صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اخبار

پشت‌پرده برکناری وزیر خارجه اوکراین

در شرایطی که رئیس ‌جمهور اوکراین «تزریق انرژی» به دولت را دلیل عزل و نصب‌های جدید معرفی کرده است، منابع مطلع و رسانه‌ها، از دلایل دیگری سخن می‌گویند.
پیشتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس ‌جمهور اوکراین در هنگام توضیح تصمیمش برای برکناری «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین از سمتش، این دیپلمات را به ناتوانی در تأمین تسلیحات بیشتر از سوی حامیان غربی متهم کرد.
پارلمان پنجشنبه استعفای «دیمیترو کولبا»، یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان مقامات اوکراینی را پذیرفت و جانشین او «آندری سیبیها» را به‌عنوان وزیر خارجه جدید تأیید کرد. همچنین پارلمان اوکراین با استعفای ۲ معاون نخست‌وزیر و چند وزیر در ۲ روز گذشته موافقت کرده است.
هفته گذشته، کولبا کمک‌کنندگان غربی ناشناس را متهم کرد که سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت را که به کی‌یف تعهد داده بودند، تحویل نداده‌اند. او همچنین در حال لابی ناموفق با ایالات متحده و متحدانش برای مجوز استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی برای حملاتی در عمق روسیه بوده است. نشریه «اکونومیست»این تغییرات را به‌عنوان «نمایشی سریع از جانب زلنسکی برای تبدیل شدن به تیتر خبرها» و اقدامی برای تحکیم بیشتر قدرت خودش و آندری یرماک در مواجهه با کاهش استقبال عمومی توصیف کرد. این روزنامه نوشت: «با لغو انتخابات در طول جنگ، این یکی از تنها اهرم‌هایی بود که او می‌توانست بکشد. دوره ریاست جمهوری زلنسکی رسماً در ماه مه به پایان رسید، اگرچه او دلیل عدم برگزاری انتخابات را حکومت نظامی عنوان کرده است.»
علاوه بر این، نشریه «پالتیکو» هم در گزارشی با اشاره به کناره‌گیری کولبا، به دلایل پشت ‌پرده این تصمیم از جمله درگیری او با آندری یرماک و روابط مستقیم با واشنگتن اشاره کرد. یک مقام بلندپایه سابق اوکراین که ناشناس صحبت می‌کرد، به پالتیکو گفت که وزیر خارجه مستعفی اوکراین با آندری یرماک درگیری داشته که این مقام شخصاً شاهد آن بوده است. او خاطرنشان کرد که کولبا به دلیل موقعیت خود، تماس مستقیمی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و دیگر سیاستمداران برجسته در سراسر جهان برقرار کرد که باعث ایجاد تنش در دفتر ریاست جمهوری اوکراین شد.
این منبع گفت: «دفتر رئیس ‌جمهور زلنسکی نمی‌توانست چنین کانال ارتباطی را در دستان کسی بگذارد که کاملاً مطمئن نبود آدم خودش باشد.‌» چهره‌های سرشناس اپوزیسیون در پارلمان اوکراین، زلنسکی را متهم می‌کنند که در حال منصوب کردن حلقه نزدیکان و حامیان مواضعش در دولت است تا قدرت دفترش را هر چه بیشتر تحکیم کند.

 

میشل بارنیه نخست‌وزیر فرانسه شد

رئیس‌ جمهور فرانسه، میشل بارنیه را مأمور تشکیل دولت کرد.
بارنیه ۷۳ ساله، مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا بر سر خروج این کشور از این اتحادیه را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ رهبری کرد. بارنیه پیش از این در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی سابقه وزارت در دولت‌های فرانسه را داشته است. او همچنین از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا بوده و پس از همه‌پرسی بریگزیت جزو مذاکره‌کنندگان اصلی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. بارنیه در دوران حضورش در وزارت خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز دخیل بود. حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) که یکی از بزرگ‌ترین حزب‌های پارلمان پس از انتخابات اولیه ژوئیه است، اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر بارنیه شرایط خاصی را داشته باشد، فوراً رد نخواهد کرد.
بارنیه یک سیاستمدار حرفه‌ای سرسخت طرفدار اروپا و میانه‌رو است، اما او گفتمان خود را در طول تلاش ناموفق خود در سال ۲۰۲۱ برای به دست آوردن بلیت حزب محافظه‌کارش برای انتخابات ریاست ‌جمهوری با اعلام اینکه مهاجرت خارج از کنترل است، سخت‌تر کرد؛ دیدگاهی که اجتماع ملی هم دارد.
قمار ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ژوئن نتیجه معکوس داشت، زیرا ائتلاف میانه‌رو او ده‌ها کرسی را از دست داد و هیچ حزبی اکثریت مطلق را به دست نیاورد. ائتلاف جبهه مردمی جدید چپ اول شد، اما ماکرون درخواست آنها برای تشکیل دولت را رد کرد، زیرا احزاب دیگر گفتند بلافاصله به آن رأی منفی می‌دهند. در عوض، او هفته‌ها برای اعلام انتخاب خود صبر کرد.
حتی اگر با وجود انتصاب دولت جدید، فلج سیاسی ادامه یابد، ماکرون نمی‌تواند تا ژوئیه سال آینده یک انتخابات زودهنگام جدید برگزار کند.
ژان لوک ملانشون، رهبر فرانسه تسلیم‌ناپذیر در واکنش به این انتصاب گفت که نتایج انتخابات پارلمانی با انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر به سرقت رفت. حزب اجتماع ملی فرانسه هم گفت که نخست‌وزیر جدید را بر اساس شعارهای سیاسی و تصمیمات وی در مورد بودجه قضاوت خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی