صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اخبار

استفاده امریکا از کلاهک‌های هسته‌ای قدیمی برای تهیه سوخت رآکتور

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی نوشت: «داخل یک تأسیسات به‌شدت محرمانه در تنسی امریکا، همان تأسیساتی که زمانی برای ساخت اولین بمب اتمی در دوران پروژه منهتن، طی جنگ جهانی دوم، اورانیوم غنی شد، کارگران و پرسنل روی کلاهک‌های منفجر نشده و قدیمی کار می‌کنند تا آنها را به سوخت برای تولید برق شهرها تبدیل کنند.»
در این گزارش آمده است: تا سال قبل، امریکا حجم زیادی از اورانیوم غنی شده خود را از روسیه دریافت می‌کرد؛ اما بر‌اساس یک قانون که پس از حمله روسیه به اوکراین تصویب شد، این دریافت متوقف شد و اکنون، دانشمندان و شرکت‌ها در تولید اورانیوم غنی شده در داخل کشور با هم رقابت می‌کنند.
وزارت انرژی امریکا تخمین می‌زند صنعت پیشرفته هسته‌ای این کشور به ۴۰ تن اورانیوم کم‌غنا با سنجش بالا تا ۲۰۳۰ نیاز دارد.

 

رزمایش دریایی مشترک
روسیه و چین در اقیانوس آرام

پس از اعلام وزارت دفاع چین مبنی بر رزمایش دریایی و هوایی مشترک دو کشور در ماه جاری میلادی در اقیانوس آرام، وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد کشتی‌های جنگی نیروهای دریایی روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مشترک «اوشِن۲۰۲۴» در «خلیج پتر کبیر» در دریای ژاپن حضور یافتند.
به گزارش اسپوتنیک، وزرات دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نیروی دریایی این کشور مانور راهبردی برنامه‌ریزی شده «اوشن۲۰۲۴» را در اقیانوس آرام و منجمد شمالی، مدیترانه، خزر و دریای بالتیک آغاز کرده است.
این گزارش می‌افزاید، واحدهای ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروهای دریایی چین دفاع از خطوط دریایی را در جهت «پریمورسکی» تمرین خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی