صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

همدلی هنرمندانه با فلسطینی‌ها
از تصاویر وایرال شده در فضای مجازی، ویدیویی از یک هنرمند برزیلی است که با استفاده از هنر خیابانی و نقاشی‌های دیواری، صدای حمایت و همبستگی خود را با مردم غزه در دوبلین، پایتخت ایرلند، به نمایش گذاشته است. او با خلق آثار هنری با پیام‌های صلح و مقاومت، توجه عموم را به وضعیت بحرانی و رنج‌های مردم غزه جلب کرده و تلاش دارد از طریق هنر، پیام‌های انسانی و اجتماعی را به مخاطبان خود منتقل کند. دامنه اعتراضات هنرمندان به جنایات اسرائیل گسترده‌تر شده و گروه «هنرمندان برای آتش بس» که برای پایان دادن به جنگ فعلی در غزه تلاش می‌کنند و سنجاق سینه آنها توسط شرکت کنندگان مختلف در مراسم اسکار امسال پوشیده شد، در حال پیشبرد یک ابتکار جدید برای توقف فروش غیرقانونی اسلحه به اسرائیل است. این گروه با مشارکت شپرد فیری هنرمند و چندین سازمان بشردوستانه امریکایی فراخوانی منتشر کرده و با پیام «هم‌اکنون آتش بس، سلاح‌ها را متوقف کنید، زندگی‌ها را نجات دهید» خواستار توقف ارسال اسلحه به اسرائیل شده است. مارک رافالو، ماهرشالا علی، سینتیا نیکسون و ایلانا گلیزر از جمله اعضای گروه «هنرمندان برای آتش بس» هستند که کمپین جدید را تبلیغ می‌کنند. این فراخوان اکتبر ۲۰۲۳ توسط بیش از ۴۷۰ شخصیت مهم هالیوود و فرهنگی، از جمله خواکین فینیکس، کیت بلانشت، جان استوارت، کریستن استوارت و ریز احمد امضا و از طریق نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ارسال شد. هنرمندان در ونیز هم کنار مردم غزه ایستادند. اسکندر کوپتی که «تعطیلات مبارک» او جایزه بهترین فیلمنامه بخش افق‌ها را برد در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: «طی ۱۱ ماه گذشته، انسانیت و قطب‌نمای اخلاقی مشترک ما آزمایش شده، زیرا شاهد نسل‌کشی مداوم در غزه هستیم. این واقعیت دردناک ما را به یاد پیامدهای ویرانگر ظلم و ستم می‌اندازد، موضوعی که در فیلم ما مطرح است.» اما شاید گویاترین بیانیه را تنها برنده چند جایزه جشنواره، یعنی سارا فریدلند، بیان کرد که با «لمس آشنا» برنده ۳ جایزه بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن برای کاتلین چالفانت در بخش افق‌ها و جایزه لوئیجی دو لورنتیس برای بهترین فیلم اول شد. این کارگردان امریکایی و یهودی گفت: «من این جایزه را در سیصد و سی و ششمین روز از نسل کشی اسرائیل در غزه و هفتاد و ششمین سال اشغال غزه می‌پذیرم. این مسئولیت ما به عنوان کارگردان فیلم است که از بسترهای نهادی با مصونیت مجازات اسرائیل در صحنه جهانی مقابله کنیم. من در کنار مردم فلسطین در مبارزه آنها برای آزادی ایستاده‌ام.»
 
پول خوب است ولی...
حضور پرشمار چهره‌های شناخته شده در آگهی‌های تبلیغاتی همچنان پر بحث است و مازیار معاونی منتقد سینما این بار از حضور یکی از فوتبالیست‌های قدیمی در تیزرهای تبلیغاتی نوشته است. در بخشی از متن اینستاگرامی او آمده است: «ای کاش چهره‌ها اینگونه خود را ارزان خرج نمی‌کردند.  به همان حضور روی بیلبوردهای تبلیغاتی رضایت می‌دادند. نیکبخت واحدی بازیکن باکیفیتی بود که در مجموع تصویر مثبتی در حافظه فوتبالی من به یادگار گذاشته بود ولی حالا که با تبلیغ یک فروشگاه فرش دائم مجبور به دیدنش در یک آگهی تکراری تبلیغاتی هستم که طوری تنظیم شده که جلو نمی‌رود و اغلب باید حداقل ۶ ثانیه تماشای صدا و تصویرش در یک تیزر تبلیغاتی را تحمل کنم حس بد و ناخوشایندی به من می‌دهد. پول خوب است ولی چهره‌هایی مثل او که دستشان به دهن‌شان می‌رسد نباید اینگونه خود را ارزان خرج کنند و اگر هم چنین قراردادهایی می‌بندند برای زمانی کوتاه باشد که خود را از سکه نیندازند».
 
تصویر وایرال شده از اولین روز مدرسه
عکسی از روز اول مدرسه یک پسربچه اهل انگلیس در هنگام خروج از خانه مورد توجه کاربران توئیتری قرار گرفته است. این تصویر طی کمتر از یک روز حدود ۸میلیون بار دیده شده است. در این تصویر کودک در حالی پشت به دوربین در حال خروج از خانه است که تمام قهرمانان دنیای اسباب بازی پشت سر او روی زمین صف کشیده‌اند و به نظر می‌رسد برای بدرقه او آمده‌اند.
 
ساماندهی فعالیت معلمان در فضای مجازی
در آستانه بازگشایی مدارس ورود دوربین به کلاس درس و بلاگری توسط برخی معلمان، پربحث شده است. ورود موبایل به داخل کلاس درس برای دانش‌آموزان ممنوع است اما در حال حاضر این ممنوعیت برای معلمان وجود ندارد و برخی از آنها دانش‌آموزان را دستمایه تهیه فیلم‌های خود می‌کنند؛ موضوعی که در اغلب موارد به نقض حریم خصوصی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود. آموزش و پرورش به تازگی ضوابطی را در این حوزه در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین کرده است تا فعالیت معلمان در فضای مجازی را ساماندهی کند. آن طور که تسنیم اعلام کرده بر اساس این ضوابط والدین می‌توانند نسبت به انتشار تصاویر دانش‌آموزان در فضای مجازی شکایت کنند و انتشار هر گونه فیلم و تصویر از دانش‌آموزان که منجر به تحقیر آنها شود، ممنوع است.
جستجو
آرشیو تاریخی