صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

عملیاتی شدن نظام عرضه و تقاضای خودرو، یک الزام است

خودروسازان خواستار تأمین ارز بموقع

حدیث حدادی
خبرنگار


خودرو و دغدغه‌های آن از جمله مواردی است که همیشه در موضوعات اقتصادی مطرح می‌شود.دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» بیان کرد: از وزیر جدید صمت درخواست داریم شورای سیاستگذاری خود را مجدداً دایر کند. همچنین شرایطی فراهم کند تا بر اساس آن بخش خصوصی حضور بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و نظرات این بخش را در عرصه‌های مختلف اعمال کند. یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه، مربوط به تأمین ارز بموقع است که از وزیر مربوطه درخواست داریم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد تا با این کار تولیدکنندگان بتوانند به راحتی قطعات مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد کرده و حجم و سرعت تولید افزایش یابد.
احمد نعمت‌بخش افزود: علاوه بر آن تقاضا داریم ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند حذف شود و ورود همه کالاها به کشور با تعرفه مناسب آزاد شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری است که با توجه به اینکه در حال حاضر واردات خودرو آزاد شده و انحصار تولید داخلی از بین رفته است از وزیر مربوطه تقاضای حذف قیمت‌گذاری را داریم. در واقع تقاضا داریم اجازه دهند در بازار خودرو عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت کالا باشند و بازار به صورت آزاد اداره شود.

تسهیل واردات خودرو
دست ‌دوم
رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروی تهران به خبرنگار «ایران» عنوان کرد: 21 رسته در زیرمجموعه این اتحادیه فعالیت می‌کنند که در حال حاضر 4 رسته را بدون سلسله‌مراتب از اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروی تهران حذف و به سایر اتحادیه‌های همگن اضافه کرده‌اند. بنابراین خواهشمندیم این امر مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات مربوط به آن حذف شود.
جواد برازنده تأکید کرد: واردات قطعات دست دوم خودرو یکی از اقداماتی است که فعالان این اتحادیه انجام می‌دهند. در حال حاضر جواز این امر توسط اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروی تهران صادر می‌شود اما اجازه واردات نمی‌دهند. از وزیر صمت درخواست داریم شرایطی فراهم کند تا بتوانیم به راحتی این قطعات مورد نیاز کشور را وارد کنیم. همچنین تاکنون چندین‌بار اعلام شده که واردات خودروهای دست دوم آزاد شده اما وارداتی صورت نگرفته است. بنابراین از وزیر مربوطه می‌خواهیم شرایط واردات این نو ع از خودروها را نیز فراهم کند. در واقع با واردات چنین خودروهایی، بازار رقابتی در حوزه خودرو ایجاد می‌شود که سرانجام منجر به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.
وی بیان کرد: بخشی از اعضای این اتحادیه به تولید محصولاتی همچون ادوات ماشین‌آلات کشاورزی، اتاق وسایل نقلیه بجز سواری، سپر خودرو و... مشغول هستند. از وزیر مربوطه تقاضا داریم نه تنها مجوز تولید آنها داده شود بلکه موانعی را که بر سر راه تولید این محصولات وجود دارد نیز از بین ببرد. همچنین درخواست داریم وزیر به منظور نظارت، از مدیرانی کمک بگیرد که به قوانین واقف بوده و مجری کامل قوانین باشند.

 

برش

الزام ورود خودروسازان خارجی
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: برخی مواقع استاندارد مواردی را در نظر می‌گیریم که مطابق با استانداردهای جهانی است در حالی که صنعت خودرو‌سازی کشور تحریم است و نمی‌توان در برخی مواقع این استانداردها را در تولیدات خود اجرایی کنیم. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی سازمان استاندارد باید با مشورت خودروسازان اقدام به تعیین استانداردهای جدید کند. همچنین تقاضا داریم برای شکوفا شدن صنعت خودرو اجازه دهند خودروسازان خارجی وارد کشور شده و اقدام به تولید کنند تا یک بازار رقابتی در کشور شکل گیرد و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی