صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

انبوه‌سازان در گفت و گو با «ایران» تأکید کردند

مشارکت خصوصی شاه‌کلید قفل بخش مسکن

حدیث حدادی
خبرنگار


یکی از مشکلات ساخت‌وسازهای ملی در کشور، کمبود تسهیلات بانکی است که به منظور تهیه مسکن ملی در اختیار خانوارها قرار داده می‌شود، از همین‌رو وزیر مربوطه با مشارکت بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران این بخش به منظور برطرف کردن این مشکل بهره ببرد.

شرط رونق ساخت و ساز
رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران به «ایران» گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سه مشکل اساسی برای ساخت‌و‌سازهای مربوط به مسکن ملی وجود دارد که یکی از آنها مشکلاتی است که در حوزه زمین دارند، زیرا باید برای ساخت چنین مسکن‌هایی زمین‌های 99 ساله اختصاص دهند که تعیین و تخصیص همین زمین‌ها با مشکلات فراوانی مواجه است.
ایرج رهبر عنوان کرد: علاوه بر آن معمولاً متقاضیان چنین مسکن‌هایی قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند که توان مالی محدودی دارند و به دلیل محدودیتی که در حوزه تسهیلات بانکی وجود دارد، بانک‌ها پاسخگوی درخواست تسهیلات این افراد نیستند، از همین‌رو برای برطرف کردن این مشکل دولت و وزیر مربوطه می‌توانند از بخش خصوصی کمک گرفته و از آنها در بخش سرمایه‌گذاری بهره ببرند. در واقع دولت باید برای سرمایه‌گذاران شرایط خاصی را در نظر بگیرد تا آنها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق شوند.
 
اولویت توسعه صنعتی
رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز به «ایران» گفت: هدف راهبردی انجمن، توسعه صنعتی ساختمان است. ما این امر را اولویت نخست بخش ساختمان می‌دانیم. منظور از توسعه صنعتی به کار بردن روش صنعتی در تولید ساختمان است. این روش در همه مصنوعات نسبت به روش دستی از ظرفیت بالاتری برخوردار است. منظور از صنعتی شدن ساختمان استفاده از ظرفیت تکرار برای اهداف تولید، مثل کیفیت و بهره‌وری است. یکی از جنبه‌های تولید صنعتی این است که بخش تولیدات کارخانه‌ای در حوزه ساختمان گسترش پیدا کند.
فرید نائینی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر پروژه‌های میلیونی مسکن اجتماعی یا نهضت ملی مسکن در کشور مطرح است، اولین درخواست ما از وزیر مسکن و شهرسازی توسعه صنعتی ساختمان است. در واقع با چنین سبکی از تولید می‌توانیم به راحتی تولید انبوه با کیفیت بالا داشته باشیم، اما تاکنون برای این تولید انبوه از روش دستی که کیفیت پایین‌تری دارد استفاده شده است.
وی تأکید کرد: در حقیقت به نتیجه رسیدن مسکن اجتماعی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد به طوری که خیلی از بحران‌های کشور همچون اشتغال، سرمایه‌گذاری، رکود صنایع و... حل می‌شود.
نائینی بیان کرد: زیرمجموعه‌های این توسعه صنعتی، اصلاح اسناد بالادستی است. این اسناد شامل اصلاح نظام فنی، مهندسی و مبحث 11 مقررات ملی می‌شود. همچنین برای توسعه صنعتی ساختمان نیازمند برنامه راهبردی هستیم.

 

برش

افزایش تعامل با سازندگان فعال
رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در ساخت‌وساز ملی، مدیریت این پروژه‌هاست، از وزیر راه تقاضا داریم تقاضا داریم برای اجرایی کردن این بخش در کشور از مدیرانی استفاده کند که بدون دغدغه و با تسلط به قوانین بتوانند با سازندگان فعال کشور تعامل کرده تا کار به بهترین شکل به اتمام برسد. بنابراین در گام اول وزیر مربوطه باید اقدام به آسیب‌شناسی در صنعت ساخت‌وساز کرده و موانع موجود در این زمینه را شناسایی کند و در ادامه به برطرف کردن آنها بپردازد تا میزان ساخت‌وساز ملی در کشور رونق یابد. بر این اساس با احیای مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی شاهد رونق مسکن‌سازی خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی