معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از اولویت‌های این معاونت به «ایران» گفت

آسیب‌شناسی جسمی و روحی دانشجوها قبل از آغاز کلاس‌ها

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

سازمان امور دانشجویان متولی ارائه خدمات سلامت جسمانی، روحی و روانی به دانشجویان است. با توجه به آسیب‌هایی که ممکن است دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه با آن درگیر شده باشند، ضرورت دارد این سازمان به دانشجویان مشاوره‌های لازم جهت حل آسیب‌های آنان را ارائه دهد. در همین ر استا ابراهیم نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با «ایران» درباره ارائه خدمات سلامت روان به دانشجویان بیان کرد: کلیه دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با شرکت در طرح کارنامه سلامت، غربالگری اولیه شده و اولویت‌های مسائل آنها شناسایی می‌شود. اولویت دیگر در کارنامه سلامت، شناسایی دانشجویانی است که دارای مشکلات حاد اقتصادی هستند که معمولاً در بخش مددکاری مراکز مشاوره تحت حمایت قرار می‌گیرند.
وی افزود: از آنجا که در تمامی دانشگاه‌ها تعداد قابل توجهی از دانشجویان در قالب کار دانشجویی و همیار دانشجو در بخش‌های مختلف دانشگاه به کار گرفته می‌شوند و از طرفی مراکز مشاوره هر دانشگاه مطالعات و آمار دانشجویان با نیازهای اقتصادی را دارند، مقرر شده است در بکارگیری دانشجویان با رعایت آیین‌نامه ابلاغی همیار دانشجو و با هماهنگی مدیر مرکز مشاوره، دانشجویان یاد شده در اولویت به‌کارگیری باشند تا از طرفی شاهد رعایت شأن و تکریم انسانی این دسته از دانشجویان باشیم. از طرف دیگر ضمن انجام فعالیت‌های اجتماعی و عملکردی ارزشمند، در جهت رفع مسائل اقتصادی آنان نیز حتی‌المقدور کمک کننده باشد.
نعیمی با بیان اینکه چالش‌های زندگی دانشجویی می‌تواند از یک سو موجب ایجاد مشکلات، بروز اختلالات و مسائل ناخوشایندی برای دانشجو شود، گفت: اما این چالش‌ها از سوی دیگر می‌تواند سبب رشد توانمندی و توسعه مهارت‌های گوناگون فرد شود. دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی در راستای توجه به رشد توانمندی‌های فردی دانشجویان در جهت ارتقای سلامت روان و حل چالش‌های دوران دانشجویی، در نظر دارد با همکاری دبیرخانه‌های دهگانه مناطق سراسر کشور، اقدام به برگزاری سلسله  وبینارهای تجارب موفق دانشجویی کند. بر همین اساس در طرح «تاد» از تجربیات دانشجویان بهترین سازکار مطلوب که در اختیار سایر دانشجویان قرار  گیرد، استفاده خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: طرح «تاد» بر اساس نظریه‌های روانشناسی اجتماعی موجود در زمینه تغییر رفتار و کاربرد آنها در طراحی برنامه‌ها و طرح‌های اثربخش آموزش همسالان همچون نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه هویت اجتماعی، نظریه انتشار نوآوری‌ها و نظریه مقایسه اجتماعی طراحی شده و تاکنون دو جلسه درخصوص آن برگزار شده است. وی گفت: روش دیگر این طرح ضبط و پخش تجارب ارزشمند دانشجویان در قالب کلیپ‌های کوتاه صوتی- تصویری در فضاهای مجازی است که تاکنون حدود ۱۷۰ کلیپ ضبط و پخش شده است.
نعیمی درباره طرح پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان گفت: پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان، علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع مالی به حفظ و نگهداشت نیروی انسانی خودکارآمد و باورمند می‌انجامد. از سوی دیگر وقتی دانشجوی دارای تجربه شکست‌های متعدد تحصیلی با روحیه ناامیدی دانشگاه را ترک می‌کند، این مسأله زمینه‌ساز بحرانی پیچیده با تحمیل هزینه‌های گزاف در ابعاد شخصی، خانوادگی، شغلی و شهروندی خواهد بود.
وی گفت: طرح پیشگیری از افت تحصیلی (پات) برای نخستین بار در  دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد و با یک برنامه دقیق و کاهش تعداد مشروطی‌ها به یک سوم، حداقل مبلغ ۳ میلیارد تومان در هزینه‌های دانشگاه صرفه‌جویی اتفاق افتاد. بر این اساس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دبیرخانه مرکزی در کشور برای اجرا و راهنمایی طرح به سایر مراکز مشاوره و کارشناسان آنها نظارت خواهد کرد. این طرح در همه دانشگاه‌های کشور در حال اجراست و یکی از طرح‌های تحولی اصلی و مهم دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی است.
وی با اشاره به اینکه با آغاز سال تحصیلی مشاوران و مددکاران به استقبال دانشجویان خواهند رفت، گفت: برای آغاز سال تحصیلی طرح «سرآغاز» در نظر گرفته شده است که  مطابق این طرح مددکاران و مشاوران مراکز در خوابگاه‌ها حاضر شده و با دانشجویان بویژه ترم اولی‌ها همکلام شده و با دانشجویان آشنایی ایجاد کرده و سنجشی درخصوص مشکلات احتمالی و احصای آنها و در صورت نیاز دعوت به مرکز مشاوره برای کمک به حل مسائل انجام خواهد شد. در سال‌های گذشته با توجه به‌عدم حضور دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه‌ها، طرح «خیرمقدم دانشجوی خوابگاهی» توسط مددکاران و مشاوران مراکز به صورت تماس تلفنی با دانشجویان و پیگیری شرایط و احوال آنها انجام می‌گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی