صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

بررسی صمت از فعالیت شرکت کانی مس در راستای توسعه اقتصادی

اقدامات شرکت کانی مس در راستای بومی‌سازی

مس را می‌توان یکی از مهم‌ترین کالاهای استراتژیک دنیا دانست که نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد. این کانی ارزشمند، به علت تحریم نبودن، مهم‌ترین رکن اقتصاد کشور محسوب می‌شود. پروژه‌های بسیاری در راستای اکتشاف و حفاری‌های معادن مس صورت گرفته است، اما همچنان حفاری در عمق صورت نگرفته است. با این وجود، ایران روی کمربند مس دنیا قرار دارد و رتبه پنجم را دارد. اکتشافات جدید در راستای پیدایش منابع جدید مس، می‌تواند ایران را تا رتبه دوم دنیا برساند.
 
انجام پروژه‌ها به صورت پیمانکاری
حسنعلی حق‌شناس، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت کانی مس، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: مردادماه ۱۴۰۱، فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل شرکت کانی مس آغاز کردم. شرکت کانی مس در حوزه EPC فعالیت می‌کند که مربوط به ۲ حوزه مس و فولاد می‌شود. این شرکت، بزرگ‌ترین شرکت پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس است که در حال حاضر، پروژه‌های بزرگ ملی مس در این شرکت اجرا می‌شود.
حق‌شناس ادامه داد: کلیت پروژه‌هایی که این شرکت به صورت EPC و پیمانکاری انجام می‌دهد، در محدوده جغرافیایی کرمان و آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد. در استان کرمان، نخستین پروژه دارای اهمیت، تغلیظ ۳ میدوک نام دارد که بزرگ‌ترین پروژه شرکت کانی مس در استان کرمان است. ظرفیت خوراک ورودی به این پروژه ۱۶ میلیون تن بوده و قرار است سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. دومین پروژه بزرگ شرکت کانی مس در استان کرمان، پروژه تغلیظ ۲ میدوک است که ظرفیت خوراک ورودی ۷ میلیون تن می‌باشد و قرار است سالانه ۱۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. سومین پروژه مهم شرکت کانی مس در استان کرمان، که ارزش این پروژه هزار میلیارد تومان است. پروژه سنگ‌شکن شماره ۲، در منطقه سرچشمه کرمان در حال احداث است. چهارمین پروژه بزرگ شرکت کانی مس تیکنر‌های خمیری است که در استان کرمان در حال انجام می‌باشد.
وی افزود: در منطقه آذربایجان شرقی، پروژه تغلیظ ۳ سونگون که بزرگ‌ترین پروژه تغلیظ خاورمیانه است قرار دارد و ظرفیت ۲۱ میلیون تن، خوراک ورودی دارد. همچنین می‌تواند سالانه ۴۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کند. مقیاس این پروژه نسبت به سایر پروژه‌ها بزرگ‌تر است و به همین علت، بزرگ‌ترین پروژه تغلیظ ایران و خاورمیانه نام دارد. این مجموعه پروژه‌هایی است که شرکت کانی مس به صورت پیمانکار آنها را اجرایی می‌کند.
محمدرضا مهرابیان، عضو هیأت مدیره شرکت کانی مس در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نخستین شرط اجرای پروژه‌های قابل اجرای این شرکت، هدفگذاری استفاده از ۷۰ درصد از ظرفیت‌های داخلی جهت ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز پروژه است. با همین نگاه امروز، توانسته‌ایم استفاده از این ظرفیت‌ها را به ۹۰ درصد برسانیم. همچنین در حال برنامه‌ریزی جهت ساخت یک پلنت تغلیظ با خوراک ورودی ۷ میلیون تن در سال با تکیه بر استفاده از ۹۰ درصد توان و ظرفیت داخلی هستیم. وی افزود: تجهیزات مورد استفاده در صنعت خردایش و تغلیظ ملی مس، تجهیزات کلیدی هستند و سال‌های متمادی، این تجهیزات از شرکت‌های خارجی خریداری و به کشور وارد می‌شدند. یکی از این دستگاه‌های تغلیظ، لاینر هندلر نام دارد. این تجهیزات با نرخ یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو خریداری می‌شدند که با توجه به ارزبری بالا، تصمیم به بومی‌سازی این دستگاه گرفته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی