیر باران‌های سیل‌آسای ماه‌های اخیر در حال ویران ‌شدن هستند. این خانه‌های زیبا و آجری با قدمت ۹۰۰ ساله در غفلت و جنگ و باران‌های شدید در حال فروپاشی هستند.
کاربر دیگری نیز با انتشار فیلم و عکس‌هایی از سیل یمن نوشت: بارندگی شدید در یمن باعث سیل عظیمی در مناطقی که حوثی‌های یمن بر آنجا سیطره دارند شده که در گزارش آمده است‌ تاکنون بیش از ده‌ها یمنی کشته شده‌اند. این تنها بخشی از مشکل است؛ حوثی‌ها که اطراف مناطق مسکونی اقدام به مین‌گذاری کرده بودند، حال با وقوع سیل مین‌ها وارد شهر شده است.
 
وقت تنگ است
شینا انصاری، رئیس سازمان محیط‌زیست در صفحه ایکس خود در پستی درباره روز ملی یوزپلنگ نوشت: نهم شهریورماه روز ملی #یوزپلنگ آسیایی است. این مناسبت‌ها به ما یادآوری می‌کند که باید با رویکردی خردمندانه و مبتنی بر دانش روز، حافظ تنوع زیستی ایران باشیم. وقت تنگ است.
 
«سی‌صد» شناسنامه و برگه هویت ماست
صحبت‌های علی نصیریان پس از تماشای نمایش سی‌صد در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. نصیریان گفته گروه سی‌صد و سهراب پورناظری را ستایش می‌کنم. این کار بسیار استثنایی بود. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که دو جنگ بزرگ در دنیا جریان دارد؛ جنگی که خانه‌ها را ویران و انسان‌ها را نابود می‌کند؛ بنابراین، این بین وجود چنین مجامع فرهنگی و کنسرت نمایش‌هایی نظیر سی‌صد که با همت پورناظری‌ها به وجود آمده، عالی است‌.
این کنسرت - نمایش‌ مخلوطی از نمایش و موسیقی است و بازی‌ بازیگران از نوید محمدزاده گرفته تا گوهر خیراندیش و بهرام افشاری و رادان بسیار فوق‌العاده بود. از سوی دیگر باید کیخسرو پورناظری را بابت تربیت این فرزندان تحسین کرد. او فرزندانی را به وجود آورده که برای فرهنگ و هنر مملکت ارزش قائلند. اجرای نمایش سی‌صد کار ساده‌ای نیست. فضای نمایشی سی‌صد من را به یاد یونان باستان ۲۵۰۰ سال پیش می‌اندازد. با وجود اینکه ۷۵ سال است که در تئاتر هستم، اجرای امشب برایم واقعاً اعجاب‌انگیز و تازه بود. نوع بازی‌ها واقعاً مناسبت داشت. اکتینگی را که نوید محمدزاده برای نقش فردوسی بازی کرد، دقیقاً درست بود.
این نمایش به نکات‌ریزی اشاره دارد و مغول‌ها را به‌درستی روبه‌روی فردوسی نشانده است. کار به‌شدت ظرافت دارد و محتوای اصلی آن ایران است. این نوع کار که نامش هنر است، شناسنامه و برگه هویت ماست. اگر می‌خواهیم ایران را بشناسانیم، باید از این کار و فرهنگ و هنر حمایت کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی