صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

سبلان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان متانول جهان تبدیل خواهد شد

دو پتروشیمی سبلان و دنا در راستای چابک‌سازی، جلوگیری از زیان چند هزار میلیارد تومانی و همچنین تسریع در روند اجرایی پروژه دنا، طبق برنامه و با آرامش بعد از انجام مقدمات و آگهی رسمی ادغام شدند.
آیین تقدیر از هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی دنا با حضور دکتر جواد زارع‌پور، مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ و مهندس علی یاری، مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر برگزار شد.
مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ در این آیین با تقدیر از حمایت‌ و پشتیبانی مدیرعامل و هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیرعامل گروه مالی سپهر و دیگر مدیران و متولیان امر گفت: ادغام شرکت پتروشیمی دنا در شرکت پتروشیمی سبلان از مجموعه‌های تابعه هلدینگ انرژی سپهر با تعامل و همراهی سهامداران صورت پذیرفت. دکتر جواد زارع‌پور این مهم را یک تصمیم و اقدام شجاعانه، راهبردی و اثرگذار در سازماندهی پورتفوی و نظام شرکتی هلدینگ دانست و افزود: در راستای افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و صیانت از حقوق صاحبان سهام و منافع بویژه فرهنگیان، این اقدام اجرایی شد. وی خاطرنشان کرد: واقعیت امر این اقدام با هدف اصلاح ساختار مالی شرکت پتروشیمی سبلان، جلوگیری از بروز زیان چند هزار میلیارد تومانی، فراهم شدن امکان تأمین مالی و تسریع‌بخشی در روند ساخت پروژه متانول دنا انجام شد. دکتر زارع‌پور ادامه داد: هم‌افزایی ناشی از این ادغام قبل و پس از بهره‌برداری از پروژه دنا به بهبود اهرم‌های مالی، توان نقدینگی و ویژگی‌های فنی منجر خواهد شد و به دلیل ایجاد مزیت مقیاس، شرکت سبلان را در زمره یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و بازیگران متانول کشور قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: این اقدام در کنار سیاست‌های تکمیل زنجیره ارزش و اخذ مجوزهای پایین‌دستی در شرکت پتروشیمی شیمیایی لاوان و شرکت پتروشیمی آریا و همچنین اقدامات انجام شده در راستای ارتقای بهره‌وری عملکرد و رشد تولید در این هلدینگ و برنامه‌ریزی برای اتمام هر چه سریع‌تر پروژه سیراف، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که به منظور توسعه و بهبود پورتفوی و البته افزایش و پایداری درآمدهای هلدینگ پتروفرهنگ و حداکثرسازی سود انجام شده است. مهندس علی یاری نیز در این جلسه با اشاره به گام بلند برداشته شده پس از ادغام گفت: مشکل تأمین مالی پروژه دنا که در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده و عملاً یکی از ریسک‌های بزرگ سازمانی را ایجاد کرده بود، با این ادغام کارشناسی و درعین حال دوراندیشانه مرتفع خواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: با این ادغام، پس از تکمیل فاز 2 (دنا)، شرکت سبلان به یک پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون و 300 هزار تن محصول متانول گرید AA تبدیل خواهد شد و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده این محصول در جهان خواهد بود.
یاری افزود: مدیریت بهینه هزینه‌ها، افزایش راندمان کاری و همچنین انتقال دانش، انرژی سپهر و سهامدارانش را بر آن داشت تا با این ادغام، یک گام بلند در راستای چابک‌سازی سازمانی بردارند و در عین حال فرصت‌های تأمین مالی جدید را پیش‌روی هلدینگ قرار دهند.
مهندس یاری در پایان اظهار داشت: یکی از اهداف متعالی هلدینگ انرژی سپهر در سال‌های گذشته حمایت از تولیدکنندگان ایرانی بوده و در این راستا به عنوان نخستین هلدینگ در سفارش‌گذاری کاتالیست سنتز سبلان و همچنین راکتورهای فوق‌سنگین دنا شناخته می‌شود، از این‌رو پتروشیمی سبلان پس از این ادغام، به تجلی اراده ملی در صنعت پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی