صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

گزارش کوتاه

 رکورد جدید سفر به مشهد در سالروز شهادت امام‌ رضا(ع)
تعطیلات تابستانی به سبک نوروز
زیست بوم/   جاده و مسیرها به سمت خراسان رضوی برای زیارت بارگاه امام رضا(ع)، ضامن آهو پر از زائر بود. زائرانی که مسیر سبز اربعین را در عتبات عالیات به مشهد مقدس وصل کرده بودند تا مشهد مرکز خراسان رضوی میزبان بیش از چهار میلیون مسافر و زائر در طولانی‌ترین تعطیلات شهریور باشد. مشهد میزبان ۳۰ هزار نفر از اتباع پاکستان هم بود. آنها برای روز شهادت امام هشتم شیعیان خود را به مشهد مقدس رسانده بودند. عراقی‌ها هم از مرز ایلام و کردستان خود را به مشهد و شمال رساندند. به گفته سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، استان‌های گلستان، خراسان شمالی و سمنان که در مسیر حرکت زائران مشهد بودند نیز موکب‌ها و محل‌هایی را برای اسکان اضطراری و خدمات‌رسانی به زائران امام رضا(ع) آماده کردند. ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی (شامل هتل، هتل آپارتمان، هتل بوتیک، میهمانپذیر و بومگردی) در شهر مشهد تقریباً تا مرز ۱۰۰ درصد تکمیل شد، ظرفیت مدارس که برای پذیرش مسافر آماده شده بودند نیز تکمیل بود و شهرداری مشهد به سمت آماده‌سازی محل‌هایی برای کمپینگ مسافران رفت.
 
تعطیلات تابستانی
سمت و سوی سفرهای تابستانی همان مسیرهای نوروزی بود. گیلان و مازندران هم مثل نوروز شلوغ بود. چادرخوابی‌‌ها افزایش یافت و به اعتراض برخی از کاربران شمالی در فضای مجازی منجر شد. برخی از شهروندان در دفاع از چادرخوابی، گرانی سفر را پیش کشیدند و به قشر متوسط جامعه حق دادند تا به جای اقامت در مراکز رسمی و غیر رسمی، استراحت را به پارک‌ها و پیاده‌روها ببرند. البته وضعیت رزرو مراکز اقامتی هم در شهرهای مسافرپذیر مطلوب بود. آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نشان می‌دهد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی و حتی مدارس تجهیزشده در بیش از ۱۰ استان به مرز اشباع رسید تا جایی که معاونت گردشگری کشور از مردم خواست که بدون رزرو قطعی اقامتگاه به هیچ‌وجه مسافرت نروند. سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به ازدحام جمعیت مسافران در تعطیلات روزهای گذشته در استان‌های گیلان و مازندران به ایسنا گفت: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی، مدارس و مساجد در این دو استان تقریباً تا ۹۸ درصد تکمیل شد.

تابستان سرد شمال غرب
بعد از خراسان رضوی، گیلان و مازندران، گردشگران به سمت آذربایجان شرقی رفتند و ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی و اضراری در استان‌ آذربایجان شرقی تا ۹۸ درصد تکمیل شد. استان‌های کوهستانی که تابستانی سرد را برای مسافران رقم زدند تا نگرانی از افزایش حوادث ناشی از استفاده از پیک‌نیک در چادرها به هشدار متولیان سفر منجر شود. موضوعی که در نوروز اتفاقات تلخی را رقم زد. مسافران، مسیر شمال غرب را به سمت غرب کشور ادامه دادند و اقامتگاه‌های رسمی استان‌های کردستان، اردبیل و همدان تا ۹۸ درصد تکمیل ظرفیت شد. حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد ظرفیت استان‌های قزوین و زنجان تکمیل شد. ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان‌های گلستان و ایلام تا ۹۰ درصد، لرستان و کرمانشاه تا ۸۵ درصد، خراسان‌های شمالی و جنوبی نیز بین ۴۵ تا ۵۰ درصد تکمیل شد. دبیر ستاد سفر با اشاره به نگرانی‌هایی که درباره تخریب طبیعت آثار تاریخی با توجه به حجم جمعیت مسافران وجود دارد، افزود: حجم زباله در استان‌هایی مانند گیلان، زیاد گزارش شده است و نگرانی‌هایی درباره تخریب احتمالی جنگل‌ها و آتش‌سوزی در طبیعت وجود دارد و امیدواریم مردم در این‌باره مراقبت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی