صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بنادر و دریانوردی محور توسعه حمل‌و‌نقل

علی‌اکبر صفایی
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی

جمهوری اسلامی ایران، کشوری دریایی، واقع در چهارراه ترانزیتی جهان است. تاریخ پرفراز و نشیب تجارت دریایی ایران، یادآور عزم و اراده و همت کارشناسان صنعت حمل‌و‌نقل دریایی است که با توسعه زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات استراتژیک با تسهیل و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها و پاسخگویی به نیازهای صادرات، واردات و ترانزیت، ظرفیت بنادر کشور را به 296 میلیون تن ارتقا داده است.
سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع قانونی و متولی حاکمیت دریایی کشور با هدف «رونق اقتصاد ملی»، «توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی»، «محرومیت‌زدایی» و «تقویت اقتصاد و معیشت ساحل‌نشینان» با مشارکت بخش خصوصی و اعتماد به دانش و توان متخصصان ایرانی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، پروژه‌های زیرساختی ماندگاری را به انجام رسانده و در دست اقدام است.
 
اقتصاد دریامحور
در حوزه اقتصاد دریامحور، اقدامات شایسته‌ای همچون «همکاری در ایجاد و توسعه مراکز لجستیک ملی و بین‌المللی»، «ارتقای مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌الملل»، «ایجاد مشوق و توسعه زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات دریایی و بندری با هدف رقابت با بنادر منطقه»، «ابلاغ آیین‌نامه‌های جدید برای شرکت‌های متقاضی فعالیت‌های دریایی و بندری»، «بازنگری در طرح جامع بنادر» و «ساماندهی بنادر کوچک» و همچنین «ایجاد نظام نوین استانداردهای آموزشی و گواهینامه‌های شایستگی» صورت گرفته است.
 
امور بندری و اقتصادی
سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه عملیات بندری، موفق به تخلیه و بارگیری بیش از 640 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، تخلیه ۶۴ میلیون تن کالای اساسی، 151 میلیون تن صادرات کالای غیرنفتی، تخلیه و بارگیری ۷ میلیون TEU کالای کانتینری و تخلیه و بارگیری ۲۷ میلیون تن کالای ترانزیتی در بنادر بازرگانی کشور در دولت سیزدهم شده است.
سازمان بنادر و دریانوردی از دستگاه‌های پیشتاز و موفق در بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است که به‌رغم اوضاع دشوار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، تاکنون 366 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش قراردادی 360 هزار میلیارد ریال در بنادر شمال و جنوبی کشور منعقد کرده است.
 
امور دریایی و دریانوردی
ظرفیت ناوگان تحت پرچم در این سال‌ها به 14 میلیون و 500 هزار GT رسیده است. طی این مدت بیش از 6 میلیون مترمکعب لایروبی خالص و بیش از 16 میلیون مترمکعب لایروبی ناخالص با هدف تأمین عمق ایمنی آبراه‌ها انجام شده است. ۲۰ فروند کشتی جدید در دریای خزر ثبت شده و تناژ ناوگان تحت پرچم در دریای خزر افزایش یافته است.
 
مهندسی و توسعه امور زیربنایی
علاوه بر توجه ویژه به صیانت از زیرساخت‌های موجود، در بخش توسعه زیرساخت‌ها بیش از 900 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم در بنادر شمال و جنوب کشور، هزینه شده است. در این میان و طی مدت 3 سال بیش از 140 پروژه به ارزش 170 هزار میلیارد ریال تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
و این همه؛ طلیعه‌ای است امیدبخش، از عزم و همت جهادگران پرتلاش سازمان بنادر و دریانوردی و جامعه دریایی و بندری کشور برای سربلندی نام ایران در عرصه تجارت دریایی جهان و ارائه مطلوب‌ترین خدمات به ملت شریف ایران.

جستجو
آرشیو تاریخی