صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

امتناع کارگران بومی چهارمحال و بختیاری از انجام کارهای سخت و زیان‌آور

قحطی نیروی کار در فصل برداشت محصولات کشاورزی

ایران زمین - نبود نیروی کارگری ساده بخصوص در فصل برداشت محصول از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان و باغداران چهارمحال و بختیاری است که این مسأله موجب شده در برخی مناطق استان از جمله شهرستان سامان، کارگر فصلی از شهرستان‌های همجوار وارد استان شود.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کارگران فصلی و ساده استان زیر بار انجام برخی مشاغل سخت و زیان‌آور بخش کشاورزی در بخش مغنی، مرغداری و گاوداری نمی‌روند و همچنین گونی‌های سنگین بادام و گردو را هم حمل نمی‌کنند در حالی که بیشتر کارگران شهرستان‌های همجوار این کارها را انجام می‌دهند.
مرتضی درخشان افزود: در شرایطی که کارگر فصلی در بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری نیست هر روز چندین خودرو در خروجی شهرستان تیران و فولاد شهر به سمت چهارمحال و بختیاری کارگران را برای کار در باغ‌های این استان جا به جا می‌کنند.
او گفت: برخی کارگران فصلی درخواست حقوق روزانه ۱۰ میلیون ریال را از باغدار دارند که به انضمام پول صبحانه و ناهار به ازای هر کارگر باید ۱۲ تا ۱۳ میلیون ریال هزینه کنند و کارگر ساعت ۱۷ کار را تعطیل می‌کند که این برای باغدار به صرفه نیست.  
همچنین رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به ایرنا گفت: شمار بهره‌برداران بخش کشاورزی ۸۳ هزار نفر و جمعیت فعال شاغل در این بخش به بیش از ۶۱ هزار نفر می‌رسد.
حسین برزگر افزود: بخش مهمی از بهره‌برداران کشاورزی فعالیت در این بخش را به صورت معیشتی یا شغل دوم انجام می‌دهند در حالی که در امور اقتصادی کشاورزی همگام با واحدهای بزرگ کشاورزی نیاز به نیروی کارگری بالایی دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی