حوادث جهان

صاعقه، جان 50 کامبوجی را گرفت
سخنگوی کمیته ملی مدیریت بلایای طبیعی کامبوج  اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ صاعقه جان ۵۰ نفر را گرفته است.
به گزارش  تارنمای خبری هانس ایندیا، سوث کیم کولمونی، سخنگوی کمیته ملی مدیریت بلایای طبیعی کامبوج، اعلام کرد که علاوه بر تلفات اعلام شده، ۴۳ نفر دیگر نیز از ژانویه تا اوت (دی تا مرداد) بر اثر اصابت صاعقه مجروح شدند.
با این حال تعداد قربانیان صاعقه در مقایسه با ۶۴ کشته در مدت مشابه سال گذشته، از کاهش ۲۲ درصدی قربانیان حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، استان‌های «سیه‌م رئاپ»، «باتامبانگ»، «پری ونگ»، «تبونگ خموم» و «بانتئای میانچی» از جمله مناطقی بودند که بیشترین تعداد صاعقه در آن‌ها رخ داده است. به گفته مقامات کامبوج، علاوه بر تلفات ناشی از صاعقه، طوفان‌ها نیز در هشت ماه اول سال ۲۰۲۴، مسبب مرگ چهار نفر، زخمی شدن ۳۲ نفر و تخریب حدود ۵۰۰ خانه شناخته شده‌اند.
تغییرات اقلیمی ممکن است موجب افزایش تعداد طوفان‌های شدید و صاعقه شود. با گرم‌تر شدن دمای زمین و افزایش میزان رطوبت هوا، احتمال وقوع رعد و برق نیز افزایش می‌یابد که به‌تبع آن تعداد موارد صاعقه‌زدگی و تلفات انسانی بیشتر می‌شود.

 

وضعیت نگران کننده آوارگان سیل در غرب آفریقا
مؤسسه «کودکان را نجات دهید» می‌گوید بارندگی و سیل‌ در نقاط مختلف غرب آفریقا تقریباً ۹۵۰ هزار نفر را وادار به ترک خانه‌هایشان در مالی، نیجریه و نیجر کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این مؤسسه می‌گوید سیل صدها هزار کودک را در معرض بیماری، گرسنگی ناشی از نابودی محصولات زراعی و اخلال در روند آموزش قرار داده است. این صندوق که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و هدف آن بهبود زندگی کودکان در اطراف جهان است، گفت که هرچند این معمولاً پرباران‌ترین فصل سال در این منطقه است، بارندگی‌های امسال شدیدتر از معمول بوده و باعث سیل‌های خسارت‌بار در چهار منطقه مالی، شمال نیجریه و منطقه مارادی در نیجر شده است.
اقلیم‌شناسان می‌گویند گرمایش زمین بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی، رویدادهای شدید آب و هوایی را فراوان‌تر و شدیدتر کرده است.
برای مثال در «مالی» که دولت، وضعیت فاجعه اعلام کرده بیش از ۷۳ هزار نفر از جمله حدود ۳۳ هزار کودک مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. این درحالی است که بسیاری از کودکان باید از اول اکتبر مدرسه را شروع کنند.

 

جولان سارقان در فلسطین اشغالی
دزدان اسرائیلی به دنبال فرار ساکنان شمال فلسطین اشغالی زمینه را  برای سرقت سیم های برق منطقه و فروش آن مهیا دیده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری العهد، رسانه های رژیم صهیونیستی از اوضاع ناگوار شمال فلسطین اشغالی خبر داده و به سرقت‌های صورت گرفته به علت متروکه شدن این مناطق اشاره کردند.
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در بخش خبری خود از موج سرقتی خبر داد که شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی و در مرز لبنان با آن روبرو هستند و اینکه این مناطق به علت جنگ متروکه شده است.
بر اساس گزارش این رسانه،  سارقی از ساکنان حیفا به همراه فردی دیگر به این منطقه وارد شده و اقدام به قطع سیم‌های برق منطقه کرده تا با فروش آنها، پول زیادی به جیب بزند. این مورد به موارد دیگری از سرقت افزوده می‌شود که تبهکاران با توجه به خالی شدن الجلیل از سکنه، به آن روی آورده اند.

هشدار پلیس تورنتو به سالمندان
افزایش سرقت از عابربانک‌ها در کانادا باعث هشدار جدی پلیس به مردم بخصوص سالمندان شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌تی‌وی، در پی وقوع چند مورد دزدی، پلیس تورنتو به شهروندان درباره استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی هشدار داد.
پس از سرقت کارت بانکی یک قربانی سالمند و خارج شدن پول از حسابش، پلیس در تلاش برای یافتن دو مظنون است.
این گونه سرقت‌ها طی دو سال گذشته افزایش یافته است. افراد مجرم وانمود می‌کنند در تلاش برای کمک به دیگران هستند. جوآن پنینگز، شهروند سالخورده گفت: به هیچ چیز مشکوک نشدم تا اینکه به خانه آمدم و کیف پولم را پیدا نکردم. این زن ۸۹ ساله از تورنتو در ماه ژوئیه در حال استفاده از دستگاه خودپرداز بانکی بود که یک زن به او نزدیک شد و گفت به نظر می‌رسد خودرواش نشتی روغن دارد. این باعث حواس پرتی پیرزن شد و شخص دیگری در ماشین او را باز کرد و کیف پولش را دزدید.
پلیس تورنتو می‌گوید در یک مورد دیگر، یکی از سالمندان هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز کارت خود را به فرد دیگری داد تا این کار را برایش انجام دهد. از او 10 هزار دلار کلاهبرداری کردند.
پلیس تورنتو از مردم خواست بلافاصله سرقت را گزارش کنند، زیرا دوربین‌هایی روی دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد که می‌تواند به تحقیقات آنها کمک کند. همچنین هشدار داد مراقب کسانی باشید که به شما نزدیک می‌شوند، رمز خود را به کسی نشان ندهید .

 
2 کشته در طوفان چین
طوفان موسوم به «یاگی» در استان «هاینان» چین دست‌کم ۲ کشته و ۹۲ زخمی برجا گذاشته است. به گزارش آناتولی، طوفان روز جمعه ۲ بار مناطقی از چین را درنوردید و ابتدا هاینان را تحت تأثیر قرار داد و سپس به استان «گوانگدونگ» این کشور رسید.
این طوفان باعث ایجاد اختلال گسترده در سراسر جنوب چین شد. مدارس در «گوانگژو»، «شنژن» و «یانگ جیانگ» کلاس‌ها را متوقف کردند و دانشگاه‌ها نیز شروع سال تحصیلی خود را به تعویق انداختند.
در هنگ‌کنگ، معاملات محلی بورس به حالت تعلیق درآمد و مدارس به عنوان یک اقدام احتیاطی تعطیل شدند.
سفرهای هوایی نیز با اختلالات قابل توجهی مواجه شد و لغو پروازهای متعددی در سراسر منطقه ثبت شد.

جستجو
آرشیو تاریخی