ضرورت اقدام فوری برای میزبانی شایسته

داود عطایی
روزنامه نگار

وضعیت اسفناک ورزشگاه‌های کشور و آوارگی تیم‌های باشگاهی و حتی تیم ملی فوتبال این روزها از اصلی‌ترین سوژه‌های رسانه‌ای ورزشی است. اوایل فصل لیگ برتر، مسئولان فدراسیون و البته شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وعده‌های امیدوارکننده‌ای برای آماده‌سازی ورزشگاه‌های مختلف به خصوص ورزشگاه آزادی به عنوان ورزشگاه اصلی تیم ملی به فوتبالدوستان می‌دادند. با گذشت زمان هرچه بیشتر کارهای عمرانی سرعت گرفت، ضرورت بازسازی اساسی ورزشگاه‌هایی مانند آزادی و تختی نمایان شد. کار به جایی رسید که تیم ملی ناچار به بازی در فولادشهر اصفهان شد و حتی تلاش بی‌وقفه مسئولان فدراسیون برای میزبانی تیم ملی در ورزشگاه‌های مدرن‌تر مانند ورزشگاه مشهد، تبریز و اهواز بی‌نتیجه ماند. متأسفانه عدم رسیدگی درست به چمن ورزشگاه‌های نقش جهان و فولادشهر هم شرایط نامناسبی ایجاد کرده است. این حال و روز بیشتر ورزشگاه‌های کشور است که به دلیل گرمای هوا و عدم رسیدگی اصولی به چمن استادیوم‌ها اکثر تیم‌ها ناچار یا در چمن بی‌کیفیت و مشکل‌دار فوتبال بازی می‌کنند یا به اجبار با کوچ از استان خود شهر به شهر آواره می‌شوند و کاسه چه کنم به دست می‌گیرند. مثال بارز این دست تیم‌ها پرسپولیس قهرمان لیگ، استقلال پرهوادار و سپاهان همیشه مدعی است.
آنچه مسلم است با نوع مدیریت فدراسیون و شرایط حساس فوتبال باشگاهی در لیگ نخبگان و اوضاع تیم ملی برای میزبانی از تیم مدعی قطر در24 مهر، وزارت ورزش باید در حمایت از تیم ملی و دو نماینده ایران در لیگ نخبگان مستقیم ورود کند و با دستور صریح به مدیران کل خراسان رضوی، آذربایجان شرقی یا خوزستان شرایط میزبانی شایسته از تیم ملی قطر و پاختاکور ازبکستان را به انتخاب سرمربی تیم ملی و مسئولان سرخابی فراهم کند.
دردآور است که پرسپولیس همانند استقلال که مجبوراست از الغرافه در ورزشگاه شهرقدس با حضور 5 هزار هوادار میزبانی کند، در قلعه‌حسن‌خان از نماینده ازبک‌ها پذیرایی کند. مهم‌ترین امتیاز میزبانی حضور تماشاگران دوآتشه و خونگرم ایرانی روی سکوها و حمایت همه‌جانبه آنها از تیم‌های پرسپولیس و استقلال است که متأسفانه با حضور آنها در شهرقدس تا حدود زیادی این سلاح مؤثر از نمایندگان فوتبال باشگاهی گرفته می‌شود و عملاً آنها خلع سلاح می‌شوند.
در بازی تیم ملی با قرقیزستان هم عدم کیفیت مناسب چمن فولادشهر به طور واضح به چشم آمد در حالی که با دخالت مستقیم وزیر ورزش یا معاون ورزش قهرمانی این امکان وجود داشت تیم ملی در مشهد، تبریز و یا اهواز با رقیب آسیایی خود رودررو شود. هنوز وقت کافی برای دخالت مستقیم وزارت ورزش برای میزبانی9 مهر پرسپولیس از پاختاکور، 24 مهر تیم ملی از قطر و اول آبان استقلال از النصر و یاران رونالدو وجود دارد.اگرچه احتمال دارد بازی النصر در ورزشگاه نیمه کاره آزادی برگزار شود اما تجربه ما می گوید تا به طور قطعی آماده سازی قسمتی از سکوهای آزادی توسط مسئولان ورزشگاه اعلام نشده این اخبار راباور نکنیم. احمد دنیامالی با یک دستور صریح و با قید فوریت می‌تواند زیرمجموعه وزارت ورزش را به خدمت منافع ملی و آبروی فوتبال ایران در سطح آسیا درآورد. بازی‌های استقلال و پرسپولیس هم مستقیم به اعتبار فوتبال باشگاهی کشور در قاره کهن مرتبط است. بنابراین هرگونه غفلت می‌تواند حیثیت فوتبال و ورزش کشور را خدشه‌دار کند. سلسله اقدامات لازم برای امکان میزبانی ورزشگاه‌های مشهد، تبریز و اهواز که از کیفیت مناسب و آبرومند برخوردار هستند در عرض دو تا سه روز به نتیجه می‌رسد. فقط در صورتی که همت عالی و اراده محکم از سوی مقامات عالی ورزش کشور وجود داشته باشد می‌توان همه دست اندرکاران در فدراسیون فوتبال و ادارات کل ورزش در این سه استان را برای همکاری همدل و متحد ساخت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی