صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

توجه ویژه امام رضا(ع) به تربیت و احترام به فرزندان

بسیاری از فرزندان نسبت به بی توجهی والدین در مسئولیت دادن به آنان گلایه دارند در حالی که امام رضا(ع) پس از ترک مدینه همه امور را به امام جواد(ع) واگذار کرد.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام جواد همتی؛ مدرس حوزه و دانشگاه، مشاور و روان‌شناس، در همایش ملی تربیت و اخلاق در سیره و معارف رضوی با بیان اینکه تربیت مقوله بسیار مهمی است که همه خانواده‌ها درگیر آن هستند و یکی از مؤلفه‌هایی که در این زمینه اثرگذار است، آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان است که از آن به «فبک» یاد می‌شود، گفت: فلسفه برای کودکان؛ البته نه فلسفه به معنای خاص خود زیرا بچه‌ها در وضعیتی نیستند که بخواهیم فلسفه و مباحث انتزاعی به آنان یاد بدهیم.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم تفکر را در بچه‌ها رشد دهیم، مغز باید رشد بهنجار و تفکر درست داشته باشد زیرا وقتی اضطراب از سطح بهینه بیرون رفت و خارج شد، مغز بخوبی فعالیت نمی‌کند؛ اگر تا سن شش و هفت سالگی به رشد مغز بهنجار فرزند کمک کردیم رشد مطلوبی خواهد داشت و برای این کار باید دلبستگی ایمن رخ دهد یعنی مادر در دسترس و پاسخگو باشد و البته نقش پدر هم در ایجاد این مسأله و رشد هوش خیلی مهم است؛ آزمایش‌ها نشان داده است وقتی پدر در کنار مادر باشد، این دلبستگی ایمن بیشتر است.
همتی با اشاره به نقش پدر، بیان کرد: پدر زمانی می‌تواند کمک کند که اهل محبت باشد؛ وقتی ما در سیره امام رضا(ع) نگاه می‌کنیم بحث محبت به فرزند را بشدت شاهد هستیم؛ در آغوش گرفتن و بوسیدن و نوازش کردن. محبت هم باید کلامی و رفتاری باشد؛ امام رضا(ع) از تعابیری چون «یا حبیبی» استفاده می‌کردند. روایت داریم که بوسیدن و در آغوش گرفتن باعث تعدیل اضطراب فرزند می‌شود و مدار عصبی فرزند تقویت خواهد شد لذا مغز هم آرامش خواهد یافت لذا هفت سال اول دوره تأدیب نیست بلکه دوره محبت است.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه احترام کردن فرزند در سیره امام رضا(ع) موج می‌زند، اظهار کرد: بسیاری از فرزندان گلایه دارند که والدین ما را آدم حساب نمی‌کنند و مسئولیت نمی‌دهند؛ ولی امام رضا(ع) وقتی از مدینه خارج شدند همه امور را به امام جواد(ع) دادند. روایت داریم علم و تجربه عقل و تفکر را زیاد می‌کند و البته تعقل، اصل و تفکر، زیرشاخه تعقل است؛ یعنی علم به تفکر کمک می‌کند لذا در روان‌شناسی تفکر خلاق و نقاد مطرح است. البته تفکر خلاق با توهم و خیال تفاوت دارد.
همتی با بیان اینکه در سیره امام رضا(ع) بر علم تأکید زیادی شده است، افزود: ازجمله ایشان فرمودند کسب علم عبادت و مذاکره درباره آن تسبیح خداوند است و خود ایشان هم الگوی تفکر و تعقل بودند و در مناظرات‌شان با دیگران بخوبی نشان دادند که هم برای فرزند و هم برای بشر تا امروز الگو است. نکته دیگر اینکه برای داشتن تفکر نقاد، باید جرأت نقد داشته باشیم و بچه‌ها باید جسور باشند؛ فَبَشِّرْ عِبَادِ؛ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ. در سیره امام رضا(ع) داریم که امام جواد(ع) چنان تربیت شده‌اند که وقتی مأمون در مسیر آمد همه بچه‌ها از ترس فرار کردند جز امام جواد(ع). ورزش‌هایی چون شنا باعث جرأت‌مندی فرد می‌شود و جرأت در تفکر نقاد هم بیان قاطعانه و هم عالمانه و دفاع از این کار است.
جستجو
آرشیو تاریخی