عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا تأکید می‌کند

اهمیت شرح حال طبی در دوران بارداری


برای داشتن نوزاد سالم مراقبت دوران بارداری به تنهایی کفایت نمی‌‌کند. گاهی برخی شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در مادران وجود دارد که اگر قبل از لقاح مورد شناسایی، اصلاح یا حذف قرار نگیرند، باعث اثرات نامطلوب بر بارداری و جنین می‌شود به همین دلیل زوجین به طور روانی و جسمی برای ورود به دوران بارداری باید آمادگی لازم را داشته باشند و مسائلی مانند تغییرات هورمونی، تغذیه مناسب، تغییرات بدنی و روحی، مراقبت از خود و نحوه مدیریت  استرس باید مورد توجه و آموزش قرار گیرد.
دکتر معصومه بختیاری، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در خصوص اهمیت ویزیت و مشاوره قبل از بارداری برای تمامی زنان می‌گوید: بسیاری از بیماری‌ها در دوران بارداری ممکن است وخامت بیشتری پیدا کنند و به همین دلیل، انجام ویزیت و مشاوره قبل از بارداری ضروری است.
 دکتر بختیاری بیان می‌کند: ویزیت و مشاوره قبل از بارداری برای تمامی خانم‌ها توصیه می‌شود. هدف از این جلسات، پیشگیری و درمان بموقع مخاطراتی است که ممکن است در طول بارداری زنان را تهدید کند. در این جلسات، بازنگری جامعی بر شرح حال طبی، اجتماعی و خانوادگی مادر انجام می‌گیرد تا خطرات احتمالی شناسایی شوند.
آمادگی برای بارداری سالم
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در خصوص شرح حال طبی می‌گوید: بررسی بیماری‌های موجود مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های ژنتیکی و سایر مشکلاتی که ممکن است پیش از بارداری در مادر وجود داشته باشد را شرح حال طبی می‌گویند. در این میان مسائل روانشناختی، مانند افسردگی یا اضطراب نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این جلسات، شرح حال دقیقی از وضعیت مادر گرفته می‌شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن برای بارداری آماده شد.
وی ادامه می‌دهد: یکی از موضوعات مهم در این مشاوره‌ها، بررسی بیماری‌های ژنتیکی از طریق طراحی شجره‌نامه  است که می‌تواند به وجود بیماری‌های ژنتیکی در خانواده مادر یا پدر پی برده و اقدامات لازم را انجام داد. همچنین واکسیناسیون مادران قبل از بارداری یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. درصورت نیاز، واکسن‌های ضروری پیش از بارداری تزریق می‌شوند تا در دوران بارداری مشکلی ایجاد نشود.
سن نقش بسزایی در بارداری دارد
 دکتر بختیاری در خصوص سن والدین در بارداری توضیح می‌دهد: سن مادر و پدر می‌تواند تأثیر مهمی بر بارداری داشته باشد. درحالی که سن پدر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سن مادر اهمیت بیشتری دارد، زیرا در هر دو انتهای طیف سنی باروری، مادران ممکن است با پیامدهای خاصی مواجه شوند. به عنوان مثال، بارداری در سنین پایین می‌تواند خطراتی مانند کم‌خونی یا زایمان زودرس را به همراه
داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی