المپیاد ملی آموزش هنر تبدیل به سنت مستمر می‌شود

گروه فرهنگی/ المپیاد ملی آموزش هنر، توجه بیشتری به هنرجویان و استعدادهای جوان دارد. این رویداد به طور خاص روی قشر نوجوان و جوان و هنرجویان مراکز آموزشی متمرکز است که معمولاً کمتر در جشنواره‌های بزرگ مورد توجه قرار می‌گیرند.
اسماعیلی دبیر کل نخستین المپیاد ملی آموزش هنر و مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره المپیاد هنر مطالبی را بیان کرد و گفت: اکثر هنرجویان فعال در این مراکز در رده سنی نوجوان و جوان هستند. ما در تلاشیم تا از طریق این المپیاد، استعدادهای درخشان را شناسایی و از آنها حمایت کنیم. این حمایت شامل رصد دائمی استعدادها، ارائه دوره‌های آموزشی ویژه و انجام مذاکرات با بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی و حمایت از این استعدادهاست. علاوه بر این، با جشنواره‌ها و دبیرخانه‌های جشنواره فجر همکاری‌هایی صورت گرفته تا این استعدادها بتوانند به صورت مستقیم به جشنواره‌های فجر در بخش‌های مختلف (موسیقی، تجسمی و نمایش) راه پیدا کنند و در بخش ویژه استعدادهای درخشان اجرا داشته باشند. وی در خصوص برنامه‌های حمایتی برای مراکز آموزشی، گفت: ما همچنین برای مدیران و مراکز آموزشی برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم که شامل ارائه امتیازات و یارانه‌ها است. هدف ما این است که با برنامه‌ریزی صحیح و ارائه تسهیلات، این مراکز را تشویق و حمایت کنیم. بسته حمایتی ما به گونه‌ای طراحی شده است که شامل امتیازات ویژه برای مدیران و تسهیلاتی برای آموزشگاه‌ها باشد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این اقدامات و برنامه‌ها به منظور بهبود وضعیت آموزش هنر، شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و مقابله با تخلفات صورت می‌گیرند. امیدواریم که با اجرای این برنامه‌ها و استفاده از سامانه‌های جدید نظارتی، بتوانیم به بهبود کیفیت آموزش هنر در کشور کمک کرده و فضای مناسبی برای رشد و شکوفایی استعدادها فراهم آوریم.
وی بیان کرد: در کنار برگزاری این المپیاد، برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای ویژه‌ای خواهیم داشت تا هنرجویان جوان معرفی شوند. این برنامه‌ها شامل گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی با هنرجویان و تیم‌های برگزیده خواهد بود که به معرفی آنها در رسانه‌ها و تلویزیون کمک خواهد کرد، به دنبال ایجاد فضایی هستیم که هنرجویان در رسانه‌ها به عنوان استعدادها و نخبه‌های حوزه فرهنگ و هنر معرفی شوند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه آیا قرار است این المپیاد در ادامه سطح بین‌المللی هم داشته باشد، تأکید کرد: برای سال‌های آینده، برنامه‌هایی برای برگزاری رقابت‌های بین‌المللی نیز داریم. هدف ما این است که بتوانیم المپیاد هنر را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و به رقابت‌های جهانی وارد شویم. این اقدام می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای هنرجویان فراهم کند و به افزایش اعتبار و شناخته‌شدگی هنر کشورمان در سطح جهانی کمک کند. ما به دنبال ایجاد فضای بین‌المللی برای رقابت‌های هنری هستیم و قصد داریم با کشورهای همسایه مذاکراتی را انجام دهیم تا این رویداد به صورت منطقه‌ای و در آینده به صورت جهانی برگزار شود. وی در واکنش به این نکته که آیا با تغییر وزیر و دولت جدید، امکان دارد المپیاد هنر ادامه پیدا نکند و در همین گام نخست باقی بماند، افزود: با توجه به استقبال مثبت از دوره اول المپیاد و مذاکراتی که با مسئولان انجام شده است، امید داریم که این مسیر ادامه پیدا کند. به تعهدات خود برای حمایت از هنرجویان و ارتقای کیفیت آموزش هنر در کشور ادامه خواهیم داد تا با حفظ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های صحیح، این رویداد به یک سنت مستمر و موفق تبدیل شود. حتی با آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مذاکره داشتیم و موارد را به ایشان انتقال داده‌ام که بسیار از آنها استقبال کردند. امیدواریم با نقطه‌گذاری‌های انجام شده و مطالبه‌گری‌های صورت گرفته، این مسیر ادامه پیدا کند و نتایج مثبتی در پی داشته باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی