صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

جلوگیری از جرم با خدمات ماهواره ‌ای
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره‌برداری از خدمات ماهواره‌ای برای تسریع در فرآیند حدنگاری که از مفسده و جرم جلوگیری می‌کند، خبر داد.
ستار هاشمی اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که سال‌هاست در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، مبحث «جی نف»، به مفهوم اختصاص کد جغرافیایی برای هر نقطه در کشور است. این اقدام مشابه حدنگاری در سازمان ثبت است. اگر ما حدنگاری را به اتمام برسانیم و برای هر منطقه کد اختصاصی تعیین کنیم بازهم به دلیل تغییرات مختلف نیازمند به روزآوری هستیم که این موضوع بر ضرورت توجه به «جی نف»تأکید می‌کند. وی افزود: قانون حدنگاری می‌تواند موجب جلوگیری از مفسده و جرم در کشور باشد و رئیس‌جمهور نیز به عنوان یکی از ارکان دولت الکترونیک بر اجرای کامل آن تأکید دارند.

افزایش سالانه 20درصدی
خدمات هوشمند
رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: بر اساس قانون باید دستگاه‌های دولتی هر سال حداقل ۲۰ درصد به خدمات هوشمند خود بیفزایند.
به گزارش ایسنا، محمد خوانساری، مرکز ملی تبادل اطلاعات را یکی از زیرساخت‌های اجرایی شدن قانون دوام دانست. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۴میلیارد تراکنش بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده، اظهار کرد: باید تعداد خدمات ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی بر این بستر افزایش یابد. در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد خدمات دستگاه‌های مختلف به حالت هوشمند درآمده است که طبق برنامه ششم توسعه لازم است سالانه ۲۰ درصد خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند آن اضافه شود.

تشکیل کارگروه
«ماهواره و سنجش از دور»
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، تشکیل کارگروه «ماهواره و سنجش از دور» را گامی مهم در جهت توسعه فناوری فضایی کشور دانست.
به گزارش مهر، سیدمحمد کرباسی افزود: با توجه به رشد روزافزون اهمیت ارتباطات ماهواره‌ای و پیشرفت‌های قابل توجه ایران در صنعت فضایی، تشکیل چنین کارگروهی ضرورت دارد. هدف اصلی این کارگروه، بررسی دقیق اولویت‌های حوزه ماهواره و سنجش از دور و شناسایی ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فضایی کشور است. با تشکیل این کارگروه، تلاش داریم تا زنجیره ارزش فناوری‌های گلوگاهی در توسعه فناوری‌های ماهواره‌ای را مشخص کرده و در گام بعدی، پروژه‌های اولویت‌دار برای شرکت‌ها و صنایع مرتبط را تعریف کنیم.

بومی‌سازی
 دستگاه شوک قلبی خودکار
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای اولین بار موفق به بومی‌سازی دستگاه شوک قلبی خودکار شد.
محمد آهنیان، مدیرعامل این شرکت گفت: با نصب این دستگاه در اماکن عمومی همچون فرودگاه‌ها، پارک‌ها و متروها می‌توان بسیاری از افرادی را که دچار ایست قلبی می‌شوند به زندگی برگرداند. به گفته وی، این دستگاه یک سخنگوی فارسی دارد که مراحل کار با دستگاه را به اپراتور توضیح می‌دهد و وضعیت مریض را نیز پایش می‌کند. اگر همچنان مریض نیاز به شوک داشته باشد، دستگاه شارژ می‌شود. آهنیان افزود: قیمت این محصول حدود یک سوم نمونه مشابه خارجی است و در هر دستگاه 300 دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد. با توجه به نیاز کشور به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه بومی‌سازی آن، رقم بزرگی صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهدداشت. وی ادامه داد: ظرفیت تولید ما ۴۰۰ دستگاه در سال است ولی اگر متقاضی داشته باشد، امکان گسترش آن وجود دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی